پست

January 1, 2025
10:38 چهارشنبه، 12ام دیماه 1403
کد خبر: 181724

پست ایران به ربات‌های هوشمند مجهز می‌شود

منبع: ایسنا

طبق آخرین اظهارات مسئولان شرکت ملی پست در لایه فرایندهای اجرایی یکی از پروژه‌های در دست اقدام، ربات های هوشمند است که کار تفکیک و تجزیه محصولات را انجام دهند و به دنبال آن سیستم مکانیزه تجزیه یا سیستم‌های سورتینگ هوشمند تجزیه توسعه یابد.

هوشمندسازی به معنای استفاده از تکنیک‌ها، ابزارها، تجهیزات و تکنولوژی‌های انقلاب صنعتی چهارم به منظور تسهیل‌ فرایندها و عملیات‌های گوناگون در صنایع مختلف و زندگی روزمره است که مهم‌ترین هدف و نتیجه آن را می‌توان رسیدن به نظم، انسجام کلی و ساختار یافته دانست که سبب می‌شود بدون اینکه اختلالی در فرایندها به وجود بیاید به صورت کاملا هوشمند و خودکار انجام شود.

کارشناسان معتقدند یکی از مزیت‌های مهم هوشمندسازی، عدم وابستگی به نیروی انسانی برای اجرای فعالیت‌های مختلف است که می‌تواند سبب دیجیتالی شدن، شود. شرکت ملی پست از جمله سازمان‌هایی است که به دلیل اهمیت پیشبرد دولت هوشمند تلاش بسیار و اقدامات مهمی انجام داده است.

در این زمینه بارها مسئولان تأکید کردند که باید از فناوری‌های جدید مانند ارسال و جمع‌آوری مرسولات تا توزیع و در نهایت رساندن به دست شهروندان استفاده کرد تا دقت و سرعت کار بالا برود و در نهایت مردم از خدمات پستی استفاده کنند.

استفاده از ربات های هوشمند برای تفکیک و تجزیه مرسولات پستی

محمد احمدی- مدیرعامل شرکت ملی پست- در این باره گفته است در لایه فرایندهای اجرایی نیز یکی از پروژه‌هایی که در دست دارند ربات‌های هوشمند است که کار تفکیک و تجزیه محصولات را انجام دهند، به دنبال آن سیستم مکانیزه تجزیه یا سیستم‌های سورتینگ هوشمند تجزیه توسعه می‌یابند، چراکه از تلفیق اطلاعات حاصل از رویدادهای مرسوله با استفاده از این مکانیزه تحلیل های هوشمندانه قابل پیاده سازی است.

به گفته این مقام مسئول این تحلیل‌های هوشمندانه به ارتقای کیفیت و توسعه بهره‌وری کمک می‌کند، ولی روی لبه هوش مصنوعی استفاده از مکانیزم خوانش آدرس و تحلیل‌های نواحی و گشت‌های توزیع در ایام دهه فجر رونمایی می‌شود و از لایه تجزیه در شهرستان به لایه نشانی توسط ربات‌های هوشمند می‌رسیم؛ بدین صورت در حوزه فرایندهای داخلی، فرصت‌های استفاده از هوش مصنوعی زیاد می‌شود که تحول سازمانی محسوب می‌شود.

صندوق‌های پستی هوشمند از دیگر اقداماتی است که طی سال‌های گذشته توسط این شرکت در صدد توجه قرار گرفته است. درباره جزئیات این صندوق‌ها باید گفت صندوق پستی هوشمند یک صندوق فلزی قفل‌دار و هوشمند است که در حال حاضر، در ۱۴۰ نقطه کشور از جمله شهر تهران و برخی دیگر از شهرها مانند جزیره کیش و خوزستان نصب شده است.

مهم‌ترین مزیت صندوق‌های هوشمند پستی چیست؟

این صندوق‌ها، در مکان های مشخص از جمله مراکز خرید، مراکز تجاری، بیرون از ساختمان های دفاتر پستی و … مستقر می شود و کارکرد اصلی آن حفاظت و نگهداری از مرسولات پستی و سفارشات فروشگاه های اینترنتی در محدوده وزنی و ابعادی مشخص است. دریافت مرسولات از طریق این لاکرها، در ۲۴ ساعت شبانه روز امکان پذیر است.

دسترسی آسان و امنیت بالا و کمک به کاهش ترافیک شهری از مهم‌ترین ویژگی‌های این صندوق‌ها محسوب می‌شود. گفتنی است روش استفاده از لاکرها به این صورت بوده که هنگام ثبت سفارش در سامانه شرکت ملی پست یا فروشگاه‌ اینترنتی به جای اعلام آدرس خانه یا محل کار، می‌توانید یکی از ایستگاه‌های لاکر نزدیک به محل رفت و آمد خود را انتخاب کنید. در این صورت مامور ارسال(موزع)، بسته را در صندوق پستی هوشمند رزرو شده توسط شما قرار داده و به محض قرار گرفتن کالا در آن، پیامکی حاوی کد تحویل برای مشتری ارسال می‌شود. مشتری با وارد کردن این کد روی صفحه دیجیتالی صندوق پستی هوشمند خود، میتواند مرسوله را از آن خارج کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.