بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 9, 2025
15:36 چهارشنبه، 20ام فروردینماه 1404
کد خبر: 190029

سامانه سیاح بانک مرکزی چیست؟

منبع: پیوست

سامانه سیاح سیستمی درون بانکی است که هدف اصلی آن یکپارچه‌سازی حساب‌های مشتریان، پیشگیری از پولشویی و فساد است.

بانک مرکزی بر اساس اهدافی من جمله یکپارچه‌سازی حساب مشتریان دریافت کد سیاح را برای افتتاح حساب هر مشتری الزامی کرده است. بر این اساس در صورتی که کد سیاح برای مشتری صادر نشود، امکان افتتاح حساب وجود نخواهد داشت.

سامانه سیاح چیست و چگونه می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد؟
سامانه سیاح (سامانه‌ی یکپارچه‌سازی حساب‌های مشتریان) از خرداد سال ۱۳۹۹ زیر نظر بانک مرکزی فعالیت خود را آغاز کرده است. بر اساس این سرویس بانک‌ها موظفند قبل از افتتاح حساب برای مشتریان خود، اطلاعات آن‌ها را وارد سامانه کرده و کد سیاح دریافت کنند. تنها بانک‌ها به این سامانه دسترسی دارند و می‌توانند کد سیاح را دریافت کنند یا از آن استعلام بگیرند. از این رو سیاح وب سایتی تخصصی است که دسترسی به آن برای شهروندان معمولی ممکن نیست.

اهداف راه‌اندازی سامانه سیاح
بانک مرکزی برای پیشگیری و نظارت بر پولشویی، فرار مالیاتی، بازگشایی حساب جدید توسط مشتریان بدحساب و از سوی دیگر مسدودیت اتوماتیک کلیه حساب‌های فرد فوت شده، افزایش امنیت تراکنش‌های مالی بانک‌ها، شفافیت و یکپارچه‌سازی حساب مشتریان سامانه سیاح را راه‌اندازی کرد. به دنبال این راه‌اندازی هر شخص برای افتتاح حساب در بانک‌ها نیازمند کد سیاح است. اطلاعات و سوابق دقیق امور مالی مشتریان بانک‌ها در این سامانه ثبت می‌شود. بر این اساس درصورتی که مورد مشکوکی در سوابق مالی مشتری وجود نداشته باشد، کد پیگیری سیاح صادر شده و مشتری می‌تواند حساب جدیدی افتتاح کند. این سامانه در راستای اجرا و مدیریت قانون پایانه‌های فروش، درگاه پرداخت و سامانه مودیان اهمیت زیادی دارد.

خدمات سامانه سیاح
هویت سنجی اتباع خارجی با سامانه پژواک، اعمال و پیگیری کنترل‌های اقتصادی لازم، حین افتتاح حساب، هویت سنجی مشتریان حقیقی با سازمان ثبت احوال کشور، هویت سنجی مشتریان حقوقی با سازمان ثبت اسناد کشور، جمع‌آوری مشخصات حساب‌های مشتریان شبکه بانکی کشور و هویت سنجی مشتریان حقیقی با سازمان ثبت احوال کشور از جمله امکانات سامانه سیاح است.

تطبیق کد ملی و شماره شبای ثبت شده صاحب درگاه در سامانه و بررسی هم‌خوانی آن‌ها، یکی دیگر از اقدامات انجام شده این سامانه در راستای افزایش سامان‌دهی بیشتر به هویت پذیرندگان شبکه پرداخت است. به این معنا که در صورتی که مالک پایانه پذیرندگی و شماره حساب متصل به پایانه با یکدیگر متفاوت باشند، این سامانه از انتقال پول جلوگیری می‌کند.

آیا سیاح تنها سامانه نظارتی بانکی است؟
سیاح تنها سامانه نظارت و شفاف‌سازی مالی و تجاری مشتریان نبوده و سامانه‌های دیگری مانند صیاد، سمات و رفع تعهدات ارزی نیز برای این هدف طراحی شدند. سامانه صیاد جهت مدیریت چک‌ها و ضمانتها، تمام اطلاعات مربوط به چک‌های صادره و دریافت‌شده را ثبت می‌کند. سامانه سمات در ارتباط با ثبت و مدیریت معاملات اوراق بهادار و سهام فعال است و می‌تواند سد خوبی برای جلوگیری از تقلب و سوءاستفاده‌ی مالی باشد. سامانه رفع تهیدات ارزی نیز در زمینه‌ی رصد و پیگیری تسویه تعهدات ارزی افراد و شرکت‌ها فعال است.

سیاح برای استعلام و اعتبارسنجی دقیق‌تر با کمک سایر سامانه‌های ایجاد شده به دریافت و پردازش اطلاعات تجاری و اقتصادی می‌پردازد. به طور کلی این سیستم‌ها علاوه‌بر تسهیل روند تأسیس و توسعه کسب‌وکارها زمینه افزایش اعتماد در تراکنش‌های اقتصادی را به وجود می‌آورند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.