بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 22, 2024
14:48 یکشنبه، 1ام مهرماه 1403
کد خبر: 174200

کارگزاری‌های آنلاین بیمه موقتا به سرویس سنهاب وصل شدند

منبع: Peivast

به صورت موقت سرویس سنهاب وصل شده و در اختیار کارگزاری‌های آنلاین قرار گرفته است تا بتوانند خدمات خود را راحت‌تر در اختیار کاربران قرار دهند، اما این مسئله همچنان در حال پیگیری برای کسب نتیجه نهایی است.

پس از آنکه بیمه مرکزی دسترسی بیمه‌های آنلاین به سرویس استعلام بیمه را قطع کرد حالا به صورت موقت سرویس سنهاب وصل شده و در اختیار کارگزاری‌های آنلاین قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی ازکی، صنعت بیمه ایران در سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی مواجه شده است. یکی از این چالش‌ها، نقش سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (سنهاب) است. بیمه مرکزی با هدف ایجاد فضایی مناسب برای توسعه شرکت‌های فناور بیمه اقدام به تصویب آیین‌نامه‌هایی کرد اما در ادامه این مسیر؛ عملکرد سنهاب گاهی در تضاد با این رویکرد دیده شد. در شهریور ماه ۱۴۰۳، دسترسی شرکت‌های بیمه آنلاین به سرویس استعلام بیمه از طریق این سامانه قطع شد که موجی از نگرانی و سردرگمی در میان فعالان این حوزه به وجود آورد.

پس از رسانه‌ای شدن این موضوع به صورت صنفی از سمت فعالان اینشورتک، انجمن فین‌تک ایران در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور، خواستار بررسی وضعیت انحصارگرایی سنهاب شد. یک هفته پس از آن، انجمن تجارت الکترونیک نیز در نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی به موضوع فروش اطلاعات توسط فنحاب، بازوی اجرایی سنهاب اشاره کرد و این اقدام را مغایر با آیین‌نامه‌های شورای‌عالی بیمه دانست.

در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تأثیر آن بر اقتصاد دیجیتال کشور، این موضوع به یکی از اولویت‌های رئیس جدید کل بیمه مرکزی، آقای خسروشاهی تبدیل شد و در این راستا گفت‌وگوهایی با اینشورتک‌ها انجام شد تا به صورت موقت سرویس سنهاب وصل شود و در اختیار کارگزاری‌های آنلاین قرار بگیرد تا بتوانند خدمات خود را به صورت بهتر و کارآمدتر در اختیار کاربران قرار دهند.

اگرچه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب برای ایجاد فضای رقابتی سالم فاصله‌های زیادی وجود دارد؛ اما تدابیر و دوراندیشی‌های مدیران جدید در دولت چهاردهم می‌تواند به رشد اقتصاد دیجیتال و حمایت از استارت‌اپ‌های فعال در این حوزه کمک کند. امروزه فضای امیدواری برای حل شدن این موضوع قدیمی میان اینشورتک‌ها با بیمه مرکزی به عنوان یک نهاد رگولاتوری مهم در مسیر فعالیت‌شان؛ بیشتر از هر زمان دیگری دیده می‌شود و باید شاهد باشیم که نتایج گفت‌و‌گو در ماه‌های پیش رو با تغییرات صورت گرفته به چه سمتی خواهد رفت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.