بازی

فناوری اطلاعات

October 28, 2024
18:57 دوشنبه، 7ام آبانماه 1403
کد خبر: 176452

طرح مایکروسافت برای بازی ابری و تبدیل هر صفحه نمایشی به یک ایکس‌باکس

منبع: پیوست

فیل اسپنسر، مدیر بخش گیمینگ مایکروسافت، پیشتر هدف بخش گیمینگ را آینده‌ای توصیف کرد که در‌ آن «هر صفحه نمایشی یک ایکس‌باکس است.» بخش اصلی این ایده را بازی ابری ایکس‌باکس تشکیل می‌دهد که کاربر از طریق آن می‌توان بازی‌ها را روی گوشی، تبلت، صفحه تلویزیون، هدست واقعیت مجازی یا لپتاپ پخش کند و رایانش مورد نیاز را کامپیوتر‌های ابری مایکروسافت برعهده می‌گیرند. این شرکت ماه گذشته تا حد کوچکی کنسول‌های ایکس‌باکس را بروزرسانی کرد اما آیا در چشم انداز مایکروسافت، جایی برای ایکس باکس وجود دارد؟

خبرنگار وایرد در گزارشی با بررسی سری جدید‌ترین ایکس‌باکس سری X به همین مساله پرداخته است. در جهان ایده‌آل، بازی روی یک کنسول تفاوتی با بازی روی ابر نخواهد داشت اما یک سری مسائل، چشم‌انداز «هر صفحه نمایش یک ایکس‌باکس» را به «برخی صفحه نمایش‌ها گاهی اوقات تا حدی شبیه به ایکس‌باکس هستند» تبدیل می‌کند.

مشکل تاخیر یا لتنسی
بازی ابری ایکس‌باکس هنوز از مرحله «بتا» عبور نکرده و برای این موضوع یک دلیل مهم دارد. استریم بازی از ابر شدنی است اما برای استریم ۶۰ فریم بر ثانیه با کیفیت HD یا حتی 4K به گوشی یا لپتاپ، نیازمند یک اینترنت پرسرعت هستید. براساس داده‌های کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا، بیشتر کاربران آمریکایی به حداقل سرعت ۲۵۰ مگابیت برثانیه دسترسی دارند و ۴۷ درصد از خانه‌ها نیز به اتصال گیگابیتی مجهز هستند. به عبارت دیگر، این سرعت برای بازی ابری کافی است.

اما مساله اصلی پهن‌باند اتصال نیست بلکه تاخیر یا لتنسی آن است. بازی‌های ویدیویی به بازخورد سریع نیاز دارند. در برخی از بازی‌ها بازخورد لحظه‌ای اهمیت بالایی دارد و یک تاخیر نیم ثانیه‌ای بین ورودی و اجرا، تجربه بسیار بدی را رقم می‌زند.

بازی از طریق پلتفرم کلود گیمینگ ایک‌باکس روی Fire TV Stick 4K Max با همین مشکل همراه است. روی کاغذ این روش یکی از راحت‌ترین روش‌های دسترسی به ایکس‌باکس است. با این ابزارک ۶۰ دلاری و یک دسته ایکس‌باکس بلوتوثی شما می‌توانید بازی ابری را روی هر دستگاهی با یک کابل HDMI تجربه کنید.

اما در عمل این تجربه به دلیل لگ یا فاصله بین ورودی و اجرا به مشکل می خورد. بازی Starfield در بخش مرحله‌ای آن روی Fire TV به خوبی امکان‌پذیر بود اما تاخیر موجود در بخش مبارزه مشکل‌ساز می‌شود. حرکات شخص اصلی در این بخش با تاخیر قابل توجهی همراه است و شما نمی‌توانید آن طور که می‌خواهید بازی کنید. در بازی‌های معمولی‌تر مثل Donut County تجربه بهتری را شاهد هستیم اما بازهم سرعت بازی کمی پایین است.

