اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 12, 2019
11:55 سه شنبه، 21ام آبانماه 1398
کد خبر: 105750

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: شفافیت کلید حل مشکلات کشور است

 این روزها بحث ارزش افزوده همچنان داغ است تا آنجا که در سفر رئیس جمهوری و هیأت دولت به استان یزد، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سؤالات بیشمار مردم و دانشجویان در خصوص ارزش افزوده پاسخ داد و گفت: تاکنون بیش از ۴ و نیم میلیون نفر از طریق کد معرفی‌شده *800*6# ارزش افزوده خود را استعلام گرفته‌اند.
65هزار شکایت فقط از یک شرکت ارزش افزوده
آذری جهرمی درباره خدمات ارزش‌افزوده و مباحثی که در این مدت مطرح بوده نیز گفت: شرکت‌های ارزش‌افزوده بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان و بر اساس اعلام خود آنها بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد داشته‌اند که باید مشخص شود چه شرکت‌هایی هستند و این پول‌ها کجا می‌رود.
وی با اعلام اینکه تاکنون بیش از ۴ و نیم میلیون نفر از طریق کد معرفی‌شده استعلام گرفته‌اند، افزود: از این تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شکایت کرده‌اند که با بررسی‌های انجام‌شده ۶۵ هزار شکایت مربوط به یک شرکت است.  آذری جهرمی با بیان اینکه از پیگیری حقوق مردم کوتاه نمی‌آید و شفافیت کلید حل مشکلات است، گفت: وزارت ارتباطات اقداماتی را برای مقابله با این تقلب‌ها انجام داده و ابزارهایی فراهم‌شده و تلاش می‌شود که این تقلب‌ها متوقف شود.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: از زمانی که بحث تعطیل کردن این خدمات مطرح شد انواع تهمت‌ها و اتهامات به وزارت ارتباطات و شخص من نسبت داده شد اما قصد نداشتم پاسخ دهم اما زمانی که به حریم خانواده وارد شدند مجبور به پاسخگویی و پیگیری شدم.
آذری جهرمی باور شایعات از سوی افکار عمومی را یکی از مشکلات در فضای جامعه عنوان کرد و افزود: با مطرح‌ شدن یک شایعه افکار عمومی آن را زود باور می‌کنند و مسئول هم بخواهد توضیحی بدهد کسی باور نمی‌کند و اتهام‌ زنندگان نیز از این فضا برای طرح اتهامات خود سوءاستفاده می‌کنند.
وزیر جوان دلیل جواب دادن از طریق اینستاگرام را شفافیت و پاسخگویی در مقابل مردم بیان کرد و گفت: من از اتهام زنندگان خواستم به‌صورت مستقیم در این برنامه زنده شرکت کنند و من نیز در مقابل مردم پاسخ دهم.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه از هیچ رسانه‌ای تاکنون شکایت نکرده‌ام، افزود: به‌دلیل اینکه می‌خواهم دروغ بودن این موضوعات اثبات شود و مرجع دیگری هم به آن گواهی دهد از تهمت زنندگان شکایت کرده‌ام که پیگیری خواهد شد.
رشد صعودی ای سی تی در کشور
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این سفر به افزایش ۲۰ رتبه‌ای کشور در حوزه دولت الکترونیک در دنیا اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم هر روز با خبر فساد و برگزاری دادگاه‌های فساد مواجه نشویم باید دولت الکترونیک را توسعه دهیم و آنچه وظیفه وزارت ارتباطات بوده انجام‌ شده ولی برخی از دستگاه‌ها به دولت الکترونیک متصل نشده‌اند و از این بابت هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.  جهرمی به رشد منفی کشور در سال گذشته به‌دلیل تحریم‌های بی‌سابقه، اشاره کرد و افزود: با اینکه رشد منفی است اما در بخش ارتباطات رشد ۱.۷ درصدی و در بخش فناوری اطلاعات رشد ۶.۴ درصدی را شاهد بودیم که این خود نشان می‌دهد که این حوزه در کشور رونق داشته است.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های اپراتورها ارزی و درآمد آنها به‌صورت ریالی است، افزود: با توجه به ۳ برابر شدن قیمت ارز، تعرفه‌های ارتباطی باید بیش از ۲ برابر می‌شد اما با برنامه‌های ریاضتی که با همکاری اپراتورها انجام شد تنها تعرفه ۷ درصد افزایش پیدا کرد. وزیر ارتباطات با اشاره به ۱۰ برنامه ریاضتی برای اپراتورها، گفت: یکی از این اقدام‌ها پرداخت نکردن ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه تبلیغات سالانه به صداوسیما برای کاهش هزینه‌ها و پایین نگه‌ داشتن تعرفه خدمات بود.
وی به اشتغال جوانان به‌عنوان یکی دیگر از اقدام‌های وزارت ارتباطات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۰۰ هزار نفر از جوانان کشور در عرصه استارتاپ‌ها در حال فعالیت هستند که آینده روشنی را نوید می‌دهد.
