ششمین کنفرانس فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتی شریف، بهصورت مجازی و به مدت سه روز با محوریت دستاوردهای دانشآموختگان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ، به عنوان سخنران مهمان در این مراسم حاضر شد و عنوان کرد: «فناپ در افق پیش رو قصد دارد تا پایان ۱۴۰۴ بهعنوان یکی از بازیکنان اصلی صنعت آیسیتی، به فروشی معادل یک درصد تولید ناخالص داخلی دست پیدا کند. نگاه ما به توسعه اقتصادی یک نگاه «اکوسیستمی» است و باور داریم که بهتنهایی نمیتوانیم رشد کنیم.»
به گزارش روابط عمومی فناپ، براساس گفتههای مدیرعامل هلدینگ فناپ در این رویداد، رسیدن به فروشی معادل یک درصد تولید ناخالص ملی یعنی در ۵ سال آینده، مجموعه شرکتهای فناپ باید هر سال حدود ۹۴ درصد رشد داشته باشند تا فناپ بتواند به مجموعه این فروش در گروه شرکتهایش برسد.
جوانمردی در این خصوص توضیح داد: «این فقط یک شاخص اقتصادی است تا بتوانیم کارآیی و کارآمدی خود را اندازه بگیریم، اما مهمترین موضوع برای ما حرکت در مدار ارزشهایمان با توجه به پارادیمی که پیش رو داشته و داریم و همچنین ایفای نقش بهعنوان بنگاهی برای ساختن ایرانی بهتر از امروز است.»
مدیرعامل فناپ در این کنفرانس با ابراز تاسف از کاهش جدی سرمایههای اجتماعی، خروج سرمایههای انسانی، رشد منفی اقتصادی، کشته شدن هموطنان بهدلیل بیماری کرونا و… اظهار داشت: «با توجه به اینکه نقشه انرژی دنیا رو به تغییر جدی است و اصولا انرژهای تجدیدناپذیر بهعنوان مولفههای کمرنگتر از وضعیت اقتصادی ایفای نقش میکنند، باید بدانیم قدرت چانهزنی ما کجاست و چگونه میتوانیم خود را در دنیا معرفی کنیم.
او ادامه داد: «از سال ۱۳۸۴ که فناپ تاسیس شد، ما بهعنوان یک بنگاه و فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، همواره این پارادایم را در ذهن خود داشتیم و همیشه با چالشهایی جدی در حکمرانی مواجه بودیم و پرسشی که مرتبا مطرح میکردیم این بود که چطور میتوانیم از این چالشها گذر کنیم و فرصتهای جدیدی برای فرزندان خود بهوجود آوریم.»
جوانمردی با ذکر این نکته که از زمانی که فناپ یک مجموعه چندنفره بوده، که به همت بانک پاسارگاد شکل گرفت تا به امروز که پس از ۱۵ سال بیش از ۵۲۰۰ نیرو دارد و اکثریت آنها از جوانان خوب این سرزمین هستند و در شرکتهای فناپ مشغول کار و فعالیتاند، گفت: «ما همواره چشماندازمان این بوده است که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات میتوانیم دست بالا را داشته باشیم، چرا که نگرش ما براساس «اندیشه» و بنیان «دانش» است، دو موضوعی که آنقدرها که باید به آنها توجه نشده است.»
