اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 14, 2020
12:48 جمعه، 24ام مردادماه 1399
کد خبر: 115165

نوسانات ارز و دورکاری باعث افزایش قیمت خدمات سرور و هاستینگ شد

بسیاری از کاربران و مشترکان خدمات هاستینگ، ابری، سرور و دیتاسنتر در هفته‌های گذشته از افزایش قیمت این خدمات و در مقابل افت کیفیت سرویس‌دهی به دلیل کرونا خبر دادند. البته شاید کرونا تاثیر مستقیمی روی افزایش قیمت خدمات اینترنتی نداشته باشد؛ اما قطعا به‌صورت غیرمستقیم در این مساله تاثیرگذار بوده است. واردات سخت‌افزار در سال جاری با مشکلات بسیار زیادی از جمله عدم تخصیص ارز برای واردات سخت‌افزار روبه‌رو بوده است. علاوه بر آن، سفارشاتی که پیش از این ثبت شده، به دلیل شیوع کرونا، بسته شدن مرزها و به حداقل رسیدن حمل‌ونقل دریایی و هوایی به سختی و با کندی بسیار زیادی پیش می‌رود. همین مساله باعث کمبود قطعات و سخت‌افزار در بازار کامپیوتر و سرور شده است. در نهایت کمبود قطعات نیز مانند همیشه باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.
 
 محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل شرکت آسیاتک، تغییر قیمت خدمات دیتاسنتر را ناشی از افزایش هزینه‌های زنجیره تامین این کسب‌وکار می‌داند. یوسفی‌زاده در این خصوص به پیوست گفت: «بخشی از این هزینه‌ها به افزایش نرخ ارز برای تامین سخت‌افزار برمی‌گردد، در حالی که دسترسی و تامین این قطعات نیز با توجه به وضعیت فعلی سخت‌تر شده است. استهلاک زیرساخت‌های دیتاسنتر مانند باتری، UPS یا تجهیزات ارتباطی همگی مشمول هزینه می‌شود. در کنار آن افزایش هزینه نیروی انسانی را هم باید در نظر گرفت.»
 
به گفته یوسفی‌زاده قیمت اجاره فضا در دیتاسنتر برج میلاد نسبت به سال گذشته بین ۱۶ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته است.
 
یوسفی‌زاده در خصوص شکایت عده‌ای از کاربران در فضای مجازی نسبت به افت کیفیت پشتیبانی و سرویس‌دهی شرکت‌های خدمات اینترنت، پس از شیوع بیماری کرونا و دورکاری شرکت‌ها گفت: «تیم ما به غیر از آن قسمت‌هایی که مربوط به خدمات و نگهداری تجهیزات می‌شود از تاریخ ۱۵ اسفند شروع به دورکاری کرد و همچنان ادامه دارد. تا آنجا که ممکن بود سعی کردیم با شیفت‌بندی و برنامه‌ریزی دقیق ساعت کاری مراقب اینگونه مسائل باشیم تا چیزی زیر سوال نرود.»
 
 
 
 
میزان افزایش قیمت تعرفه اجاره فضا در دیتاسنتر آسیاتک (سال ۹۸ و سال ۹۹)
 
افزایش قیمت ۴۵ درصدی ایران سرور
همچنین حسن هاشمی، مدیرعامل شرکت ایران سرور، دلیل اصلی افزایش قیمت سرویس‌های ایران‌سرور را افزایش قیمت دلار و افزایش هزینه‌های تامین زیرساخت‌های سخت‌افزاری عنوان کرد.
 
او در این خصوص گفت: «حدود ۶۰ درصد از سرویس‌هایی که کاربران در ایران دریافت می‌کنند همچنان از دیتاسنترها و سرو‌ر‌های اروپایی تامین می‌شود که قیمت آن‌ها مستقیما با دلار سروکار دارد.» هاشمی افزایش هزینه‌های جاری شرکت‌ها و افزایش تورم را دلیل دیگری برای افزایش قیمت سرویس‌ها دانست.»
 
هاشمی با رد ادعای افت کیفیت سرویس‌دهی در دوران کرونا و دورکاری در این خصوص توضیح داد: «ما از بهمن ماه که هنوز کرونا در کشور جدی نشده بود با توجه به چشم‌اندازی که از این قضیه داشتیم تصمیم گرفتیم شرکت را دورکار کنیم. این پیشواز دورکاری ما را در سرویس‌دهی جلو انداخت.»
 