وی به شرایط سخت بودجه وزارت ارتباطات نیز اشاره کرد و افزود: از بودجه مصوب ۶ هزار میلیارد تومانی وزارت ارتباطات تنها یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد که ۵۰۰ میلیارد بودجه جاری و تنها ۸۰۰ میلیارد برای توسعه اختصاص یافت.
فیلترینگ سایت‌های فیلم فاقد اعتبار قانونی
آذری جهرمی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالات تعدادی از دانشجویان دانشگاه یزد درباره فیلترینگ سایت‌های دانلود فیلم و تلگرام در کشور با اشاره به قانون جرایم رایانه‌ای و تأکید بر اینکه فیلترینگ در کارگروه تعیین مصادیق تصمیم‌گیری می‌شود، گفت: این کارگروه ۶ عضو دولتی و ۶ عضو غیردولتی دارد که وزیر ارتباطات نیز یک عضو این کارگروه و تنها یک رأی دارد و مسئول قطع ارتباط نیست.
وی به سپردن مسئولیت صوت و تصویر فراگیر به صداوسیما در سال ۹۴ اشاره کرد و افزود: همان سال اعلام شد که با این اقدام هم صوت و تصویر فراگیر معنی پیدا کرده و هم منظور از نظارت و صدور مجوز مشخص شود و باید مجلس یا شورای عالی فضای مجازی به این موضوع وارد شوند.
آذری جهرمی با اعلام اینکه فیلتر سایت‌های دانلود فیلم به درخواست صداوسیما بوده است، گفت: از نظر ما این حکم فاقد اعتبار قانونی است و صدمه بسیاری به تولید محتوا و این بازار در کشور می‌زند اما ما اختیار قانونی در این زمینه نداریم.
وزیر ارتباطات از پیگیری اصلاح این قانون خبر داد و گفت: ما انتخاب می‌کنیم ولی مطالبه نمی‌کنیم ولی باید دانشجویان اصلاح این قانون را از قانونگذاران مطالبه کنند.
افتتاح 354 پروژه
گفتنی است وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر به استان یزد 354 پروژه را افتتاح کرد که طرح تانوما، فیبر نوری و تجهیزات فیبر نوری، افزایش ظرفیت پهنای باند اینترنت و نصب روتر، افزایش اینترنت پرسرعت خانگی، ایجاد نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 20 کیلووات و اجرای سیل بند در مسیر فیبرنوری، از پروژه‌های افتتاح شده از سوی وزیر ارتباطات است. آذری جهرمی در این سفر که به‌صورت ویدئو کنفرانس با رئیس جمهوری در ارتباط بود، 75 سایت 2G، 3G و 4G را نیز افتتاح کرد. همچنین، طرح توسعه ظرفیت شبکه انتقال از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت به میزان 5 گیگابیت برثانیه از دیگر پروژه‌های افتتاح شده است.
همچنین وزیر در جریان سفر به این استان و در مراسم افتتاح پروژه‌های ارتباطی از دسترسی همگانی ۱۰۰ درصدی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان یزد خبر داد. در این برنامه، پروژه راه‌اندازی ارائه خدمات الکترونیک در 51 روستای استان یزد و توسعه پوشش همراه روستایی در 71 روستا از پروژه‌های خدمات عمومی اجباری روستایی (USO) وزارت ارتباطات نیز به بهره‌برداری رسید.
وزیر ارتباطات در جریان افتتاح پروژه‌های روستایی استان یزد به برنامه ششم توسعه در دسترسی ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات و پهن باند اشاره کرد و گفت: با سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیارد تومانی و انجام ۵ پروژه اساسی و همکاری اپراتور‌ها ۱۰۰ درصد ارتباط روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان یزد برقرار شد.
 جهرمی با اعلام اینکه در ۲ سال گذشته ۸۰ درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات و پهن باند متصل شدند، افزود: بر اساس آمارهای رسمی، ۷۰ میلیون نفر در کشور به پهن باند موبایل دسترسی دارند که به‌این‌ترتیب به لحاظ رشد دیتا و داده از ترکیه عبور کردیم. وزیر ارتباطات همچنین در ارتباط ویدئو کنفرانس با حسن روحانی رئیس جمهوری با اشاره به فعالیت ۲۸۴ شرکت فناورانه در استان یزد، گفت: از استارتاپی با عنوان «بازرگام» رونمایی شد که با سرمایه‌گذاری خرد ۵۱ هزار نفر، محصولات کشاورزی را از دست کشاورزان با ۲۵ درصد زیر قیمت بازار و با کیفیت تضمین شده به دست مصرف‌کننده می‌رساند به‌طوری که این استارتاپ کار خود را در شهرهای تهران، یزد و اصفهان با روزی 1000 سفارش آغاز کرده است.
 جهرمی با بیان اینکه از نظر شاخص ارتباطات و فناوری اطلاعات جایگاه استان یزد در رده سوم قرار دارد، گفت: دومین اپراتور پستی کشور در یزد آغاز به‌کار کرده است و این یکی دیگر از اقدام‌های انجام شده در این استان است.‌
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.