نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه میان تحول دیجیتال و جهش تولید همبستگی ذاتی وجود دارد،گفت: توسعه دسترسی کامل روستاها به پهنباند تا پایان امسال از اهداف و برنامه های مهم شرکت زیر ساخت است.
سجاد بنابی، نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اینکه زیرساخت ارتباطی، بستری برای جهش تولید است، گفت:حاصل تلاقی صنعت ICT با سایر صنایع در حوزه توسعه و تولید محصول، تولید کالای غیردیجیتال با استفاده از فرآیندها و ابزار دیجیتال است. از اثرات تحول دیجیتال بر تولید محصول در سایر صنایع می توان به بهبود کارایی زنجیره تامین بواسطه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، استفاده از اینترنت اشیا برای اخذ داده های تجربه کاربری مشتریان، تقویت طراحی محصول با کمک رباتها و همچنین بازسازی، بازتعریف و گسترش فرایندهای کسبوکار تولیدکنندگان اشاره کرد.
وی افزود: از آنجایی که با شروع سال ٩٩ و سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب، «جهش تولید» راهبرد کلان امسال کشور تعیین شده به نظر می رسد تحقق رشد نمایی در تابع تولید در کشور، نیازمند تحول در رویکردها و برنامه های پیشین است که در این رابطه با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری، حیات یک ملّت وابسته به تقویت مؤلفههای قدرت بوده و «قوت در فضای مجازی» به عنوان یکی از مؤلفههای قدرت، حیاتی محسوب می شود.
بنابی تصریح کرد: جهش تولید، بدون تغییر خط مشی اقتصادی کشور از اقتصاد مبتنی بر منابع سرزمینی (فیزیکی) به اقتصاد دیجیتالی، قوت بخشیدن به فضای مجازی و بهره گیری حداکثری از توان فضای مجازی در حوزه توسعه محصول، تولید ناب و فرآیندهای مرتبط با آن به سختی و با نقصان عینیت خواهد یافت چرا که در عصر حاضر، میان تحول دیجیتال و جهش تولید همبستگی ذاتی وجود دارد.
نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت اضافه کرد: اقتصاد دیجیتال، «انجام فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)» تعریف می شود که در این اقتصادِ نو، شبکهسازی دیجیتالی و توسعه زیرساختهای ارتباطی، بستری جهانی فراهم میآورد که در آن افراد، نهادها و بنگاه ها به تعامل با یکدیگر، برقراری ارتباط، انجام فعالیتهای اقتصادی، همکاری و تبادل اطلاعات میپردازند.
وی ادامه داد: فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) از طرفی ستانده حاصل از صنایع تولید کننده ICT بوده و از طرف دیگر نهاده ی مورد استفاده در صنایع استفاده کننده از ICT همچون کشاورزی، انرژی، آموزش و غیره است.
بنابی خاطر نشان کرد: حاصل تلاقی صنعت ICT با سایر صنایع در حوزه توسعه و تولید محصول، تولید کالای غیردیجیتال با استفاده از فرآیندها و ابزار دیجیتال است. از اثرات تحول دیجیتال بر تولید محصول در سایر صنایع می توان به بهبود کارایی زنجیره تامین بواسطه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، استفاده از اینترنت اشیا برای اخذ داده های تجربه کاربری مشتریان، تقویت طراحی محصول با کمک رباتها و همچنین بازسازی، بازتعریف و گسترش فرایندهای کسبوکار تولیدکنندگان اشاره کرد.
وی افزود: صنعت ICT ضمن ایفای نقش پیشران در تحول دیجیتال و شتاب دهی به تولید در سایر صنایع، عامل ایجاد کسب و کارهای دیجیتال و تولید محصول دیجیتال نیز محسوب می شود. به همین منظور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سند طرح کلان شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی و سند ملی تحول دیجیتال کشور را در دستور کار خود قرارداده است؛ همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت، به عنوان کلیدی ترین بازیگر نقشآفرین در توسعه زیرساخت ارتباطی شبکه ملی اطلاعات کشور، ایفای نقش می کند.
نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت به تشریح مهم ترین اهداف و برنامه های این شرکت همسو با راهبرد کلان «جهش تولید» پرداخت و گفت: توسعه دسترسی به پهنباند با رویکرد آمایش سرزمینی و تسریع در تحقق عدالت در دسترسی کامل روستاها به پهنباند تا پایان امسال، همنواسازی گسترش زیرساخت ارتباطی شبکهی Backbone کشور همگام با پیادهسازی فناوریهای G5، VDSL و FTTH توسط سایر بازیگران لایه زیرساخت ارتباطی شبکه ملی اطلاعات (لایه دسترسی) ازجمله این اهداف است البته توسعه مراکز تبادل ترافیک داده (IXP) در سطح کشور و راه اندازی مراکز داده اصلی و اقماری شبکهی ملی اطلاعات به منظور جهش در تولید خدمات پایه و محتوای بومی در ارائهی خدمات، پیامرسانها و شبکههای اجتماعی بومی نیز در برنامه های این شرکت قراردارد.
وی ادامه داد: موضوعاتی مانند افزایش کیفیت تجربهی مشتریان از سرویسهای زیرساختی با نوسازی و بهسازی تجهیزات زیرساخت ارتباطی ، التزام به بهره گیری از توان تولید محصولات و خدمات داخلی مرتبط با زیرساخت ارتباطی و ظرفیت شرکتهای دانشبنیان ، ایجاد بستر مناسب برای تأمین ارتباطات بینالمللی از خاک ایران به سایر کشورها به عنوان بخشی از صادرات خدمات و محصولات فضای مجازی ، تداوم سیاست حمایت از تولید محتوا و خدمات بومی ، کمک به توزیع محتوای داخلی در سطح کشور با هدف افزایش کیفیت دسترسی کاربران به محتوای داخلی با ارائهی مشوقهای فنی و مالی به تولیدکنندگان محتوای بومی و تسهیل سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزهی زیرساختهای ارتباطی با هدف حمایت از سرمایهی ایرانی از دیگر اهداف و برنامه های شرکت ارتباطات زیر ساخت است.
بنابی در پایان گفت: از آنجا که پیادهسازی این اقدامات با همراهی و هم نوایی سایر بازیگران بخش و قوا و دستگاههای کشور امکانپذیر است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دست همکاری به سوی همهی دلسوزان کشور دراز میکند تا با یاری خدا بتوانیم شاهد تحقق هدف ایران قوی و آیندهی روشن باشیم.