رگولاتوری

March 28, 2017
20:01 سه شنبه، 8ام فروردینماه 1396
کد خبر: 82842

کارنامه غیرقابل قبول دولت در حمایت از تولید محتوای دیجیتال

رئیس دفتر فناوری های نوین مرکز پژوهشهای مجلس، کارنامه وزارت ارتباطات را در خصوص حمایت از تولید محتوای دیجیتال و صنعت نرم افزار، در سالی که گذشت غیرقابل قبول توصیف کرد.
مهدی فقیهی در گفتگو با مهر، عملکرد وزارت ارتباطات در خصوص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در یک سال گذشته تشریح کرد و حمایت از تولید محتوا و خدمات و کاربردهای الکترونیکی را مهمترین چالش این حوزه در یک سال اخیر دانست.
 
وی با تاکید براینکه وزارت ارتباطات در زمینه حمایت از تولید محتوا و صنعت نرم افزار، کارنامه قابل قبولی نداشت، افزود: برغم آنکه وزارت ارتباطات در برخی حوزه ها مانند توسعه پهنای باند و زیرساختهای ارتباطی، عملکرد قابل قبولی داشته است اما در حوزه حمایت از تولید محتوا با توجه به آنکه این پروژه به عنوان یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی به این وزارتخانه سپرده شد اما در این حوزه موثر عمل نکرده است.
 
فقیهی آمار تولید بالغ بر ۱۵۰ هزار اپلیکیشن در کشور را نتیجه فعالیت وزارت ارتباطات ندانست و گفت: حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تولید محتوا در قالب تسهیلات «وام وجوه اداره شده» باید برآورد شود که شواهد نشان می دهد که این تسهیلات آنطور که باید کارآمد نبود.
 
رئیس دفتر فناوری های نوین مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به توسعه زیرساختهای ارتباطی در قالب شبکه ملی اطلاعات، تاکید کرد: درصورتی که محتوا را متناسب با این شبکه، توسعه ندهیم این شبکه کارآمد نخواهد بود.
 
وی با بیان اینکه زیرساختهای اصلی توسعه محتوا در کشور شکل نگرفته است و در حوزه مراکز توزیع محتوا (CDN ) خیلی ضعیف عمل کرده ایم، گفت: در بحثهای حاکمیتی همچون ایجاد موتور جستجوی ملی موفقیتی حاصل نشد و نرم افزارها و اپلیکیشن هایی برای ایجاد فضای رقابتی به بازار نیامد تا جایگزین نرم افزارهای خارجی فعلی باشد.
 
فقیهی با تاکید براینکه شواهد نشان می دهد که در این زمینه حمایت خوبی انجام نشده و بخش خصوصی نتوانسته در این عرصه، کار موثری انجام دهد، خاطرنشان کرد: براساس اظهارات وزارت ارتباطات، ۱۴۰ میلیارد تومان از محل «وام وجوه اداره شده» به شرکتهای فناوری اطلاعات اختصاص یافته است اما شرایط و ویژگیهای تخصیص این وام، روند آن و اینکه این تسهیلات به چه پروژه هایی اختصاص یافته است مشخص نیست.
 
وی گفت: از سوی دیگر علاوه بر این اعتبارات، حمایت از خدمات و محتوای الکترونیکی در ردیف بودجه ای کاربردها و خدمات شبکه ملی اطلاعات نیز دیده شده است اما این اعتبارات تاکنون در این زمینه تخصیص داده نشده است.
 
این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با بیان اینکه ردیف بودجه مربوط به کاربردها و خدمات شبکه ملی اطلاعات نباید برای پروژه های مرکز تحقیقات مخابرات که پایان آن هم معلوم نیست هزینه شود، اضافه کرد: از وزارت ارتباطات انتظار می رفت هزینه های این بخش را در قالب حمایت از بخش خصوصی می دید تا شاهد تقویت و تسریع تولید محتوای نرم افزاری باشیم.
 
وی با توضیح اینکه هزینه‌کرد ردیف بودجه «خدمات و کاربردهای شبکه ملی اطلاعات» و اختصاص آن به بخش خصوصی، ملموس نبوده است افزود: با وجودی که این اعتبارات در دولت هزینه شد اما شاهد تولید محصول خاصی در حوزه محتوای الکترونیکی و دیجیتال نبودیم. تنها موضوع موتور جستجوی ملی مطرح شده است که هنوز هم ماهیت آن کامل نیست.
 
رئیس دفتر فناوری های نوین مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به اینکه در حوزه حمایت از استارتاپها نیز وزارت ارتباطات به عنوان یک شتابدهنده عملکرد موفقی نداشته و در این خصوص معاونت علمی، موفق تر عمل کرده است، تاکید کرد: بخش خصوصی این حوزه، تنها سازمان نظام صنفی رایانه ای نیست و شرکتهای دانش بنیان کوچک بسیاری هستند که برای نیازمندهایهای اولیه، به حمایت دولت نیازمندند.
 
وی با طرح این سوال که جنس حمایت و امکاناتی که وزارت ارتباطات به استارتاپها ارائه داده است چیست؟ گفت: مطابق با اهداف اقتصاد مقاومتی باید تولید محتوای دیجیتال ظرف ۵ سال ۱۰ برابر شود که تا پایان سال ۹۵ به دو برابر می رسید اما مستندات آن مشخص نیست.
 
فقیهی خاطرنشان کرد: موضوع ارائه پهنای باند رایگان و خرید ترافیک اطلاعات از تولیدکنندگان محتوای دیجیتال از جمله راهکارهای حمایتی است که در تمام دنیا برای تولیدکنندگان محتوا درنظر گرفته می شود اما وزارت ارتباطات در این زمینه موفق عمل نکرده است.
 
رئیس دفتر فناوری های نوین مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه تخفیف پهنای باند تنها برای ترافیک داخلی درنظر گرفته شده است، اضافه کرد: تولیدکننده محتوا نیازمند پهنای باند رایگان است و دولت باید در قالب خرید ترافیک اطلاعات از این تولیدکنندگان حمایت کند و سهمی از درآمد اپراتورها و زیرساخت به عنوان مشوق به این تولیدکنندگان اختصاص یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.