طرح آمارگیری از تجارتالکترونیکی کلید خورد
شاخصهای تجارتالکترونیکی به صورت آزمایشی در سطح شهر تهران جمعآوری میشود.
به گزارش عصر ارتباط، این طرح با همکاری مرکز آمار ایران و وزارت بازرگانی از سال 88 در سطح ملی و استانی به اجرا در خواهد آمد.
مدیر کل دفتر آمارهای فرهنگی و بازرگانی مرکز آمار ایران با ارائه گزارشی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای جمعآوری آمار تجارتالکترونیکی در همایش تجارتالکترونیکی، گفت: در کارگروهی که با حضور نمایندگانی از وزارت بازرگانی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی تشکیل شد، 118 شاخص ملی و بینالمللی مورد بررسی و بازنگری قرار گرفته است.
ابراهیم معظمی گودرزی افزود: در اولین مرحله، پرسشنامههای خانوار و کارگاهی برای تدوین شاخصهای اصلی تجارتالکترونیکی طراحی شد، در طراحی پرسشنامهها نیازهای ملی و بینالمللی بر اساس استانداردها و طبقهبندیهای مهم مورد توجه قرار گرفت.
او با اشاره به شاخصهای مهم در زمینه ICT، گفت: در جمعآوری آمار کارگاهی به درصد کارگاههایی که از طریق اینترنت سفارش میدهند و یا سفارش میگیرند توجه میشود همچنین باید مشخص شود که چند درصد کارگاهها وجوه خود را آنلاین میپردازند.
فروش کالاها و خدمات از طریق اینترنت و سایر شبکههای توزیع، گسترش انواع مختلف روشهای پرداخت توسط کارگاهها، محدوده جغرافیایی فروش، نوع کالای فروخته شده آنلاین در کارگاه و تعداد خریداران و عرضهکنندگان آنلاین، ارزش کل مبادلات به روش تجارت الکترونیکی، ارزش بازار کسب و کار الکترونیکی، تعداد، نوع و حجم تراکنشها و استفاده از امضای دیجیتالی جهت اطمینان از حفظ امنیت در تبادل دادهها از دیگر فاکتورهای مورد نظر برای جمعآوری اطلاعات کارگاهی است.
در خصوص خانوارها نیز باید متوسط خرید آنلاین سالیانه هر مشتری مشخص شود.همچنین باید معلوم شود چه نسبت از خانوارها و کارگاهها از اینترنت استفاده کردهاند، مکان افرادی که از اینترنت استفاده کردهاند و افرادی که از اینترنت در هر مکانی استفاده کردهاند از دیگر شاخصهای مورد نظر برای سنجش تجارتالکترونیکی از سوی مرکز آمار ایران است.
همچنین باید نسبت خانوارهایی که در منزل به اینترنت دسترسی دارند و نوع فعالیتهای اینترنتی انجام شده توسط آنان، تعداد دفعات دسترسی و نسبت واحدهای تجاری دارای رایانه، وب سایت ، اینترنت و اکسترانت نیز از شاخصهای مورد نظر است.
مبادله کالاها و خدمات از طریق مکان بازارهای مجازی ،نسبت کارکنانی که از اینترنت استفاده میکنند و دریافت سفارش خرید و فروش از طریق اینترنت نیز باید مد نظر قرار گیرد.
گودرزی بر تشکیل پایگاه اطلاعات آماری تاکید کرد و افزود: تشکیل این پایگاه از برنامههای بنیادی مرکز آمار و نیاز مبرم کشور است، هماکنون در حال طراحی این پایگاه اطلاعاتی هستیم و با اجرای طرحهای آماری و تولید شاخصهای تجارتالکترونیکی، پایگاه اطلاعات آماری در این بخش تکمیل میشود .
او با اشاره به اینکه شاخصهای بهرهمندی خانوار از تلفن و رایانه و استفاده از اینترنت در طرحهای آماری مرکز آمار ایران در حال تهیه است، گفت: این آمار نشاندهنده رشد نسبی این شاخصها در مناطق شهری و روستایی کشور است.
او ادامه داد: برای دستیابی به آمار از سال 85 نیز در تمامی طرحهای نمونهگیری کارگاهی مرکز آمار ایران سوالاتی در خصوص وضعیت استفاده کارگاه از کامپیوتر و اینترنت و تعداد کارکنان استفادهکننده از این خدمات شرح داده شده است.
تولید این شاخصها علاوه بر امکانسنجی کارگاه و زیرساختهای تجارتالکترونیکی، آمادگی کارگاه و مهارت کارکنان را در دستیابی به این نوع تجارت ارزیابی میکند.
او در خصوص چالشهای موجود در جمعآوری شاخصهای ICT، گفت: شاخصهای بخش ICT هنوز دارای یک طبقهبندی بینالمللی نیستند همچنین در تعاریف و مفاهیم شاخصهای بومی با شاخصهای متناظر بینالمللی مغایرت وجود دارد.
از دیگر مشکلات میتوان به فقدان زیرساختهای تجارتالکترونیکی جهت تولید شاخصها و نبود قابلیت همکاری با سایر قسمتها در حوزههای مختلف شاخصها مانند خرید، پرداخت، تدارکات و… و همچنین مشکلات فرهنگی در درک متقابل نیاز مشتریان با سیاستهای تجارت الکترونیکی اشاره کرد.
شاید از مهمترین مشکلات این بخش مشکلات مربوط به ارتباطات شبکهای بین دستگاههای اجرایی تولیدکننده شاخصها به یک پایگاه اطلاعاتی منسجم کشوری باشد.