رگولاتوری

May 15, 2010
8:39 شنبه، 25ام اردیبهشتماه 1389
کد خبر: 27339

تعاونی‌های تفتان و تلفا برای VoIP آمدند

دو شرکت تعاونی تلفن اینترنتی به نام‌های تفتان و تلفا برای شرکت در مزایده VoIP که قرار است از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت برگزار شود، تاسیس و ثبت شدند.


به گزارش عصر ارتباط، شرکت تعاونی فعالین تلفن اینترنتی نوین موسوم به تفتان با مساعدت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و شرکت تعاونی تلفن اینترنتی ایران با نام تلفا با مساعدت انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های اینترنتی (ISP) هر یک مستقل از دیگری برای حضور در مزایده تلفن اینترنتی تاسیس و راه‌اندازی شده‌اند.


اواخر سال 87 برای اولین بار سه شرکت با حضور در مزایده تلفن اینترنتی موسوم به VoIP  به عنوان پیمانکار تلفن اینترنتی برای انتقال صدا از طریق اینترنت از داخل به خارج و بالعکس انتخاب شدند که مورد انتقاد جدی شرکت‌های فعال در حوزه اورجینشن واقع شد. این انتقادها موجب شد تا محمدباقر ظهوری‌فر – مدیرعامل پیشین شرکت ارتباطات زیرساخت- اعلام کند که با برگزاری مزایده جدیدی دو پیمانکار دیگر برای فعالیت در این حوزه انتخاب می‌شوند تا شرکت‌های فعال در حوزه اوریجینیشن (انتقال صدا از داخل به خارج بر بستر اینترنت) با تاسیس کنسرسیومی در این مزایده شرکت کنند.


 از همین رو از میان 114 شرکت اوریجینیت کاری که قرار است فعالیت‌هایشان سامان یابد و ترافیک‌های آن‌ها از درگاه‌های رسمی عبور داده شود، شرکت تعاونی تفتان (متعلق به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای) تاکنون موفق شده 40 عضو و تلفا (متعلق به انجمن ISPها) 48 عضو جذب کند تا در رقابتی جدید برندگان دیگر مزایده تلفن اینترنتی باشند. هرچند که هنوز مشخص نیست آیا رقبای جدیدی وارد این کارزار خواهند شد یا خیر.


گرچه شرکت ارتباطات زیرساخت طی یک ماه گذشته در مذاکراتی که با این دو شرکت تعاونی داشته از آن‌ها خواسته است تا برای حضور در مزایده آماده شوند اما هنوز هیچ خبر رسمی مبنی بر زمان و چگونگی برگزاری این مزایده منتشر نشده است.


محمدرضا خادمی – رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور- در این باره به خبرنگار ما گفت: طی مذاکرات رسمی که با شرکت ارتباطات زیرساخت انجام دادیم، مقرر شده شرکت‌های اوریجینیت کار برای ادامه فعالیت قانونی خود شرکت تعاونی یا کنسرسیومی تشکل دهند تا بتوانند با شرکت در مزایده به عنوان پیمانکاران رسمی VoIP مجوز فعالیت دریافت کنند.


او افزود: هنوز عضوگیری برای این شرکت تعاونی ادامه دارد و مدیرعامل آن بعد از تکمیل عضوگیری پیش از برگزاری مزایده VoIP با رای‌گیری میان اعضا مشخص خواهد شد.


علیرضا علمی – دبیر انجمن صنفی شرکت‌های اینترنتی- نیز که همزمان نسبت به راه‌اندازی تعاونی تلفن اینترنتی ایران اقدام کرده است، گفت: تلفا قرار است با شرکت در مزایده VoIP ساختار ارتباط شرکت‌های فعال در زمینه VoIP با شرکت زیرساخت را بر عهده بگیرد و شرکت‌های عضو به ازای دقایقی که ترافیک خود را از درگاه رسمی زیرساخت عبور می‌دهند، هزینه آن را به شرکتی که سهامدار آن هستند، پرداخت کنند و حق السهم شرکت ارتباطات زیرساخت را نیز بپردازند.


او با اشاره به این‌که تلفا در بهمن ماه 88 ثبت رسمی شده، افزود: مسعود ریاضیات – رییس انجمن صنفی شرکت‌های اینترنتی- نیز به عنوان مدیرعامل آن منصوب شده است و تلفا بدون ایجاد ممانعت برای شرکت‌ها تا 60 عضو می‌پذیرد.


قراردادها امضا شد


 دو تعاونی تفتان و تلفا بدون آن‌که از زمان آغاز رقابت خود با خبر شوند درحالی می‌خواهند وارد کارزار اورجینیشن و ترمینیشن شوند که سه شرکت پیمانکار رسمی شرکت ارتباطات زیرساخت پس از پایان قرارداد یکساله‌شان که از اسفندماه 88 پایان یافته بود، هفته گذشته با حضور در شرکت ارتباطات زیرساخت پای قراردادهای جدید خود را امضا کردند.


گرچه شرکت ارتباطات زیرساخت قرارداد این سه پیمانکار را به مدت یک ساله دیگر تمدید کرده است اما شرکت‌های تراشه سبز، پیشگامان کویر و ضحی کیش که خود را پیمانکاران انحصاری این بازار می‌دانند، با استناد به بندی از قرارداد، مهلت پیمانکاری خود در زمینه تلفن اینترنتی را تا مدت سه سال قابل تمدید می‌دانند تا شاید بتوانند سرمایه یکساله خود را نجات دهند.


محمدرضا رضایی‌نژاد –مدیرعامل شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد- در این باره به خبرنگار ما گفت: قرارداد پیمانکاری تلفن اینترنتی با شرکت ارتباطات زیرساخت با همان شرایط قبلی امضا شده است.


تفاوت بهای قرارداد فعلی با قبلی، تضمین تامین شرایط اوریجینیت از سوی زیرساخت و ابهام در میزان دریافتی از 114 شرکت اوریجینیت کار از جمله شرایط تغییر یافته در دومین قرارداد پیمانکاران VoIP بود که پیش از این در گزارشی در همین صفحه عصر ارتباط به آن اشاره شده بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.