سقوط اپل در بزرگترین بازار دنیا
بزرگترین فروشندگان تلفن هوشمند چین در سال ۲۰۲۴، اپل را کنار زده و این شرکت آمریکایی را به رتبه سوم بزرگترین بازار دنیا تنزل دادند.
جدیدترین دادههای شرکت تحقیقاتی کانالایز (Canalys) نشان داد که اپل در سال ۲۰۲۴، از جایگاه بزرگترین فروشنده گوشیهای هوشمند در چین سقوط کرد و با کاهش ۱۷ درصدی فروش سالانه اپل در این کشور، برندهای چینی ویوو و هواوی، از سازنده آیفون سبقت گرفتند.
طبق دادهها، این بزرگترین کاهش فروش سالانه اپل در چین بود که با کاهش فروش در هر چهار فصل از جمله افت ۲۵ درصدی در سه ماهه پایانی روبرو شد.
برای کل سال، شرکت سازنده گوشیهای هوشمند اقتصادی ویوو، ۱۷ درصد از سهم بازار چین را در اختیار گرفت و پس از آن، هواوی با ۱۶ درصد سهم در رتبه دوم و اپل، با ۱۵ درصد، در رتبه سوم جای گرفت.
این کاهش همچنین نشان میدهد که چگونه عواملی مانند عدم وجود قابلیتهای هوش مصنوعی در جدیدترین آیفونهای فروخته شده در چین، به رقابت پذیری اپل آسیب زده است. توبی ژو، تحلیلگر کانالایز گفت: این بدترین عملکرد سالانه اپل در چین است. موقعیت اپل در بازار گوشیهای گران قیمت، با چالشهای متعددی شامل عرضه مداوم پرچمداران هواوی، تکثیر گوشیهای تاشو داخلی در بخش مدلهای رده بالا و برندهای اندرویدی مانند شیائومی و ویوو که وفاداری مصرفکنندگان را با نوآوریهای فناوری ایجاد میکنند، مواجه است.
اپل پس از تحریمهای آمریکا علیه هواوی در سال ۲۰۱۹ که دسترسی این غول چینی را به فناوری آمریکایی محدود کرد، به مدت چهار سال، از رشد مداوم برخوردار بود. اما هواوی در اوت سال ۲۰۲۳، با عرضه یک گوشی قدرتمند، به بازار گوشیهای گران قیمت بازگشت و برتری سازنده آیفون را به چالش کشید. این شرکت چینی در سه ماهه چهارم، ۲۴ درصد افزایش فروش داشت.
اپل برای دفاع از سهم بازار خود در برابر رقابت رو به رشد برندهای چینی مانند هواوی، به تخفیف های کم سابقه روی آورد. این شرکت از چهارم تا هفتم ژانویه در چین، فروش فوق العاده چهار روزه، برای چندین مدل آیفون عرضه کرد و تخفیف هایی بالغ بر ۵۰۰ یوان (۶۸.۵۰ دلار) برای جدیدترین مدلهای آیفون ارائه کرد.
پلتفرم های بزرگ تجارت الکترونیک چینی، با تبلیغات خود، این روند را دنبال کردند. فروشگاه تی مال علی بابا، تخفیف هایی را تا سقف ۱۰۰۰ یوان (۱۳۷ دلار) بر روی مدلهای سری آیفون ۱۶ اعلام کرد.
طبق دادههای کانالایز، در میان پنج فروشنده برتر، شیائومی که عمدتا بر مدلهای اقتصادی متمرکز بود، بیشترین رشد را با ۲۹ درصد افزایش در فروش سه ماهه چهارم داشت، در حالیکه فروش اوپو و ویوو، به ترتیب، ۱۸ درصد و ۱۴ درصد رشد کرد.
بر اساس گزارش رویترز، فروش سالانه گوشیهای هوشمند در چین، در سال ۲۰۲۴، با چهار درصد افزایش نسبت به سال قبل، به ۲۸۵ میلیون دستگاه رسید.