اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

رگولاتوری

October 9, 2025
9:08 پنجشنبه، 17ام مهرماه 1404
کد خبر: 202426

اپراتور اوپتوس تحقیقات مستقلی را در مورد قطعی مرگبار شبکه آغاز کرد

ICTna.ir – جان آرتور، رئیس هیئت مدیره Optus، کری شات، یکی از اعضای هیئت مدیره را برای بررسی علت دقیق ارتقاء نادرست فایروال که باعث قطعی برق و در نتیجه مرگ چندین نفر شد، منصوب کرد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این آخرین تحول پس از حادثه هفته گذشته است که در آن مشتریان در استرالیای جنوبی، قلمرو شمالی و استرالیای غربی نتوانستند با خدمات اورژانس تماس‌های به اصطلاح «سه‌صفر» برقرار کنند.

اکنون مشخص شده است که چهار نفر که تحت تأثیر قطعی برق قرار گرفته بودند، جان خود را از دست داده‌اند.

آرتور گفت: «آنچه رخ داده به وضوح غیرقابل قبول است و از طرف هیئت مدیره به خاطر این قصور در پاسخگویی به همه کسانی که به خدمات تریپل زیرو ما اعتماد کردند، عذرخواهی می‌کنم. من به ویژه تسلیت عمیق خود را به خانواده‌ها و دوستان چهار نفری که فوت کردند ابراز می‌کنم.»

در بیانیه‌ای جداگانه، استفن رو، مدیرعامل آپتوس، گفت یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که این قطعی زمانی رخ داده است که آپتوس از روند عادی انجام ارتقاء برنامه‌ریزی‌شده‌ی فایروال منحرف شده است.

در طول ارتقاءهای قبلی، تماس‌ها از قسمت آسیب‌دیده شبکه اصلی به قسمت جداگانه‌ای از شبکه اصلی هدایت می‌شدند. اما به دلایلی در این مورد، این اتفاق نیفتاد.

وظیفه شات خواهد بود که بفهمد چرا این انحراف رخ داده و نحوه برخورد آپتوس با این حادثه را ارزیابی کند.

رو گفت: «یک بار دیگر، می‌خواهم از همه کسانی که تحت تأثیر شکست‌های تریپل زیرو قرار گرفته‌اند عذرخواهی کنم.»

او گفت: «هیچ کلمه‌ای نمی‌تواند میزان تاسف من را از بابت از دست دادن جان چهار نفر که نتوانستند در زمان نیاز به خدمات اورژانس دسترسی پیدا کنند، بیان کند.»

در مجموع، ارتباط ۶۳۱ مشتری با Triple Zero قطع شد، اگرچه ۸۶ نفر در نهایت توانستند متصل شوند – احتمالاً پس از چندین بار تلاش. ۶۵ مشتری دیگر که تحت تأثیر قرار گرفته بودند، پس از تغییر به Telstra یا TPG توانستند به اینترنت متصل شوند.

این باعث شد حدود ۴۸۰ مشتری هیچ راهی برای تماس با خدمات اورژانس نداشته باشند.

این حادثه همچنین توسط سازمان ارتباطات و رسانه‌های استرالیا (ACMA) در حال بررسی است.

آنتونی آلبانیزی، نخست وزیر، نیز در مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی این حادثه را کاملاً غیرقابل قبول دانسته و افزوده است که اگر رو مجبور به استعفا شود، تعجب نخواهد کرد.

یوئن کوان مون، مدیرعامل شرکت مادر Optus، سینگتل، گفت: «ما عمیقاً از شنیدن خبر حادثه شبکه در شرکت تابعه Optus که بر تماس‌های Triple Zero تأثیر گذاشته و همچنین از شنیدن اینکه مشتریان نتوانسته‌اند در مواقع ضروری به خدمات اورژانسی متصل شوند، متاسفیم. قلب ما با خانواده‌ها و دوستان درگذشتگان است و می‌دانیم که Optus به ریشه این موضوع خواهد پرداخت.»

قرار بود اوپتوس تحت مدیریت رو، برگ جدیدی را ورق بزند.

مدیر اجرایی سابق شرکت NBN در ماه مه 2024 استخدام شد ، پس از آنکه Optus در سال 2023 دچار قطعی سراسری شبکه و در سال 2022 دچار نقض گسترده داده‌ها شد که اعتبار این شرکت مخابراتی را به شدت خدشه‌دار کرد و کلی بایر روزمارین، مدیرعامل سابق Rue، را از کار برکنار کرد.

او متعهد شد که از مشتریان مراقبت کند و اعتماد را بازگرداند. با این حال، این وعده اکنون در پی این ارتقاء فایروالِ به‌شدت ناقص، کاملاً توخالی به نظر می‌رسد.

در همین حال، دادگاه فدرال استرالیا، شرکت Optus را به دلیل شیوه‌های فروش عمیقاً غیراخلاقی، به پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار استرالیا (۶۶ میلیون دلار آمریکا) جریمه کرده است.

بین آگوست ۲۰۱۹ و جولای ۲۰۲۳، تاکتیک‌های فروش سختگیرانه‌ی Optus باعث شد مشتریان آسیب‌پذیر، خدمات و دستگاه‌هایی را خریداری کنند که نیازی به آنها نداشتند، نحوه‌ی استفاده از آنها را نمی‌دانستند و در بسیاری از موارد، توانایی خرید آنها را نداشتند.

بسیاری از مشتریان آسیب‌دیده مشکلات یادگیری، کاهش ظرفیت شناختی یا نوعی ناتوانی ذهنی داشتند. بسیاری نیز فقیر بودند – از نظر مالی وابسته یا بیکار بودند – یا سواد مالی و تسلط محدودی به زبان انگلیسی داشتند.

بسیاری از این مشتریان به دلیل این فروش‌ها با بدهکاران (یا طلبکاران) دچار مشکل شدند.

قاضی فدرال پاتریک اوسالیوان گفت: «افراد زیادی آسیب مالی شدید، پریشانی عاطفی و شرم اجتماعی را تجربه کردند.»

کاتریونا لو، معاون رئیس کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا (ACCC)، گفت: «رفتار شرکت آپتوس در این پرونده واقعاً وحشتناک بود و ما از مجازات سنگین تعیین‌شده توسط دادگاه و پیام بازدارندگی که ارسال خواهد کرد، استقبال می‌کنیم.»

او گفت: «در طول تحقیقاتمان، از افراد زیادی شنیدیم که نه تنها آسیب مالی قابل توجهی را تجربه کرده بودند، بلکه پس از مدت‌ها تعقیب توسط طلبکاران، دچار پریشانی عاطفی و ترس نیز شده بودند.»

«شرکتی به بزرگی Optus باید سیستم‌ها و کنترل‌های بهتری برای شناسایی و متوقف کردن این نوع رفتار می‌داشت.»

اگرچه این سوءمدیریت قبل از مدیرعامل شدن رو اتفاق افتاده بود، اما وظیفه اوست که سعی کند اوضاع را درست کند، اما بین این اتفاق و قطعی برق تریپل-زیرو، اعتبار آپتوس ممکن است به طرز جبران‌ناپذیری آسیب ببیند.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.