معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: انحصار تلگرام براساس اعداد و ارقام شکسته شده، اما بعضی ها اصرار دارند که کشور را به قبل برگردانند. ما معتقدیم اتفاقی که افتاد نشان دهنده این است که برگشتی در کار نخواهد بود.
عباس آسوشه – معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی در گفتگوی ویژه خبری ساعت 21 شبکه یک سیما، با بیان این مطلب افزود: در مدت زمان کوتاهی که پیام رسان های داخلی شروع به فعالیت کردند حرکت بسیار خوبی داشتند و در این مدت حدود 25 میلیون کاربر در این پیام رسان ها ثبت نام کرده و بیش از 9 میلیون و دویست هزار کاربر نیز فعال هستند.
وی تاکید کرد: پیام رسان های داخلی به همت متخصصین جوان داخلی در مدت دو ماه به حدود 10 میلیون کاربر فعال دست یافتند که این کار بسیار شگرفی است، در حالی که تلگرام در دو سال اول به همین تعداد کاربر فعال رسیده بود. بنابراین اگر امکانات لازم دراختیار پیام رسان های داخلی قرار بگیرد می توانند بیش از پیش خود را نشان داده و نیاز مردم کشور را برآورده کنند. معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد: مهاجرت به پیام رسان های داخلی در راستای انحصار شکنی نمونه خارجی اتفاق افتاد و مردم نیز در این مسیر همراهی کردند و بخشی از کسب و کارها نیز به پیام رسان های داخلی مهاجرت کردهاند.
آسوشه تصریح کرد: 5 سال تمام امکانات کشور در اختیار تلگرام گذاشته شده و اکنون در حدود دو ماه است که این فرصت در اختیار جوانان کشور قرار گرفته است تا بتوانند توانایی خود را نشان دهند. وی در ادامه افزود: البته قبول داریم که کیفیت سرویس ها هنوز آنچنان که مردم انتظار دارند نیست و به پیام رسان های داخلی تاکید کردهایم که باید در جهت رسیدن به کیفیت مورد نظر مردم حرکت کنند. در این مسیر حاکمیت و مردم نیز وظیفه دارند تا به جوانان کشور فرصت دهند تا بتوانند کار خود را به سرانجام برسانند.
وی افزود: در جلسات متعددی که با پیام رسان های داخلی داشتهایم اکثرا تاکید دارند که نیازی به حمایتی نداریم، فقط بدون هیچ تبعیضی و همانند پیام رسان های خارجی به ما اجازه فعالیت در کشور داده شود. بعد از مدت محدودی خواهید دید که خودمان را به مردم ثابت می کنیم.
آسوشه اعلام کرد: برهمین اساس مرکز ملی فضای مجازی کشور ارزیابی دقیق تر پیام رسان های داخلی را در مرحله دوم شروع کرده تا مطمئن شویم پیام رسان های داخلی ما قادر به پاسخگویی به بیش از 50-60 میلیون کاربر هستند و می توانند سرویس های جدید مانند سرویس های مالی، پرداخت و دولت الکترونیک را ارایه دهند. براساس آخرین مصوبه شورای عالی فضای مجازی در حمایت از پیام رسان های داخلی، این پیام رسان ها باید آماده باشند تا نه تنها کیفیت بهتر بلکه حجم متنوع تری از سرویس ها را نسبت به چیزی که مردم در پیام رسان های خارجی دیدهاند را، ارایه کنند.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی کشور در خصوص ترافیک بالای تلگرام همچنان پس از انحصار شکنی، اظهار داشت: با توجه به این که 5 سال پیام رسان تلگرام در کشور سرویس می داده، نمی توانیم انتظار داشته باشیم در عرض دو ماه یعنی از شروع حرکت شکسته شدن انحصار تلگرام تا زمان مسدود سازی که آن هم در همین راستا بود، این حرکت 5 ساله به صفر رسانده شود. اما اتفاقی که افتاده نشان می دهد تعداد بازدیدهای تلگرام از آخر فروردین تا 28 اردیبهشت از حدود 2.5 میلیارد بازدید به کمتر از یک میلیارد رسیده که به معنای کاهش 60 درصدی بازدید است. تعداد کانال های فعال در تلگرام نیز 530 هزار بوده که بر اساس آمار و ارقام پژوهشگاه پیام رسان و شبکه های اجتماعی دانشگاه تهران در این بازه دوماهه به کمتراز 277 هزار کانال رسیده است. از طرف دیگر، تعداد مطالب تولید شده از 100 هزار مطلب به کمتراز 75 هزار مطلب تولیدی رسیده که همه این موارد نشان دهنده این است که انحصارشکنی اتفاق افتاده و ما به شرایط قبل بازنخواهیم گشت و مردم و جوانان ما در کنار هم می توانند هر اقدامی را پایه ریزی کنند.
دکترآسوشه با اشاره به تامین هزینه های تلگرام، افزود: هر زمانی که از مدیر تلگرام پرسیدند که این هزینه های هنگفت (که براساس دسته بندی خودشان به هزینه های ارتباطات، ذخیره سازی و هزینه های برق و .. تقسیم می شد) از کجا تامین می شود؟ اعلام می کرد که از دوستان و آشنایان این هزینه ها را تامین می کند و تا قبل از این حرکت های اخیر نیز درآمدی در ایران نداشته است. بنابراین محل تامین این هزینههای سنگین مشخص نیست، اما فضایی ایجاد شده تا کسب و کارها، سیستم های پرداخت مالی و سرویس های دولت الکترونیک در پیام رسان های داخلی فعال بشود تا بتوانند درآمدزایی داشته باشند. البته خواسته پیام رسان های داخلی این است که روی پای خودشان بایستند و بارها در جلسات اعلام کردند که شش ماه به ما فرصت بدهید تا ما مستقل کار کنیم و هیچ حمایتی نه از دولت و نه خارج از آن نخواهیم خواست.