رسانه‌های اجتماعی

November 21, 2018
17:42 چهارشنبه، 30ام آبانماه 1397
کد خبر: 95798

جت لگ شبکه‌های اجتماعی چیست؟

 در سال‌های اخیر و با گسترش کاربردها و تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی، تمایل مردم به استفاده از آنها و وقت گذراندن در آنها بیشتر و بیشتر شده است. این در حالی است که کارشناسان معتقدند این موضوع می‌تواند برای سلامتی افراد مضر باشد. تعداد زیادی از مردم دچار جت لگ شبکه‌های اجتماعی یا خستگی از شبکه‌های اجتماعی می‌شوند؛ پدیده‌ای که ممکن است ساعت بدن آنها را به هم بزند. این موضوع را تحقیقاتی که اخیرا انجام شده‌اند، تایید می‌کنند. این تحقیقات ثابت کرده‌اند که مشکل خستگی از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند از خواب کافی افراد جلوگیری کرده و برنامه‌های روزمره زندگی آنها را مختل کند. از طرفی این روند در بلند مدت می‌تواند به بروز بیماری‌های جدی مانند چاقی، دیابت و بیماری‌های قلب و عروقی منجر شود. این بررسی تازه نشان می‌دهد که مردم سراسر آمریکا و شاید هر جای دیگر دنیا، دچار چنین مشکلی می‌شوند که باعث به هم خوردن ساعت بیولوژیکی بدن آنها می‌شود.
 
جت لگ شبکه‌های اجتماعی؛ بیماری معاصر
خواب عزیز
خستگی از شبکه‌های اجتماعی در واقع پدیده جدیدی است که زمانی رخ می‌دهد که افراد الگوی خواب‌شان را در طول هفته و تعطیلات جلو و عقب می‌اندازند و به هم می‌زنند. این حالت با استفاده از گوشی‌های موبایل یا وقت گذرانی در شبکه‌های اجتماعی که افراد را ترغیب می‌کنند بیدار مانده و اخبار و وقایع را دنبال کنند، تشدید شده و با گسترش هر روزه تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی انتظار می‌رود تعداد افراد مبتلا به این مشکل هم افزایش معناداری پیدا کند. معمولا افراد مجبور می‌شوند در طول روزهای هفته برای رفتن به سر کار یا دانشگاه و مدرسه، صبح‌ها بسیار زودتر از ساعت بیولوژیکی خودشان از خواب بیدار شوند. در تعطیلات آخر هفته اما مردم به ساعت بیولوژیکی خودشان برگشته و در صبح روزهای تعطیل کمی در رختخواب شان لم می‌دهند و چرت می‌زنند.
 
حالا یک بررسی جدید به این نتیجه رسیده است که ایجاد جت لگ شبکه‌های اجتماعی در افرادی که الگوی خواب شان را در طول هفته و تعطیلات آخر هفته به هم می‌زنند، محتمل تر و شایع تر خواهد بود. این بررسی از مطالعه فعالیت بیش از ۲۴۶ هزار نفر از کاربران شبکه اجتماعی توییتر در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ به این نتایج رسیده است. توییت‌هایی که برچسب مکان جغرافیایی هم داشتند، به محققان این امکان را دادند که از آنها استفاده کنند تا بفهمند مردم چه وقت می‌خوابند و بیدار می‌شوند. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که مردم در سراسر آمریکا تا دیر وقت توییت می‌کنند و اغلب دیر به رختخواب می‌روند. البته این بررسی نشان می‌دهد که مردم آمریکا در تعطیلات آخر هفته توییت‌های بیشتری می‌کنند. کارشناسان در گذشته فکر می‌کردند که جت لگ شبکه‌های اجتماعی احتمالا در فصل‌های مختلف و بر اساس میزان نور روز می‌تواند متغیر باشد. در حالی که گویا این تحقیقات ثابت کرده است که میزان این خستگی و کیفیت خواب افراد بسته به برنامه کاری روزانه آنها و البته در فصول‌ مختلف، می‌تواند متفاوت باشد.
 
اعتیاد بیشتر، چاقی بیشتر
«آرون دینر» یکی از کارشناسان حاضر در این تحقیقات می‌گوید: «ما در این تحقیق به این نتیجه رسیدیم که نور خورشید و تغییرات فصلی می‌تواند در بروز این مشکل تاثیر زیادی داشته باشد؛ تا جایی که در تابستان به خاطر تابش بیشتر نور خورشید، ساعت بیولوژیکی بدن کمتر به هم ریخته و افراد کمتر دچار جت لگ شبکه‌های اجتماعی می‌شوند. اما وضعیت ساعت بیولوژیکی بدن افراد در تعطیلات آخر هفته در طول فصول مختلف سال و در کشورهای مختلف تغییرات چندان چشمگیری ندارد.»  این تحقیقات یافته‌های جالبی را هم درباره نرخ ابتلا به چاقی در این افراد منتشر کرده‌اند. بر این اساس، در مکان‌هایی که افراد توییت هایشان را در ساعات پایانی شب می‌کنند، نرخ ابتلا به چاقی بالاتر است. این موضوعی است که حتی در بررسی‌های مربوط به سال‌های گذشته هم بارها تایید شده است. به این ترتیب اعتیاد بیشتر به حضور در شبکه‌های اجتماعی علاوه بر به هم ریختن برنامه‌های روزمره و ساعت بیولوژیکی بدن افراد، می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات جدی دیگری هم بشود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.