گزارش سالانه اپلیکیشن تاپ نشان میدهد علیرغم حرکت این اپلیکیشن مالی به سمت سوپر اپلیکیشن همچنان بیشترین رشد را در حوزه خدمات مالی داشته است. همچنین در این گزارش، تاپ مدعی شده که درآمدهایش در سال ۱۴۰۱ به نسبت به ۱۴۰۰ در حدود ۹۸ درصد رشد داشته است.
در گزارش سالانه اپلیکیشن تاپ آمده است که این اپلیکیشن بیش از صد نوع سرویس مختلف ارائه میدهد. به طور کلی، این اپلیکیشن در ۵ محور خدمات خودرو، خدمات مالی، خدمات پرداخت، خدمات گردشگری و سبک زندگی و خدمات سلامت آنلاین به کاربران خود خدمت میدهد.
ترکیب سهامداری این اپلیکیشن متشکل از بانک پارسیان، تجارت الکترونیک پارسیان، گروه دادهپردازی پارسیان، تجارت الکترونیک پارسیان کیش و تاپ است. با این حال، در این گزارش سهم هر سهامدار مشخص نشده است.
در گزارش تاپ رشد شاخصهای کلان از رشد ۹۸ درصد درآمدها، رشد محصول ۴۳ درصدی و رشد سرمایههای انسانی ۹۷ درصدی عنوان شده است. همچنین این گزارش مدعی شده است که اپلیکیشن تاپ بیش از ۷ میلیون کاربر دارد.
عملکرد کلی اپلیکیشن تاپ در سال ۱۴۰۱
کل پول جابهجاشده در تاپ بیش از ۷۱ هزار میلیارد تومان بوده و کل تراکنشهای تاپ نیز بیش از ۲۸۸ میلیون بوده است. همچنین فراخوانی سرویسهای داخلی این اپیکیشن بیش از ۴ میلیارد تراکنش عنوان شده است.
عملکرد تاپ در بخش تاپ کیف نیز از گردش مالی ۶ هزار میلیارد ریالی و رشد ۲۵ درصدی کاربران حکایت دارد. تعداد تراکنشهای تاپ کیف ۱۷ هزار عنوان شده است.
عملکرد کلی مالی اپلیکیشن تاپ
این اپلیکیشن در بخش BNPL نیز توانسته ۳۰ هزار کاربر را جذب کند و اعتباری در حدود ۳ و نیم میلیارد ریال را به کاربران خود تخصیص دهد.
در این گزارش عنوان شده که بیشترین هزینهکرد این اپلیکیشن در بخش پذیرندگان درگاههای WPG فروشگاههای آنلاین بوده و درحال حاضر نیز بیش از یک میلیون دستگاه کارتخوان پارسیان در شبکه پرداخت فعال است. این اپلیکیشن به حوزه خدمات شهری نظیر مترو و تاکسی نیز وارد شده است.
این گزارش با وجود تاکید بر رشد ۴۲ درصدی تعداد تراکنشها سال ۱۴۰۱ به نسبت ۱۴۰۰ در بخش مبلغ تراکنشها تنها ۳۰ درصد رشد کرده است. در واقع، این گزارش به نوعی بیانگر اختلاف بیش از ۱۰ درصدی رشد میان تعداد و مبلغ تراکنشها این اپلیکیشن در سال ۱۴۰۱ دارد.
گزارش تاپ در بخش کسبوکار پرداخت از رشد ۸۲ درصدی استعلام موجودی، رشد ۳۰ درصدی قبوض پرداخت شده، ۱۰۱ درصد رشد در بسته اینترنت و شارژ فروخته شده و رشد ۴۰ درصدی کارت به کارت حکایت دارد. همچنین این گزارش بر رشد ۶۴ درصدی پرداخت خلافی خودرو تاکید داشته و بیانگر اضافه شدن بیش از یک میلیون پلاک به این اپلیکشن برای پرداخت خلافی یا استعلام خلافی در سال ۱۴۰۱ است.
تاپ در ارائه خدمات مالی با رشد ۶۷ درصدی در سامانه چک صیاد، رشد ۴۰ درصدی خرید غیرحضوری کارت هدیه، رشد ۲۲۷ درصدی کاربران همراه بانک پارسیان، افزایش ۸۶ درصدی گردش مالی، رشد ۵۷ درصدی سجام و بازار سرمایه و رشد ۶۲ درصدی اعتبارسنجی اشخاص روبهرو بوده است.
این گزارش درباره عملکرد GDS «پلتفرم هوشمند مدیریت بلیتهای گردشگری و تفریحی» بر رشد ۱۱۴ درصدی فروش بلیت وسایل حمل و نقل بین شهری، رشد ۲۹۵ درصدی فروش بلیت اماکن گردشگری و رشد هزار و ۴۲۵ درصدی رزرو هتل و اقامتگاه تاکید کرده است. این در حالی است که این گزارش مشخص نکرده این رشد نسبت به چه تعدادی در سال گذشته اتفاق افتاده و در حال حاضر میزان فروش بلیت در بخشهای مختلف به چه میزان است. همچنین این گزارش در بخش سلامت نیز بر رشد خدمات سلامت اشاره کرده اما آماری از میزان رشد خدمات خود به صورت عددی ارائه نکرده است.