او در ادامه افزود: «در دنیای امروز بین ۱۵ تا ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای توسعهیافته بر مبنای اقتصاد دیجیتالی شکل گرفته است. اگر در سه لایه زیرساختها، حوزه سرویسها و شیرینگ اکونومی، و لایه نهایی اقتصاد که اصل تولید ناخالص داخلی را شکل میدهد دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که در لایههای یک و دو تفاوت معناداری با کشورهای توسعهیافته نداریم. اما بخش سنتی اقتصاد کشور ما بهشدت از اقتصاد دیجیتالی فاصله دارد و شاید مهمترین عامل در این موضوع که سبب میشود اجزای اصلی اقتصاد همچون حوزه انرژی، آب، فولاد، و… به سمت تولید رقابتی حرکت نکند، وجود رانت انرژی و سوبسیدهای کور و آن چیزی است که ناکارآمدی را در صنایع ما پنهان میکند و فراموش میکنیم که در فضای رقابتی بسیاری از تولیدات و خدمات ما ارزش و امکان رقابت ندارند. قاعدتا وقتی این نگاه حاکم نشده باشد، صنایع پیشرو ما که بخش اصلی تولید ناخالص داخلی را شکل میدهند، ضرورتی به فشار بیشتر نمیبینند تا نقشی در اقتصاد دیجیتالی ایفا کنند و شاهد تغییر بنیادی در صنایع و کسبوکارها باشند.
جوانمردی با یادآوری این موضوع که فناپ با شروع کار خود در سال ۱۳۸۴ بسته به اینکه در چه حوزههایی وارد شده است، اظهار داشت: «ما در سال تاسیس فناپ از حوزه مالی به موضوعات شهر هوشمند، هوشمندی حملونقل، و پروژههای بزرگ، در حوزه زیرساختی قرار گرفتیم و بهتناسب و فراخور هر یک واحد کسبوکاری و شرکتی ایجاد کردیم که امروز هلدینگ فناپ را شکل میدهند. اما آن چیزی که ما مزیت رقابتی خود میدانیم، این نیست که محصولات فناورانه تولید میکنیم که البته موضوع مهمی است، بلکه تفاوت در نوع نگاه و پارادایم ذهنی ماست که سبب میشود محصول و خدمتِ یک شرکت برای جامعه اثرگذار و ماندگار باشد.»
به گفته مدیرعامل فناپ بسیاری از بنگاههای بزرگ تصور اشتباهی از مسئولیت اجتماعی دارند و گمان میکنند با قدری هزینه کردن در امور خیریه یا کمک به مسائل و معضلات جامعه مسئولیت اجتماعی خود را انجام دادهاند، در حالی که در پارادایم ما بنگاههای بزرگ چیزی جز مسئولیت اجتماعی نیستند و هر بنگاه بزرگی در کشور باید مشخص کند بهواسطه منابعی که دارد و صنعتی که در آن کار میکند، قرار است چه مسئولیتی را در سطح کشور برعهده بگیرد و چه ارزش افزودهای ایجاد کند.
او معتقد است برای اینکه یک بنگاه بزرگ در افزایش تولید داخلی و ایجاد مزیت رقابتی در کشور اثرگذار باشد، باید بداند چه طرح و برنامهای و چه تعهد و مسئولیتی دارد.
جوانمردی همچنین ابراز داشت که ما در فناپ سعی کردهایم تا دانش و مدیریت پروژههای گسترده برای کار با بنگاههای بزرگ و حاکمیت و دولتها را در مجموعه خود نهادینه کنیم. او ادامه داد: «نگاه ما به توسعه اقتصادی یک نگاه «اکوسیستمی» است و باور داریم که بهتنهایی نمیتوانیم رشد کنیم. همانطور که در یک زیستبوم شاهد رشد عناصر و المانهای مختلفی با یکدیگر هستیم و حیات و ممات آنها بههم متصل است، ما نیز نگاهمان به توسعه اقتصادی نگاهی اکوسیستمی است و اعتقاد جدی داریم که سرمایههای انسانی ما در سراسر کشور وجود دارند و اصولاا نباید به مرکز و مرکزنشینان بسنده کنیم و برنامههای توسعهمان مبتنی بر پایتخت باشد.»
مدیرعامل فناپ در پایان گفت: «موضوعی که بهشدت مد نظر قرار دادهایم، این است که ما بهعنوان بنگاهی دانشبنیان باید بر سرمایههای انسانی خود تکیه داشته باشیم و بدون داشتن سرمایههای انسانی قاعدتاا امکان رقابتپذیری و حضور در فضای تولید محصولات و خدمات فناورانه میسر نخواهد بود.»