تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 9, 2025
11:38 چهارشنبه، 20ام فروردینماه 1404
کد خبر: 189974

ممنوعیت نقدهای جعلی و هزینه‌های پنهان محصولات آنلاین در بریتانیا

منبع: دیجیاتو

پلتفرم‌های آنلاین درصورت رعایت‌نکردن قوانین جدید، ممکن است با جریمه‌ای تا سقف ۱۰ درصد درآمد سالانه جهانی شرکت مواجه شود.

بریتانیا اخیراً قانون جدیدی اجرای کرده که هدفش حمایت از مصرف‌کنندگان آنلاین در برابر نظرات جعلی و هزینه‌های پنهان فریبنده است. براساس قانون بازارهای دیجیتال، رقابت و مصرف‌کننده ۲۰۲۴ تمام پلتفرم‌های آنلاین موظف‌اند هزینه‌های اجباری مانند هزینه رزرو یا کارمزدهای مدیریتی را شفاف در قیمت اولیه محصولات درج کنند.

براساس گزارش «Verge»، این قانون با هدف مقابله با پدیده‌ای موسوم به «قیمت‌گذاری قطره‌ای» تصویب شده است؛ روشی که در آن هزینه‌های اضافی در مراحل پایانی خرید تدریجی افزوده و باعث می‌شود مشتریان با قیمتی بالاتر از انتظارشان مواجه شوند.

«جاستین مدرز»، مقام مسئول حقوق اشتغال، رقابت و بازارهای بریتانیا، گفت:

«این ممنوعیت به تجربه شوکه‌کننده‌ای که بسیاری از خریداران آنلاین لحظه نهایی پرداخت با آن مواجه می‌شوند، پایان خواهد داد.»

ممنوعیت استفاده از نظرات جعلی

طبق قانون جدید، خدماتی مانند سفارش آنلاین غذا و پلتفرم‌های فروش بلیت موظف‌اند هزینه‌های اجباری ارسال یا خدمات اداری را یا در قیمت اصلی لحاظ کنند یا از همان ابتدای فرایند خرید به‌وضوح اعلام کنند اما هزینه‌های اختیاری مانند انتخاب صندلی در پرواز یا ارتقای مقدار بار مجاز، از این قانون مستثنی است.

بخش دیگری از این قانون استفاده یا سفارش نظرات جعلی به‌منظور بالابردن امتیازات آنلاین را ممنوع می‌کند. از این پس، ارائه‌دهندگان سایت‌ها مسئول نظارت بر بخش نظرات خواهند بود. طبق راهنمایی‌های اداره رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA)، هر شخص یا نهادی که نظرات مصرف‌کنندگان یا اطلاعات آنها را منتشر می‌کند یا در دسترس قرار می‌دهد، باید اقدامات معقول و متناسبی برای شناسایی و حذف نظرات جعلی انجام دهد، در غیر این صورت ممکن است با جریمه‌ای تا سقف ۱۰ درصد درآمد سالانه جهانی شرکت مواجه شود.

سال گذشته، گوگل در بریتانیا اقدامات سخت‌گیرانه‌تری علیه صفحات تجاری در گوگل مپس که نظرات جعلی دریافت کرده بودند، اجرا کرد. همچنین ژانویه سال جاری میلادی، CMA اعلام کرد گوگل با بهبود فرایندهای خود برای شناسایی و حذف نظرات جعلی موافقت کرده و قرار است با کسب‌وکارهایی که در این زمینه تخلف می‌کنند، برخورد کند.

مدرز در پایان اظهار داشت:

«از امروز، مصرف‌کنندگان می‌توانند با اطمینان بیشتری خرید کنند و مطمئن باشند از شر نظرات جعلی و قیمت‌های پنهان در امان‌اند. این تغییرات به مشتریان قدرت بیشتری برای کنترل هزینه‌هایشان می‌دهد و رقابت منصفانه‌تری میان کسب‌وکارها ایجاد می‌کند. اینها بخشی از برنامه ما برای ایجاد ثبات اقتصادی است.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.