رسانه‌های اجتماعی

November 17, 2024
17:05 یکشنبه، 27ام آبانماه 1403
کد خبر: 177815

شبکه اجتماعی بلواسکای: پلتفرمی متفاوت که با مشکلات شهرت انفجاری دست و پنجه نرم می‌کند

 

در فوریه سال ۲۰۲۳ چند عاشق فناوری از نمونه اولیه یک شبکه اجتماعی رونمایی کردند که تنها با دریافت لینک دعوت قابل دسترسی بود. این اپلیکیشن حالا پس از انتخابات آمریکا و پشت کردن برخی از کاربران به پلتفرم تحت مالکیت ایلان ماسک به یک باره میلیون‌ها کاربر جدید دارد و مدیریت این رشد انفجاری برای پلتفرم دشوار است.

به گزارش پیوست، نیویورک تایمز می‌گوید این پلتفرم در پی رشد تصاعدی که بخش مهمی از آن مهاجران شبکه اجتماعی ایکس یا توییتر سابق هستند با مشکلاتی در حوزه نظارت، رفع باگ و قطعی روبرو است. همچنین بلو اسکای در تلاش است که در عین استقبال از میلیون‌ها کاربر جدید، کاربران وفادار و قدیمی خود را راضی نگه دارد.

این پلتفرم که زاده طرحی از جک دورسی، بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق توییتر، است و پیش از این بخشی از نیاز مالی خود را با همکاری توییتر برطرف می‌کرد حالا چند روزی است که به یکی از پر دانلودترین اپلیکیشن‌های رایگان در iOS و اندروید تبدیل شده است.

این شبکه اجتماعی پیش از این در پی فیلترینگ ایکس در برزیل به مقصدی برای کاربران این کشور تبدیل شد و حالا که سیلی از کاربران ایکس پس از انتخابات آمریکا به فکر پلتفرم تازه‌ای برای فعالیت هستند، بار دیگر شاهد رشد انفجاری بلو اسکای هستیم و تعداد کاربران این پلفترم با رشد حدود یک میلیون نفر در روز بیش از ۱۵ میلیون نفر رسیده است.

اما پروژه اجتماعی دورسی و همکارانش به روشنی با آنچه کاربران در گذشته تجربه کردند متفاوت است و همچنین با محدودیت‌های سرمایه و تعداد کارکنان روبرو است که شاید استقبال از میلیون‌ها نفر کاربر جدید را کمی دشوار کرده است.

بلو اسکای، رویکردی متفاوت با ایکس و دیگر پلتفرم‌ها
بلو اسکای از ابتدای فعالیت خود به دنبال تغییر در تم رایج شبکه‌های اجتماعی بود. این پروژه زاده ایده دورسی برای ساخت یک شبکه اجتماعی «نامتمرکز» است که در آن اپلیکیشن‌های مختلف براساس یک پلتفرم واحد با یکدیگر ارتباط می‌گیرند و آزادی عمل بیشتری در اختیار کاربران قرار دارد.

ایده دورسی به معنای ساخت اپلیکیشن با یک «پروتکل باز» بود تا یک فرد یا شرکت خاص تصمیم‌گیرنده واحد نباشد. دورسی این پروژه را چندی بعد «بلواسکای» یا آسمان آبی نامید و در نهایت به یک شرکت نفع عمومی تبدیل شد. شرکت‌های نفع عمومی نوعی از شرکت‌های سود محور هستند با این تفاوت که هدف آنها به جای به حداکثر رساندن سود، اثر گذاری بر جامعه است.

سرمایه اولیه بلو اسکای را توییتر سابق به رهبری دورسی تامین کرد که البته پس از خرید این شرکت توسط ایلان ماسک ارتباط این دو با یکدیگر قطع شد. بلو اسکای بعدها در دو دور جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خصوصی ۲۳ میلیون دلار را جذب خود کرد.

