اپلیکیشن

تلفن همراه

April 21, 2020
12:02 سه شنبه، 2ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111011

کرونا چقدر رفتار کاربران کافه ‌بازار را تغییر داد؟

 
ورود ویروس کرونا به کشور نه تنها بسیاری از رفتارهای فردی افراد را تغییر داد بلکه موجب تغییر رفتار آنان در فضای مجازی نیز شده است به‌گونه‌ای که عبارت‌های مورد جستجو توسط افرادو همچنین بازی‌ها و برنامه‌های مورد علاقه‌اشان به صورت کامل تغییر کرده است در این میان کاربران کافه‌ بازار در ۴۵ روز اول ورودی ویروس کرونا به کشور یعنی  از ابتدای اسفند تا ۱۵ فروردین ویدئوهای مربوط به کرونا را ۳.۵ میلیون دقیقه تماشا کردند و در کل تماشای ویدئو از طریق این پلتفرم اشتراک گذاری برنامه و بازی اندروید ۷۷ درصد رشد کرده است.
 
 
 
 
تماشای ویدئو از طریق پلتفرم کافه بازار رشد قابل توجهی را تجربه کرد
 
 
 
 طبق نمودار منتشر شده از سوی کافه ‌بازار فقط ویدئوهای مربوط به کرونا نیست که در این دوره زمانی روی کافه بازار بسیار دیده شده است بلکه عبارت «آیا من کرونا دارم؟» نیز در این مدت ۶۵۰ هزار بار جست‌وجو شده است. در این دوره زمانی بیشترین لغاتی که روی کافه بازار جست‌وجو شده‌اند واژه‌های مرتبط با کرونا بوده است. کرونا، تست کرونا، سامانه مقابله با کرونا، بازی کرونا، تب سنج کرونا، نرم‌افزار کرونا و ویروس کرونا جزو واژه‌‌هایی بودند که بیشتر از سایر واژه‌ها از سوی کاربران این پلتفرم جست‌وجو شده‌اند.
 
 
برنامه‌های مربوط به بخش سلامت که بیشترین نصب را در دوره ۴۵ روزه به خود اختصاص داده‌اند
 
از همین روست که برنامه رسمی ستاد مقابله با کرونا رکورد نسب در یک روز را می‌شکند و عدد یک‌میلیون نصب فعال در یک روز را به خود اختصاص می‌دهد. البته با توجه به اطلاع‌رسانی‌های پیامکی که از طریق ستاد ملی کرونا در این زمینه صورت گرفت این تعداد نصب عادی به نظر می‌رسد. اما در این مدت میزان نصب برنامه‌های بهداشتی بیش از گذشته رشد کرده‌اند و در مقایسه با گذشته رشد نصبشان به ۱۰۰ درصد رسیده است. میزان نصب اپلیکیشن پزشکت ۲هزار و ۶۶۸ درصد رشد کرده همچنین برنامه جدید ماسک نیز که به غربالگیری بیماران کرونایی می‌پردازد در این دوره زمانی ۲۰۰ هزار بار نصب شده است.
 
فقط برنامه‌های سلامتی نیستند که در این دوره مورد توجه قرار گرفته‌اند بلکه رشد نصب برنامه‌های مربوط به دورکاری نیز قابل توجه بوده است. بسیاری از افراد به دلیل در این دوره زمانی خانه نشین شدند و مجبور شدند برای انجام کارهای خود از راه دور یا به اصطلاح دورکاری برنامه‌های ویژه‌ای را به کار گیرند از همین رو برای انتخاب این برنامه‌ها سراغ کافه بازار رفته‌اند و از این میان رشد نصب برنامه‌های دورکاری به ۱۳ درصد رسیده است. نصب برنامه addob connect  که معمولا برای برنامه‌های کلاس‌های مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد ۳۹۱ درصد رشد کرده است و نصب برنامه cloud zoom meeting نیز به عنوان برنامه‌ تخصصی برای برگزاری جلسات آنلاین ۱۴۰  درصد رشد داشت.
 
 
این نمودار میزان دانلود هفتگی بازی و برنامه‌را در دوره ۴۵ روزه کرونا و همچنین دوره‌های گذشته نشان می‌دهد
 
همچنین طبق بررسی‌های کافه بازار میزان هفتگی دانلود برنامه‌های کافه بازار در این دوره زمانی با ۶۹ درصد شد به ۳۸ میلیون دانلود می‌رسد این در حالی‌است که میانگین دانلود هفتگی برنامه‌های کافه بازار در فصل زمستان ۳۵ درصد اعلام شده بود. همچنین از اول اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ماه ۹۹ در مجموع ۲۰۷ میلیون برنامه از طریق پلتفرم کافه‌بازار دانلود شده است. در این دوره زمانی در مقایسه با گذشته ۳۳ درصد افزایش دانلود و به‌روزرسانی را تجربه شده‌است. از میان برنامه‌های قرار داشته روی کافه بازار بیشترین میزان رشد دانلود و به‌روزرسانی مربوط به برنامه‌های مرتبط با دارو و درمان است و در مقابل بیشترین کاهش نصب را برنامه‌های مربوط به آب‌وهوا به خود اختصاص داده‌اند. برنامه‌های ورزشی و برنامه‌های سیرو سفر نیز با کاهش چشم‌گیر نصب مواجه شده‌اند.
 
میزان رشد بازی‌ها نیز از طریق این پلتفرم قبال توجه است. از ابتدای اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹ و در یک دوره زمانی ۴۵ روزه ۱۰۷ میلیون بازی نصب شده است، میزان هفتگی دانلود بازی در دوران کرونا با ۷۲ درصد رشد به ۲۲ میلیون دانلود می‌رسد این در حالی است که میانگین نصب بازی درفصل زمستان ۳۰ درصد رشد داشته است و در مجموع ۳۱۴ میلیون برنامه و بازی در  دوره کرونا دانلود و به‌روزرسانی شده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.