اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

خبر اول

March 7, 2024
14:05 پنجشنبه، 17ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161498

خرابی شبکه موبایل اوپتوس استرالیا 40 میلیون دلار خسارت روی دست مدیران این اپراتور گذاشت + مروری بر گزارش مالی سینگتل

ICTna.ir – قطعی شبکه Optus در سال 2023 باعث از کار افتادن ده‌ها هزار زیرمجموعه شد و درآمد خالص سه ماهه چهارم سال میلادی 2023 این شرکت را کاهش داد و 40 میلیون دلار هزینه روی دست مدیران اوپتوس گذاشت. براساس گزارشها، قطعی که شبکه اوپتوس را در سراسر استرالیا در سال گذشته تجربه کرد، 40.2 میلیون دلار آمریکا، برای این شرکت اصالتا سنگاپوری هزینه داشته و بر درآمدهای سه ماهه اش فشار سنگینی وارد کرده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، شرکت مادر Singtel سود خالص 346 میلیون دلار را برای سه ماهه دسامبر گزارش کرده است که 12.5 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که بیشتر آن به دلیل خرابی شبکه بوده است. درآمد در همین بازه زمانی 2.67 میلیارد دلار بود که 1.4 درصد کمتر شده است.

Optus استرالیا، یک واحد سینگتل که دارای مالکیت آن کاملا سنگاپوری است، میابشد، این شرکت اعلام داشته که تجارت آن با 2 درصد کاهش به 1.34 میلیارد دلار و EBITDA با 1.8 درصد کاهش به 346 میلیون دلار رسیده است.

قطعی 8 نوامبر، ناشی از یک ارتقای نرم افزاری ناموفق، احتمالاً بزرگترین حادثه شبکه مخابراتی استرالیا در تاریخ تلکام این کشور بوده است. این قطعی نصف روز طول کشید و 10 میلیون مشتری را از پوشش ارتباطی خارج کرد و خدمات اضطراری، مراکز تماس، احراز هویت پیامکی و پرداخت های خرده فروشی را تحت تأثیر قرار داد.

این دومین تجربه بد این شرکت مخابراتی استرالیا در کمتر از یک سال گذشته بود چرا که پیش از آن، اطلاعات خصوصی میلیون‌ها مشتری در سپتامبر 2022 در یک حمله سایبری به سرقت رفته بود و عاملان آن هرگز شناسایی نشدند.

کلی بایر روزمارین، مدیر عامل سابق اوپتوس، پس از قطع شدن شبکه از سمت خود استعفا داد و شرکت حالا توسط مدیر مالی مایکل ونتر هدایت می شود در حالی که جستجو برای یک مدیر عامل جدید در حال انجام است.

 

ده‌ها هزار مشترک به Telstra مهاجرت کردند!

رقیب اوپتوس اپراتور Telstra است که هفته گذشته فاش کرد که این قطعی “ده ها هزار” مشتری Optus را به شبکه خود سوق داده است. اما Singtel در گزارش مالی خود گفت که ریزش مشتریان از قبل تثبیت شده است، با اضافه شدن خالص پس پرداخت و امتیاز خالص پروموتر هر دو پس از حدود ده هفته به مثبت بازگشته است.

اوپتوس گفته در کسب و کار ثابت شرکتی به دلیل ریزش و فرسایش قیمت دچار ضعف شده است، اما درآمد خدمات تلفن همراه به دلیل رشد پیش پرداخت و افزایش 3.4 درصدی سرانه درآمد به ازای هر مشترک (آرپو) بهبود یافته است.

در مقابل سینگلت گفت که با یک محیط چالش برانگیز در بازار داخلی خود مواجه است و در میان هزینه های کم شرکت ها و مصرف کنندگان، فشار آرپو ناشی از رقابت شدید قیمت ها و تغییر مداوم در بازار اوضاع را بدتر میکند.

به دلیل تقاضای کمتر برای مکالمه، گوشی و تلویزیون پولی، درآمد 2.1 درصد کاهش یافت که تا حدی با درآمد بالاتر خدمات تلفن همراه جبران شد.

واحد زیرساخت اوپتوس هم علیرغم افزایش 16 درصدی ابیتای خود را، 2.7 درصد کاهش داده است که نتیجه هزینه‌های بالای اخیر واحد مرکز داده جدید Nxera برای حمایت از پروژه‌های فعلی و توسعه منطقه‌ای بود.

کسب و کار خدمات فناوری اطلاعات NCS سینگتل هم به دلیل مدیریت بهتر هزینه، درآمد را 4 درصد و EBITDA را تا 47 درصد افزایش داد.

سهام سینگتل در روز جمعه و با انتشار این اخبار 1.26 درصد سقوط کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.