فناوری اطلاعات

March 21, 2025
18:33 جمعه، 1ام فروردینماه 1404
کد خبر: 188848

هوش مصنوعی بر امتحانات دانشگاه آزاد نظارت می‌کند

معاون فنی واحد الکترونیک دانشگاه آزاد گفت: هوش مصنوعی نه تنها به‌عنوان یک ابزار، بلکه به‌صورت یک همکار استراتژیک در فرآیندهای دانشگاه آزاد نقش‌آفرینی می کند.

حسین علیزاده معاون فنی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد در گفتگو با خبرنگار شرق بیان کرد: سال ۱۴۰۳ فعالیت ما هم در واحد الکترونیکی و هم در واحدهای استانی و کشوری گسترش یافت. علاوه بر ارائه خدمات در واحد الکترونیکی به ۳۶۱ واحد دانشگاهی دیگر نیز خدمات آموزش الکترونیکی، شامل LMS (کلاس‌های آنلاین، آزمون‌های مجازی و سایر خدمات آموزشی)، ارائه کردیم. تعداد دانشجویانی که از این خدمات فنی، آموزشی و پژوهشی بهره‌مند شدند، چشمگیر است. این خدمات به‌ صورت انحصاری در دانشگاه آزاد ارائه می‌شود.

وی عنوان کرد: در ترم گذشته، تعداد ۴۹۶ هزار و ۲۴۶ دانشجو داشتیم و در این ترم این تعداد به نهصد و هشتاد وشش هزارو ۶۶ نفر رسیده است. خود واحد الکترونیکی نیز بیش از ۱۴ هزار دانشجو دارد که به‌طور مستقل خدمات آموزشی دریافت می‌کنند. علاوه بر این در حوزه زبان‌های ترکیبی کشوری، ما خدمات آموزشی را به بیش از ۴۰۰ هزار دانشجو ارائه داده‌ایم.

معاون فنی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد گفت: همچنین، در زمینه برگزاری آزمون‌های استانی در سراسر کشور سه میلیون و نهصد و سی و سه هزار و ۶۶ آزمون برگزار کرده‌ایم. در ترم جاری نیز تاکنون سیصد و ۵۳ آزمون استانی برگزار شده است.ضمن اینکه ارائه‌دهنده کلاس‌های آنلاین EPT در دانشگاه آزاد هستیم و مسئولیت توانمندسازی سازمان مرکزی در حوزه آموزش مجازی را بر عهده داریم.

برگزاری آزمونهای پیش دفاع برای دکتری

معاون این واحد دانشگاه آزاد در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های مهم ما برگزاری پیش‌دفاع‌های کشوری برای دانشجویان دکتری است. طی هفت دوره گذشته، ۱۰ هزار و هشتصد و سی و دو پیش‌دفاع برگزار شده و این فرآیند با نظارت ۲۱۴ کمیته داوری و مشارکت ۱۳ هزار و ۷۷ استاد داور انجام شده است.

وی افزود: رشته حسابداری بیشترین تعداد رساله دکتری را داشته است و واحد علوم و تحقیقات با پشتیبانی هزار و ۲۱۲ دانشجو، بیشترین میزبانی را در این فرآیند بر عهده داشته است.بیشترین واحد شرکت کننده هم واحد علوم تحقیقات بوده که هزار و ۲۸۳ دانشجو را در پیش دفاع پشتیبانی کرده است.دانشجو پس از دریافت مجوز برگزاری پیش‌دفاع به سامانه ما منتقل می‌شود. اساتید در یک بازه زمانی مشخص با دانشجو گفتگو کرده و در مورد پایان‌نامه وی نظر می‌دهند. اگر ایراداتی وجود داشته باشد، دانشجو موظف به اصلاح آنهاست. در غیر این صورت، پایان‌نامه برای دفاع نهایی تأیید می‌شود.

