اگرچه اپل محبوبترین برند در بازار تبلت به حساب میآید، اما قیمت گران تبلتهای این برند مانع از پرفروش بودن آن در بازار داخلی شده است.
طی ماههای گذشته اگر چه کاهش قیمتها در بازار کالاهای کامپیوتری به رشد تقاضا برای برخی از کالاها نظیر تبلت، به ویژه مدلهای میان قیمت و گرانقیمت منجر شده است، اما فعالان بازار معتقدند بازار گنجایش بیشتری از لحاظ تقاضا داشته و به همین دلیل به روزهای پررونق تر طی ماههای آینده امید بستهاند.
به گفته فعالان بازار بنا به دلایلی چون انتظار خریداران برای کاهش بیشتر قیمتها و همچنین انتظار گروهی برای ورود جدیدترینهای بازار، گروهی همچنان از خرید خودداری میکنند و به همین دلیل کسبه و فعالان بازار به رونق بیشتر بازار در روزهای آینده امیدوارند.
همچنین به گفته فعالان بازار، با توجه به موضوع کاهش قیمتها در بازار شاهد هستیم که تقاضا برای محصولات میان قیمت و گرانقیمت که تا همین دو ماه قبل بسیار کم بود اینک افزایش یافته است.
به گفته احمدیان، یکی از فعالان بازار کامپیوتر، اگرچه برندهای نا آشنا و ارزان در بازار به وفور موجودند، اما این گران قیمتها هستند که همچنان محبوبیت خاصی دارند.
همین موضوع منجر به ایجاد تمایز بین پرفروش و محبوبها در بازار تبلت میشود.
به گفته این فعال بازار، در مورد تبلت باید بگوییم که برند اپل محبوبترین در بازار است. ولی سهم فروش این برند در بازار در حد برندهای ارزان قیمت نیست.
این درحالیاست که یک فروشنده دیگر به «دنیایاقتصاد» اعلام کرد، برندهای اپل، سامسونگ و ایسوس سهم بزرگی از محبوبیت بازار تبلت را به خود اختصاص دادهاند و سایر برندها نظیر لنوو، سونی و… در ردههای پایین تر محبوبیت قرار گرفتهاند.
به گفته این فعال بازار، ایسوس هم با عرضه پوفونهایش توانسته است توجهها را به خود جلب کند و اینطور که پیدااست باید در بازار تبلت منتظر تغییرات زیادی از لحاظ رده بندی برندها و میزان محبوبیت و سطح فروش باشیم.
بر اساس گزارش باشگاه فعالان آی سی تی در مورد سهم محبوبیت برندها در بازار تبلت نیز مشخص شده است که در بازار تبلت، گلکسیهای سامسونگ با کسب 35 درصد از محبوبیت بازار در رتبه نخست محبوبیت بازار تبلت ایستاده اند. این در حالیاست که سهم محبوبیت تبلتهای این برند در مرداد ماه سال 91 حدود 8/27 درصد بوده است.
آی پد اپل هم با کسب سهم محبوبیت 2/25 درصد در رتبه دوم محبوبهای بازار تبلت ایستاده است. این درحالی است که سهم محبوبیت تبلتهای این برند در مرداد ماه سال گذشته در حدود 3/30 درصد بوده است. به گفته فعالان بازار و کارشناسان مقایسه این اعداد و ارقام نشاندهنده کاهش سهم محبوبیت آی پدهای اپل در بازار داخلی است که علت اصلی رشد قیمت این کالا در بازار است.
برند asus نیز پس از این دو برند در رتبه سوم محبوبهای بازار تبلتهای گران قیمت ایستاده است. سهم محبوبیت تبلتهای این برند 2/24 درصد اعلام شده که در مقایسه با مرداد سال گذشته که میزان محبوبیت تبلتهای این خانواده حدود 17درصد بوده رشد قابل توجهی داشته است.
کارشناسان میگویند: مطالعه و برسی رقم رشد محبوبیت تبلتهای این برند نشاندهنده این است که محصولات این برند رشد خوبی از لحاظ محبوبیت و تقاضا داشتهاند. چرا که محبوبیت تبلتهای این برند هم از لحاظ محبوبیت و هم از لحاظ تقاضا در رتبههای اول تا سوم بازار قرار دارند. لنوو نیز چهارمین برند محبوب در بازار تبلتهای گران قیمت معرفی شده است که سهم محبوبیت تبلت هایش در بازار 7/9 درصد است. سهم محبوبیت تبلتهای این برند در مرداد ماه گذشته در حدود 2 درصد گزارش شده است که بررسی این آمار گویای این امر است این برند هم رشد خوبی از لحاظ محبوبیت و میزان تقاضا داشته است.
به گفته کارشناسان و فعالان بازار، یکی از دلایل رشد سهم محبوبیت تبلتهای برندهایی نظیر سامسونگ، لنوو و ایسوس رشد تنوع مدلهای گوناگون این تبلتها و همچنین آشنایی هر چه بیشتر کاربران با تبلتها و از سوی دیگر افزایش قابلیتهای کاربردی این کالاها است.
همچنین برخی از این برندها نظیر لنوو روی عرضه نمونههای میان قیمت با میانگین قیمت 700 هزار تا یک میلیون تومان اقدام کردهاند که چنین اقدامی به رشد تقاضا برای محصولات این برندها در بازار منجر شده است.