لغو محدودیت سیستم پرداخت واتساپ در هند
متا به پیروزی مهمی در بزرگترین بازار خود از لحاظ تعداد کاربران دست پیدا کرده است. دولت هند پس از دو سال محدودیتهای پیشین برای سیستم پرداخت واتساپ را لغو کرد و حالا این شرکت میتواند تعداد نامحدودی کاربر را به سیستم پرداخت واتساپ اضافه کند.
به گزارش تککرانچ، شرکت پرداختهای ملی هند (NPCI)، نهادی که بر مجرای مشهور پرداختهای آنی این کشور به نام UPI نظارت دارد، روز چهارشنبه اعلام کرد که واتساپ، پیامرسان تحت مالکیت متا، میتواند خدمت پرداخت خود را برای تمام کاربران این کشور فعال کند. واتساپ در حال حاضر حدود ۵۰۰ میلیون کاربر در هند دارد.
دولت هند در گذشته یک محدودیت ۱۰۰ میلیون نفری را برای سیستم پرداخت پلتفرم واتساپ در نظر گرفته بود. لغو این محدودیت نشان از تغییر رویکرد محافظهکارانه رگولاتوری هند نسبت به اهداف پرداخت متا دارد.
NPCI که به بانک مرکزی هند گزارش میدهد، در گذشته بر محدودیتهای سیستم پرداخت واتساپ تاکید داشت و اولین بار در سال ۲۰۲۰ این سیستم را به ۴۰ میلیون کاربر محدود کرد و پس از آن در سال ۲۰۲۲ این محدودیت به ۱۰۰ میلیون نفر کاهش یافت.
توسعه واتساپ به عنوان بازیگر پرداخت در هند را در حالی شاهد هستیم که سیستم پرداخت آنی این کشور در حال حاضر با پردازش بیش از ۱۳ میلیارد تراکنش در ماه، با مشکل تمرکز بالای بازار روبرو است. در حال حاضر سیستم گوگل پی و PhonePe از شرکت والمارت بیش از ۸۵ درصد از تراکنشهای پرداخت آنی این کشور را اداره میکنند.
روز چهارشنبه NPCI بار دیگر با پیشنهادی برای تعیین یک سرحد ۳۰ درصدی برای فعالان این حوزه مخالفت کرد. NPCI میگوید قانون جدیدی و رفع محدودیت متا به مدت ۲ سال و تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۶ معتبر است.
سخنگوی واتساپ طی بیانیهای گفت: «ما به سادهسازی،اعتبار و امنیت پرداختها در واتساپ متعهدیم.»
او افزود: «هدف ما این است که از طریق کاربردهای مختلفی مثل پرداخت قبض، رزرو بلیط و خرید، سهولت و ارزش افزوده را برای کاربران به ارمغان بیاوریم. ما قصد داریم پرداختهای دیجیتال و استفاده از پرداخت آنی را شتاب ببخشیم و به دستور کار فراگیری مالی و دیجیتال هند کمک کنیم.»