علیزاده تصریح کرد: در زمینه پروژه‌های توسعه‌ای، ما در سال جاری سامانه (واداروم) را برای برگزاری جلسات آنلاین راه‌اندازی کردیم و آن را به تمامی واحدهای کشوری، سازمان مرکزی و حتی نهادهای خارج از دانشگاه ارائه دادیم. همچنین، سامانه‌های مرتبط با دوره‌های کوتاه‌مدت آزاد، بین‌الملل، مدارس و گلستان را توسعه داده‌ایم. ضمن اینکه در حوزه هوش تجاری (BI)، داشبوردهای نظارتی ایجاد کرده‌ایم که به مدیران ارشد کمک می‌کند در لحظه تصمیمات استراتژیک بگیرند. قابل ذکر است در زمینه هوش مصنوعی، ابزارهایی مانند تشخیص چهره از طریق وب‌کم، شناسایی تصویر با ماسک و سیستم سانسور متن را طراحی کرده‌ایم؛ این سیستم می‌تواند کلمات نامناسب را به‌طور هوشمند حذف کند، درک کند که آیا یک کلمه در متن مرتبط با موضوع است یا خیر، و به‌طور خودکار دسته‌بندی (Categorization) کند.

هر ثانیه ۹۸ هزار پاسخگویی از چت بات

معاون فنی این واحد دانشگاه آزاد افزود: علاوه بر این، در بخش پشتیبانی، یک چت‌بات هوشمند طراحی کرده‌ایم که در گام اول، پیش از اتصال به تیم پشتیبانی، با دانشجو در ارتباط خواهد بود. این چت‌بات می‌تواند به سؤالات دانشجویان پاسخ دهد و بدون اینکه دانشجو متوجه شود، جایگزین تیم پشتیبانی انسانی می‌شود. در صورت عدم موفقیت چت‌بات در پاسخگویی، دانشجو به تیم پشتیبانی متصل خواهد شد. یکی دیگر از مسائل مهم، بهبودهای کیفی سامانه وادانا است. از نظر عملکرد غیرعملکردی (Non-functional) ما در این سامانه کارایی را افزایش دادیم و پرفورمنس آن را بهبود بخشیدیم. قبلاً سامانه وادانا رکورد کشور و منطقه خاورمیانه را با ۵۶ هزار ARPS (درخواست در ثانیه) ثبت کرده بود، اما امسال توانسته‌ایم ۹۸ هزار ARPS را پاسخ دهیم که یعنی در هر ثانیه ۹۸ هزار درخواست به سرورهای ما ارسال شده و پاسخ داده شده است. در مقایسه با آموزش‌ها و پژوهش‌ها که چنین ارقامی را نداشته‌اند، این رکورد قابل توجه است.

هوش مصنوعی متقلبان را شناسایی خواهد کرد

وی عنوان کرد: در بخش DaaS (خدمات به‌عنوان سرویس)، ما فعالیت‌هایی را انجام دادیم که به مرور به بهره‌برداری می‌رسد. پروژه‌های ما در دو بخش اصلی دنبال می‌شود: یکی بخش هوش مصنوعی است که شامل ۱۲ سرویس مختلف است که در تمامی زمینه‌ها قابل استفاده هستند. این سرویس‌ها شامل مواردی مانند جستجوی تصاویر، شناسایی هویت از طریق تصویر، شناسایی تقلب و مدیریت محتوا است. هدف ما این است که این سرویس‌ها به‌طور یکپارچه و در هر مکان قابل استفاده باشند. برای این منظور، پنجره‌ای واحد به آدرس ai.co.ir راه‌اندازی کرده‌ایم تا هر فردی از هر جایی بتواند از این سرویس‌ها استفاده کند. در ارتباط با هوش مصنوعی، برخی از موضوعات مرتبط با دانشگاه‌ها و دانشجویان، مانند تشخیص تقلب در آزمون‌های آنلاین و تحلیل بیولوژیکی (تحلیل رفتارهای گذشته دانشجویان)، در حال پیاده‌سازی هستند. هدف این است که از این تکنولوژی‌ها برای شخصی‌سازی آموزش‌ها و افزایش کارایی استفاده شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.