بانکداری و پرداخت الکترونیک

December 11, 2008
11:20 پنجشنبه، 21ام آذرماه 1387
کد خبر: 18133

طرح آمارگیری از تجارت‌الکترونیکی کلید خورد

شاخص‌های تجارت‌‌الکترونیکی به صورت آزمایشی در سطح شهر تهران جمع‌آوری می‌شود.
به گزارش عصر ارتباط، این طرح با همکاری مرکز آمار ایران و وزارت بازرگانی از سال 88 در سطح ملی و استانی به اجرا در خواهد آمد.


مدیر کل دفتر آمارهای فرهنگی و بازرگانی مرکز آمار ایران با ارائه گزارشی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای جمع‌آوری آمار تجارت‌الکترونیکی در همایش تجارت‌الکترونیکی، گفت: در کارگروهی که با حضور نمایندگانی از وزارت بازرگانی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی تشکیل شد، 118 شاخص ملی و بین‌المللی مورد بررسی و بازنگری قرار گرفته‌ است.
ابراهیم معظمی گودرزی افزود: در اولین مرحله، پرسشنامه‌های خانوار و کارگاهی برای تدوین شاخص‌های اصلی تجارت‌الکترونیکی طراحی شد، در طراحی پرسشنامه‌ها نیازهای ملی و بین‌المللی بر اساس استانداردها و طبقه‌بندی‌های مهم مورد توجه قرار گرفت.
او با اشاره به شاخص‌های مهم در زمینه ICT، گفت: در جمع‌آوری آمار کارگاهی به درصد کارگاه‌هایی که از طریق اینترنت سفارش می‌دهند و یا سفارش می‌گیرند توجه می‌شود همچنین باید مشخص شود که چند درصد کارگاه‌ها وجوه خود را آنلاین می‌پردازند.
فروش کالاها و خدمات از طریق اینترنت و سایر شبکه‌های توزیع، گسترش انواع مختلف روش‌های پرداخت توسط کارگاه‌ها، محدوده جغرافیایی فروش، نوع کالای فروخته شده آنلاین در کارگاه و تعداد خریداران و عرضه‌کنندگان آنلاین، ارزش کل مبادلات به روش تجارت الکترونیکی، ارزش بازار کسب و کار الکترونیکی، تعداد، نوع و حجم تراکنش‌ها و استفاده از امضای دیجیتالی جهت اطمینان از حفظ امنیت در تبادل داده‌ها از دیگر فاکتورهای مورد نظر برای جمع‌آوری اطلاعات کارگاهی ‌است.
در خصوص خانوارها نیز باید متوسط خرید آنلاین سالیانه هر مشتری مشخص شود.همچنین باید معلوم شود چه نسبت از خانوارها و کارگاه‌ها از اینترنت استفاده کرده‌اند، مکان افرادی که از اینترنت استفاده کرده‌اند و افرادی که از اینترنت در هر مکانی استفاده کرده‌اند از دیگر شاخص‌های مورد نظر برای سنجش تجارت‌الکترونیکی از سوی مرکز آمار ایران است.
همچنین باید نسبت خانوارهایی که در منزل به اینترنت دسترسی دارند و نوع فعالیت‌‌های اینترنتی انجام شده توسط آنان، تعداد دفعات دسترسی و نسبت واحدهای تجاری دارای رایانه، وب سایت ، اینترنت و اکسترانت نیز از شاخص‌های مورد نظر است.
مبادله کالاها و خدمات از طریق مکان بازارهای مجازی ،نسبت کارکنانی که از اینترنت استفاده می‌کنند و دریافت سفارش خرید و فروش از طریق اینترنت نیز باید مد نظر قرار گیرد.
گودرزی بر تشکیل پایگاه اطلاعات آماری تاکید کرد و افزود: تشکیل این پایگاه از برنامه‌های بنیادی مرکز آمار و نیاز مبرم کشور است، هم‌اکنون در حال طراحی این پایگاه اطلاعاتی هستیم و با اجرای طرح‌های آماری و تولید شاخص‌های تجارت‌الکترونیکی، پایگاه اطلاعات آماری در این بخش تکمیل می‌شود .
او با اشاره به اینکه شاخص‌های بهره‌مندی خانوار از تلفن و رایانه و استفاده از اینترنت در طرح‌های آماری مرکز آمار ایران در حال تهیه است، گفت: این آمار نشان‌دهنده رشد نسبی این شاخص‌ها در مناطق شهری و روستایی کشور است.
او ادامه داد: برای دستیابی به آمار از سال 85 نیز در تمامی طرح‌های نمونه‌گیری کارگاهی مرکز آمار ایران سوالاتی در خصوص وضعیت استفاده کارگاه از کامپیوتر و اینترنت و تعداد کارکنان استفاده‌کننده از این خدمات شرح داده شده ‌است.
تولید این شاخص‌ها علاوه بر امکان‌سنجی کارگاه و زیرساخت‌های تجارت‌الکترونیکی، آمادگی کارگاه و مهارت کارکنان را در دستیابی به این نوع تجارت ارزیابی می‌کند.
او در خصوص چالش‌‌های موجود در جمع‌آوری شاخص‌های ICT، گفت: شاخص‌های بخش ICT هنوز دارای یک طبقه‌بندی بین‌المللی نیستند همچنین در تعاریف و مفاهیم شاخص‌های بومی با شاخص‌های متناظر بین‌المللی مغایرت وجود دارد.
از دیگر مشکلات می‌توان به فقدان زیرساخت‌های تجارت‌الکترونیکی جهت تولید شاخص‌ها و نبود قابلیت‌ همکاری با سایر قسمت‌ها در حوزه‌های مختلف شاخص‌ها مانند خرید، پرداخت، تدارکات و… و همچنین مشکلات فرهنگی در درک متقابل نیاز مشتریان با سیاست‌های تجارت الکترونیکی اشاره کرد.
شاید از مهمترین مشکلات این بخش مشکلات مربوط به ارتباطات شبکه‌ای بین دستگاه‌های اجرایی تولیدکننده شاخص‌ها به یک پایگاه اطلاعاتی منسجم کشوری باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.