اتصال بلوتوث نیز با اینکه برای کارهایی مثل استریم موسیقی به خوبی جواب می‌دهد اما ترکیب موسیقی و تصویر از طریق این فناوری مشکل‌ساز است. تاخیر حاصل از اتصال بلوتوثی در کنار تاخیر طبیعی ارتباط با سرور‌های ایکس‌باکس گیمینگ واقعا تجربه ضعیفی را رقم می‌زند. تولید‌کنندگان کنسول برای رفع این مشکل یک سری پروتکل‌های بی‌سیم یا روش‌های تقویتی را به ارتباط بلوتوثی اضافه می‌کنند.

یکی از راه‌حل‌های این مساله استفاده از کنترلری است که به جای بلوتوث از اتصال مستقیم وای‌فای اسفتاده می‌کند. گوگل در یکی از محصولات خود همین امکان را فراهم کرده است. در حال حاضر دسته ایک‌باکس از طریق بلوتوث به Fire TV Stick متصل می‌شود و سپس این دستگاه اطلاعات آن را به روتر وای‌فای منتقل می‌کند و همین موضوع تاخیر میلی‌ثانیه‌ای را رقم می‌زند.

دسته مجهز به وای‌فای این مشکل را برطرف می‌کند اما تا زمانی که دسته‌های وای‌فای یا کم لتنسی رایج شوند،‌ بازی ابری با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. سرعت اینترنت نیز تاثیر قابل توجهی دارد.

ویندوز
شاید مایکروسافت مالک ویندوز باشد اما شرکت Valve بیش از یک دهه است که بر اکوسیستم گیمینگ کامپیوتر‌ها مسلط است. شرکت ولو یک فروشگاه بازی به نام استیم را تحت مالکیت خود دارد و با اینکه سلطه آن به آرامی در حال کاهش است اما صدها بازی را در دسکتاپ و کامپیوتر در اختیار شما می‌گذارد.

به همین دلیل انگیزه کمی برای خرید بازی از پلتفرم ایکس‌باکس به جای استیم وجود دارد اما طرح اشتراک ایکس‌باکس گیم پس از این موازنه را بهم می‌زند. گیمر‌ها در ازای ۱۰ تا ۲۰ دلار ماهانه از طریق این اشتراک می‌توانند به چندین بازی مختلف دسترسی پیدا کنند. این پیشنهاد معامله خوبی برای گیمر‌ها است و تا به اینجای کار حدود ۳۴ میلیون مشترک را جذب خود کرده است، رقمی بالاتر از مجموع فروش ایکس‌باکس‌های سری ایکس و اس.

مایکروسافت بازی‌های متعددی را به این طرح اشتراکی اضافه کرده که مهمترین آنها بازی BlackOps 6 از سری محبوب ندای وظیفه است. همین مساله اشتراک گیم پس را به گزینه جذابی تبدیل کرده است.

یکی از برتری‌های ایکس‌باکس گیمینگ در مقایسه با استیم، محدودیت‌های استیم برای دسترسی از طریق کنسول است که مایکروسافت با مالکیت ایکس‌باکس و همچنین پلتفرم ابری، این مشکل را تا حدی برطرف کرده است.

نقش ایکس‌باکس در چشم‌انداز مایکرسافت
با وجود توسعه اکوسیستم ایکس‌باکس و نقش مهمی فروشگاه آن در آینده گیمینگ مایکرسافت، کنسول فیزیکی با توجه به تغییرات محدود در سری جدید نقش کمر‌نگ‌تری دارد. گیمر‌ها در اکوسیستم مایکروسافت لزومی به استفاده از کنسول ندارند و این در حالی است که کنسول سونی (پلی استیشن ۵)، بازی‌های اختصاصی دارد و در نتیجه گیمر‌ها برای تجربه آن ملزم به خرید پلی استیشن هستند.

با این حال یکی از مزیت‌های خرید کنسول، سهولت در بازی و کوچک‌تر بودن دستگاه است که همین مساله شاید باعث شود تا بسیاری در آینده نیز از این دستگاه استقبال کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.