تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 15, 2021
17:15 یکشنبه، 24ام مردادماه 1400
کد خبر: 127570

اولین بانک ادغامی در سپه به کربنکینگ داتین مهاجرت کرد

 
موسسه اعتباری کوثر به عنوان یکی از ۵ بانک ادغامی با بانک سپه به سامانه کربنکینگ داتین مهاجرت کرد، این اولین پیاده‌سازی راهکار جامع بانکی داتین در بانک‌های ادغامی بانک سپه بوده است.
 
به گزارش روابط عمومی داتین، این مهاجرت از روز پنج‌شنبه ۲۱ مردادماه آغاز شد و صبح جمعه ۲۲ مرداده ماه به پایان رسید. این مهاجرت تقریبا یک سال پس از مهاجرت بانک سپه به کر داتین صورت گرفته است. تیرماه ۹۹ بانک سپه داده‌های خود را روی کر داتین مهاجرت داد.
 
طبق مصوبه هیئت‌مدیره بانک سپه، داتین متعهد شد تا پایان سال ۱۴۰۰ هر پنج بانک ادغامی را به سامانه سپه مهاجرت دهد و تا پیش از پایان سال، تمامی شعب ادغامی به سامانه‌های داتین مجهز شوند. به‌‌ این‌ ترتیب، با گذشت یک سال از بهره‌برداری راهکار جامع بانکی داتین در بانک سپه، مهاجرت داده‌های موسسه اعتباری کوثر به عنوان نخستین بانک ادغامی در بانک سپه، مطابق با زمان‌بندی از پیش‌ تعیین‌شده انجام شد.
 
از زمان انحلال و ادغام رسمی هر کدام از پنج بانک‌ ادغامی، با توجه به اهمیت تداوم ارائه خدمات بانکی به مشتریان و برای هماهنگی میان سامانه جامع بانکی داتین و پنج سامانه دیگر، مقرر شد تا با شناسایی ۲۰ سرویس اصلی مشتریان شعب در بانک‌های مختلف، سامانه واسط ESB ادغام توسط داتین تولید شود که درنهایت، هرکدام از بانک‌ها از طریق ESB این سامانه و با اتصال به core خود، ۲۰ خدمت اصلی شعبه‌محور مشتریان را در اختیارشان قرار دهند.
 
هم‌اکنون تمامی داده‌های مشتریان سپرده و کارت، اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک این موسسه اعتباری، به بانک سپه، مهاجرت داده شدند. با این مهاجرت، کل عملیات بانکی در حوزه منابع موسسه کوثر سابق، به سامانه‌های سپه منتقل شدند تا در یک بستر یکپارچه، خدمات به مشتریان ارائه شود.
 
این مهاجرت به‌ صورت یک‌باره انجام شد و به همین دلیل مشتریان موسسه کوثر قدیم، برای دریافت خدمات خود نیازی به تغییر کارت، دسته چک، و… ندارند و می‌توانند با همان نام کاربری و رمز عبور قبلی خود، در اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک سپه نیز خدمات دریافت کنند.
 
این مرحله از مهاجرت از بعد فنی و مالی پیچیدگی‌ها و ویژگی‌های خاص خود را داشت. برای مثال در حوزه اطلاعات مشتریان (CIF) مشتریان مشترک بین دو سامانه شناسایی و اطلاعات آنها ادغام شد. همچنین حساب‌ها و سپرده‌های مشتریان در دفترکل (General Ledger) به گونه‌ای ادغام‌شده تا بانک بتواند در گزارش‌های متعدد مورد نیاز خود و نهادهای بالادستی، به‌سهولت عمل کند. همچنین برای تداوم خدمات کارت و در عین حال عدم نیاز به تغییر کارت مشتریان، سوئیچ پرداخت به‌ صورت کاملا Multi-BIN در بانک عمل کرده و به شبکه شتاب متصل شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.