تیمی متشکل از چندین توسعه دهنده پس از جذب سرمایه به توسعه «پروتکل AT» مشغول شدند. این پروتکل در واقع بستری است که به توسعه دهندگان مستقل اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی خود را براساس آن طراحی و عرضه کنند و حتی کاربران نیز می‌توانند هویت دیجیتال و اطلاعات خود را بین پلتفرم‌های مختلف جابجا کنند. مدیران بلواسکای می‌گویند کاربران با استفاده از این فناوری می‌توانند الگوریتم‌ها را براساس علایق خود تنظی کنند و در واقع آنچه دوست دارند را ببینند.

این درحالی است که دیگر شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک و تیک‌تاک به دنبال سخت‌تر کردن مهاجرت کاربران هستند.

رشد انفجاری و مشکلات آن
روز ونگ، مدیر ارشد اجرایی بلواسکای، در ویدیو جدیدی برای توضیح به کاربران تازه می‌گوید با بلوم اسکای «شما دیگر وابسته به یک الگوریتم اصلی نیستید که یا جناحی‌ترین پست‌ها را نمایش می‌دهد و/یا بزرگترین برند‌ها. [بلو اسکای] توسط مردم و برای مردم ساخته شده است.»

با این حال ورود سیلی از کاربران جدید به این پلتفرم با مشکلاتی همراه بوده است. این وبسایت به تازگی با قطعی مواجه شد و برای مدتی برای برخی از کاربران قابل دسترسی نبود. همچنین یکی از نقایص این پلتفرم، نحوه نمایش نام‌های کاربری در پروفایل را تحت تاثیر قرار داد.

همچنین کاربران سابق این پلتفرم می‌گویند میلیون‌ها ورودی جدید باعث می‌شود تا فرهنگ این پلتفرم به نحوی که شاید مطلوب بسیاری نباشد تغییر کند. به گفته یکی از کاربران این پلتفرم: «آنها می‌خواهند اینجا توییتر جدید یا چنین چیزی باشد، در حالی که اصلا قرار بر چنین چیزی نبوده است.»

جی گربر، مدیرعامل بلواسکای، این تضاد فرهنگی را با «سپتامبر بی‌پایان» قیاس کرده است. این عبارت به تغییر جمعیت دانشگاه‌ها در ابتدای سال تحصیلی و تاثیر شدید آن بر فرهنگ اشاره دارد.

او می‌گوید راه‌حل مقابله ب این مشکل ساخت قابلیت‌های بیشتر مثل امکان ایجاد فید‌های شخصی‌سازی شده براساس موضوعات یا گروه‌های و ساخت ابزارهای نظارت خودکار است که می‌توانند پست‌های ناقض قوانین بلواسکای را پنهان یا حذف کنند.

داده‌های کاربران برای آموزش هوش مصنوعی استفاده نخواهد شد
پس از خبر ساز شدن رشد انفجاری بلو اسکای و توجه رسانه‌ها، این پلتفرم به یک موضوع مهم برای حریم خصوصی کاربران به عنوان یک برتری رقابت اشاره کرد. بلو اسکای می‌گوید برخلاف دیگر فعالان شبکه اجتماعی، از داده‌های کاربران برای آموزش هوش مصنوعی استفاده نخواهد کرد.

متا،‌ ایکس و گوگل، هرسه در شرایط استفاده خود تصریح می‌کنند که داده‌های عمومی کاربران برای آموزش هوش مصنوعی (هرکدام از شرکت‌های نسخه خاص هوش مصنوعی خود را دارند) استفاده خواهد شد.

گربر امیدوار است توسعه دهندگان مستقل به توسعه براساس فناوری بلواسکای روی آورند و در نتیجه تجربه شبکه اجتماعی بیش از پیش بهبود یابد. به گفته او این رویکرد متفاوت از فیسبوک و ایکس است و رابطه با جامعه توسعه دهندگان را تقویت می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.