اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

October 2, 2018
9:26 سه شنبه، 10ام مهرماه 1397
کد خبر: 94279

مالت را بچسب، اپراتور را دزد نکن!

 
اگرچه نمی‌توان این مسوولیت را از اپراتورها سلب کرد که در واگذاری شماره مشترکان به شرکت‌های تابعه‌ خود دقت کافی داشته باشند، اما خود کاربران هم باید هنگام برخورد با تماس‌ها و پیامک‌هایی که وعده‌های عجیب و غریب می‌دهند، حتی اگر این وعده‌ها جذاب و فریبنده باشد، احتیاط کنند.
 
به گزارش ایسنا، حتما برایتان پیش‌آمده تماس یا پیامکی دریافت کنید که وعده‌ی جوایز چند میلیونی، ماشین‌های گران‌قیمت و یا خدمات جذاب بدهد. ممکن است نسبت به این پیام‌ها بی‌تفاوت باشید، اما درمقابل گاهی هم پیش می‌آید وعده‌هایی که داده می‌شود، شما را به پاسخ به این پیامک‌ها متقاعد کند، در آن صورت تنها زمانی که مبلغ هنگفتی به صورت‌حسابتان اضافه شود و یا ناخواسته عضو سرویس‌های ارزش افزوده شوید، متوجه خواهید که این بار هم این پیامک‌ها چیزی جز کلاهبرداری نصیب‌تان نکرده‌اند.
 
با افزایش مزاحمتی که به واسطه‌ی پیامک‌ها و تماس‌های تبلیغاتی ایجاد شده بود و بعضا ممکن بود اطلاعاتی از کاربران هم در این تماس‌ها عنوان شود، این ذهنیت در کاربران ایجاد شد که این شماره‌ها از طریق اپراتورها در اختیار شرکت‌ها و کسب‌وکارها قرار می‌گیرد. البته در آن زمان حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با رد این ذهنیت، گفته بود: بزرگترین سرمایه یک اپراتور اعتماد یک کاربر است و به‌همین دلیل آن‌ها به‌طور گسترده و ساماندهی‌شده اطلاعات را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند.
 
جوشقانی هم‌چنین با اشاره به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده ناخواسته، اظهار کرده بود: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با تصویب مصوبه‌ای به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تکلیف کرده است که چارچوب راه‌اندازی سامانه یکپارچه ارائه این خدمات را تعیین کند. براین اساس چارچوب و ضوابط یکسان‌سازی خدمات پیامک‌های انبوه به اپراتورهای موبایل ابلاغ شده است که برمبنای آن اپراتورهای تلفن همراه باید به‌صورت یکسان از طریق یک سامانه واحد، خدمات پیامکی خود را به مشترکان تلفن همراه اعلام کنند و مشترک در صورت تمایل، این دسته از خدمات را انتخاب خواهد کرد.
 
محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – هم آن زمان با اشاره به این موضوع گفته بود: اگر با مهندسی اجتماعی به نوعی سر مخاطب کلاه گذاشته باشند که طبیعتا خود اپراتور این کار را نمی‌کند، باید این موضوع را بررسی کرد که دامنه آن چه بوده است و در فضای کلی نمی‌توان درباره آن صحبت کرد. اما تبعا این کار درست نیست و نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید آن را بررسی کند.
 
البته پس از آن تخلف یکی از اپراتورها در مقوله نقض حریم خصوصی کاربران، محرز شد و وزیر ارتباطات هم اعلام کرد برخی اپراتورها با دسترسی به IP مشترکان خود، اطلاعات وب سایت‌هایی را که مراجعه کرده‌اند را برای تبلیغات هوشمند در اختیار یکسری از کسب‌وکارها قرار داده‌اند. این موضوع موجب جریمه‌ی اپراتورهای متخلف شد و رگولاتوری هم اعلام کرد که اگرچه نقض هدفمند حریم خصوصی مشترکین توسط اپراتورهای مذکور رخ نداده ولی اشتباه و کاستی اپراتورهای تلفن همراه در کنترل موضوع و مشکلاتی که در تنظیمات این سرویس توسط شرکت‌های طرف قرارداد اپراتور وجود داشته، موجب سوءاستفاده شده است.
 
چندی پیش هم شیوه‌ای جدید برای ارسال پیامک‌ها پیدا شد و برخی با روش‌های عجیب مهندسی اجتماعی و استفاده از نام‌های کوچک در ابتدای پیامک و وعده‌ی شارژ یا سرویس رایگان، به فریب دادن کاربران اقدام کردند که مجید حقی – معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری – در این باره اظهار کرد: برخی از کاربران با اعتماد به این پیام‌ها، موارد درخواستی در پیامک را انجام می‌دهند که در برخی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آن‌ها منجر می‌شود. اپراتورها از سوی رگولاتوری ملزم شده‌اند در این باره به مشترکین اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند و هم‌چنین به تمامی شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال کنند.
 
حقی با تاکید بر اینکه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با جدیت حقوق کاربران را از طریق مراجع حقوقی و قضایی مرتبط برای شناسایی عوامل اینگونه اقدامات پیگیری می‌کند، از تمامی مردم خواست کرد ضمن بی‌توجهی به اینگونه پیام‌ها، اطلاعات مربوط به سرویس‌ها و خدمات ارزش افزوده را از سایت‌های اینترنتی رسمی اپراتورها دریافت کنند.
 
بنابراین صرف نظر از اینکه تماس‌ها و پیام‌های مزاحم باید توسط قانون‌گذار پیگیری شده و متخلفان هم جریمه شوند، خود کاربران هم باید توجه داشته باشند و به سادگی در تله‌ی کلاهبردارانی نیفتند که با وعده‌های اینترنت چندگیگابایتی و شارژ رایگان، یا فراتر از آن ماشین و مسکن جایزه‌ای تلاش می‌کنند کاربران ناآگاه را فریب دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.