همچنین او اضافه کرد: «در بخش پشتیبانی طبق آمار عملکرد خانم‌ها خیلی بهتر از آقایان بوده و تمام نیروهای خانم ما در بخش پشتیبانی درحال دورکاری هستند. متاسفانه آقایان در این زمینه ضعیف عمل کرده‌اند. اما به این ترتیب نیست که میزان رضایت مشتریان پایین آمده باشد. بلکه افزایش مخاطبین فضای مجازی باعث شده تا توجه به این قسمت بیشتر شود.»
 
در همین زمینه، محمد مظفری، مدیر فنی ایران سرور در خصوص دلایل افزایش قیمت‌ سرویس‌های ایران سرور به پیوست گفت: «با وجود آنکه هزینه‌های تمام شده برای هر سرویس در سال جدید به‌طور متوسط ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده و نرخ ارز حدود ۱۰۰ درصد رشد داشته اما قیمت‌های ایران‌سرور تنها ۴۵ درصد افزایش داشته است. بیش از ۶۰ درصد از سرویس‌های ما از شرکای خارجی تامین می‌شود و با وجود افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ ارز، ما تمام سعی خود را کردیم تا از این افزایش قیمت جلوگیری کنیم. به همین دلیل هم به جای افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی به عدد ۴۵ درصد افزایش رسیدیم.»
 
مظفری در خصوص میزان رضایت مشتریان از سرویس‌دهی نیز توضیح داد: «در دوران کرونا و دورکاری حدود، ایران سرور حدود ۸۲ درصد افزایش مشتری داشت. همین دلیل باعث شده تا حدود ۳۰ درصد افزایش تماس تلفنی و حدود ۱۰ درصد افزایش تیکت داشته باشیم.»
 
او ادامه داد:‌ «اکثر مشتریان جدید کسب‌وکار‌های سنتی بودند که آشنایی کافی با سرویس‌های آنلاین نداشتند.» شارع با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی تعداد مشتریان ناراضی عنوان کرد: «نسبت افزایش ۸۲ درصدی مشتری به افزایش ۱۲ درصدی میزان نارضایتی این نتیجه را به همراه دارد که ما در مجموع با کاهش میزان نارضایتی رو به رو شدیم.»
 
افزایش قیمت ابرآروان در آینده نزدیک
محمد عرفان شمسی نیز، مدیرمحصول رایانش ابری آروان، با اشاره به قیمت پردازنده، قیمت رم و قیمت دیسک به عنوان ۳ پارامتر اصلی در قیمت‌گذاری محصولات رایانش ابری گفت: «ما امسال عملا هیچ افزایش قیمتی نداشتیم.»
 
او در توضیح این حرف خود ادامه داد: «تا سال قبل، هرکسی از ما سرویس می‌گرفت، یک core سی‌پی‌یو را رایگان دریافت می‌کرد؛ اما امسال با افزایش قیمت‌هایی که در کل جامعه اتفاق افتاد ما تصمیم گرفتیم به جای افزایش قیمت در کل سرویس‌ها، Core رایگانی که ۳۰ هزار تومان قیمت دارد و همچنین یک آی‌پی رایگانی که بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان قیمت دارد را در یک بسته پایه قرار دهیم و کل بسته را با یک سری متعلقات دیگر با قیمت ۲۰ هزار تومان عرضه کردیم.» به گفته شمسی، بسته‌ای که ۵۰ هزار تومان ارزش داشت و تا سال قبل رایگان عرضه می‌شد امسال با قیمت ۲۰ هزار تومان عرضه شده است.
 
شمسی با اشاره به وضعیت فعلی بازار ایران و افزایش قیمت‌های متعددی که اتفاق افتاده و همچنین ثابت ماندن قیمت‌های ابر آروان برای مدت طولانی عنوان کرد: «احتمالا تا آخر امسال یا اوایل سال بعد ابر آروان نیز افزایش قیمت روی سرویس‌های خود اعمال خواهد کرد. چرا که اگر چندین سال دست به قیمت‌ها نزنیم، مجبور می‌شویم به یک باره قیمت‌ها را چندین برابر کنیم که این موضوع اصلا خوشایند کاربران نیست.»
 
مدیرمحصول رایانش ابری آروان، با اشاره به ۲ برابر شدن تقاضا از اسفند ماه تا به الان، مشکلات متعددی مانند کمبود سخت‌افزار در بازار، مشکلات حمل‌ونقل و در راس آن‌ها افزایش نرخ ارز را از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت‌ها و عدم توانایی برای سرویس‌دهی مناسب به تمام درخواست‌ها عنوان کرد. به اعتقاد شمسی، اگر محدودیت منابع وجود نداشت، این افزایش تقاضا تا ۳ برابر نیز می‌رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.