شرکت اپیک دلیل عدم شکایت از شرکتهای بزرگ سازنده کنسول را اعلام کرد
اگر شما در این چند سال اخبار شرکت اپیک (Epic) را دنبال کرده باشید، میدانید که برای مدت زیادی است این شرکت با اپل و گوگل درگیر یک دعوی حقوقی است. در اصل از زمانی که بازی فورتنایت روی پلتفرمهای همراه و موبایل عرضه شد، این درگیری میان شرکتها پیش آمد. دلیل اصلی آن هم درصدی بود که گوگل و اپل از شرکتهای سازنده بازی دریافت میکردند تا بازی آنها را در فروشگاههای انحصاریشان عرضه کنند.
این مشکل در مورد گوگل کمتر است. به دلیل اینکه سیستم اندروید باز بوده و امکان نصب بازی و برنامههای مختلف از فروشگاههای غیر گوگل هم وجود دارد. در مورد اپل این موضوع صدق نمیکند. اکوسیستم اپل به شدت بسته و محدود بوده و به جز فروشگاه اصلی این شرکت کاربران توانایی نصب بازی از هیچ منبع دیگری را ندارند.
در جلسه دادگاهی که چندی پیش برگزار شد یکی از خبرنگاران از مسئول مالی شرکت اپیک به نام رندی گلبر (Randy Gelber) پرسید که چرا تنها از شرکتهای بزرگ پلتفرم موبایل شکایت کرده است. به دلیل اینکه شرکت اپیک با سونی، مایکروسافت و نینتندو مشکلی نداشته و بازیهای خود را بدون هیچ محدودیتی روی کنسولهای این شرکتها عرضه میکند. گلبر در این مورد توضیح داد: ما باور داریم که زیرساخت کنسولها به طور کامل با پلتفرم موبایل تفاوت داشته و بحث هزینهها و درآمدی که از کنسولها وجود دارد به طور کامل با چیزی که در دنیای موبایل وجود دارد تفاوت دارد. در دنیای کنسولها فروش هر دستگاه با ضرر برای شرکت سازنده همراه است. در نتیجه این درصدی که از سود شرکت سازنده بازی دریافت میشود برای جبران این هزینهها است.
در زمینه موبایل چند مشکل وجود دارد. اول اینکه فروش هر موبایل برای شرکتهای سازنده با سود کامل همراه است. همینطور اینکه برنامههای موبایل معمولاً حجم کمی دارند که شرکت سازنده باید بهینهسازی بسیار زیادی برای این کار انجام دهد. همینطور اینکه هزینههای پشتیبانی از برنامههای موبایل بیشتر از کنسول است به دلیل اینکه در کنسول افرادی که مشکل دارند به متخصصان شرکت سازنده دستگاه تماس میگیرند ولی در موبایل این افراد با شرکت سازنده برنامه تماس برقرار خواهند کرد.
شرکت اپیک با موفقیتی که در این دادگاه بدست آورد اثبات کرد که این میزان سود از شرکت شرکتهای گوگل و اپل غیرمنطقی بوده و در نتیجه این دو شرکت باید در سیاست قیمت گذاری خود تغییر ایجاد کنند.
گلبر به چند مورد اشاره نکرد. اول اینکه اپل به تنهایی سختافزار خود را عرضه و تولید میکند در نتیجه هزینه زیادی برای این کمپانی وجود دارد. همینطور اینکه سازندگان کنسول هم اکوسیستم بستهای دارند و افراد تنها توانایی خرید و دریافت بازی از این فروشگاههای محدود را دارند. پس در دنیای کنسول هم دست کاربر چندان باز نیست.
چندی پیش نتیجه دادگاه میان گوگل و اپیک اعلام شد و پیروز این جلسه هم شرکت اپیک اعلام شد. طبق نتیجهی آن دادگاه، گوگل مونوپولی فروشگاه برنامه را برای اندروید در دست داشته و در نتیجه میتواند فشار زیادی به شرکتها بیاورد. از این رو در حال حاضر شرکت اپیک برنده میدان شده است.
این پیروزی اپیک چندان برای گوگل و اپل خوب نخواهد بود. نهتنها این دو شرکت باید هزینه زیادی را به عنوان ضرر به شرکت سازنده پرداخت کنند بلکه سازندگان بازی دیگر نیز از این موضوع الگو گرفته و به دنبال تغییر در درصد سودی که در اختیار این دو شرکت قرار میدهند، خواهند بود.
منبع: Gamesindustry