سیستم‌عامل و نرم‌افزار

March 3, 2012
11:15 شنبه، 13ام اسفندماه 1390
کد خبر: 40436

طغیان اندروید(۲)/ ائتلاف گوشی‌های باز

گوگل هسته اصلی ایجاد ائتلاف باز گوشی بوده است. OHA در نوامبر سال ۲۰۰۷ تشکیل شد و در نوامبر سال ۲۰۱۱ از ۸۴ عضو از سراسر زنجیره ارزش صنعت تلفن همراه برخوردار بود.

به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، اینفورما گزارش داد از میان این اعضا ۱۳ اپراتور شبکه تلفن همراه، ۲۲ سازنده گوشی، ۲۰ شرکت نیمه رسانا، ۱۷ شرکت راهکارهای نرم‌افزاری و ۱۲ کمپانی تجاری‌سازی حضور دارند.
اندروید با پلتفرم OHA، کمک کرد تا گوگل توجه تعدادی از کمپانی‌های راهبر صنعت تلفن همراه را جلب کند. محبوبیت اندروید فرصت بالقوه‌ای را برای گوگل فراهم کرد تا بازار بزرگی را برای تبلیغات تلفن همراه خود و فعالیت‌های جستجوی تلفن همراه خلق کند. همچنین احتمال برخی همکاری‌ها و همگرایی در آینده با فعالیت‌های گوگل در شبکه‌های اجتماعی و بازار کار وجود دارد. طبیعت باز و قابلیت شخصی‌سازی کردن این سیستم عامل اجازه می‌دهد که در بسیاری از کالاهای الکترونیکی شامل گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، نت بوک‌ها، تبلت‌ها و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار بگیرد.
براساس کرنل لینوکس ۲٫۶٫X که گوگل تلاش کرد تا آن را برای تلفن همراه با تمرکز بر مدیریت انرژی و زمانبندی بهینه‌سازی کند، اندروید یک پلتفرم نرم‌افزاری کامل ترمینال تلفن همراه است که از کرنل به GUI تبدیل شده است. علاوه بر کرنل، برخی سیستم‌های آن به زبان‌های C و C++ نوشته شده‌اند و شامل گرافیک‌های OpenGL و SQLite برای نگهداری دیتا می‌شوند. برخی اجزای متن باز قابل توجه آن شامل Apache Harmony و Open SSL و همینطور Webkit برای جستجو کردن هستند.
زمان اجرای آندروید به Dalvik Virtual Machine (DVM) بستگی دارد که فایل‌های .dex را اجرا می‌کند و گوگل مدعی است در مورد کد بایت بسیار کافی است علیرغم اینکه کمپانی‌های شخصی‌سازی همچون Myriad مدعی هستند که یک زمان اجرای جاوا برای آندروید توسعه داده‌اند که کارآیی آن را افزایش می‌دهد. کتابخانه‌های هسته DVM به صورت جاوا رمزگذاری شده‌اند که بدین معنی است که از چارچوب جاوای Sun Microsystem پیروی نمی‌کند. علاوه بر این، لایه چارچوب برنامه کاربردی و لایه برنامه‌های کاربردی همگی در جاوا رمزگذاری شده‌اند.
همانطور که DVM آندروید از جاوا ME یا جاوا SE استفاده نمی‌کند، توسعه‌دهندگان را مجبور می‌کند تا از نسخه دیگری از جاوا استفاده کنند. این فرصتی را برای وندورهای ماشین مجازی جاوا فراهم می‌کند تا با طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی جاوا ME که تقریبا در بازار وجود دارند، با ایجاد یک لایه مدون که برنامه‌های کاربردی جاوا ME را به DVM تفسیر می‌کند، سازگار باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.