رگولاتوری

June 20, 2017
8:15 سه شنبه، 30ام خردادماه 1396
کد خبر: 83687

تدوین نقشه راه کلان داده ها و برنامه عملیاتی آن در پژوهشگاه ارتباطات

نقشه راه کلان داده ها (Big Data) و برنامه عملیاتی آن در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شد.
 
" نقشه راه کلان داده ها" در راستای اجرای سند راهبردی برنامه ششم توسعه کشور و در جهت تحقق هدف کمی "رصد، پژوهش و ارتقای دانش داخلی" در حوزه کلان داده ها در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شد.
 
این پروژه که از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به پژوهشگاه ابلاغ شده بود با هدف شناسایی ابعاد مختلف فناوری کلان داده ها و فراهم شدن بستری مناسب جهت ایجاد و توسعه اکوسیستم فناوری کلان داده ها و بهره گیری از ارزش های پنهان در کلان داده ها در کشور ، انجام شد.
 
بنا بر این گزارش، این پروژه از چهار فاز اصلی تشکیل شده که فازهای اول و دوم آن به پایان رسیده که در این دو فاز، تدوین منشور پروژه مطابق استاندارد پژوهشگاه، تصویب منشور پروژه ، تعیین مفاهیم اساسی کلان داده ها، گونه شناسی کلان داده ها از منظرهای فناوری، کسب و کار، امنیت، سرویس ها، کاربردها، استانداردها و قوانین و مقررات، تعیین معماری مرجع و  زنجیره ارزش کلان داده‌ها، انجام شده است وهم اکنون پروژه در فاز سوم خود قرار دارد که به تحلیل محیط و تعیین زیست بوم کسب و کار کلان داده ها و ذینفعان آن در ایران اختصاص دارد.
 
گفتنی است کلان داده­ ها (Big Data) به حجم زیادی از داده­ ها اطلاق می­شود که پردازش آنها بوسیله پایگاه داده­ های سنتی و ابزارهای پردازش و تحلیل سنتی قابل انجام نیست و از یک جهت ارزش بالقوه نهفته در کلان داده­ ها آنقدر بالا است که در دهه آتی می­توان آنرا به مثابه یک چاه جدید نفتی کشف نشده دانست به طوری که امروزه داده ها به عنوان یک دارایی ملی شناخته می شوند. همچنین تحلیل و استفاده از داده ها به عنوان یک عامل کلیدی برای رقابت و رشد برای کلیه شرکت ها تبدیل شده و می تواند موجب مزیت رقابتی در اشتغال زایی، رونق کسب و کار، نوآوری و اثرات مثبت اجتماعی باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.