سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

September 20, 2020
16:36 یکشنبه، 30ام شهریورماه 1399
کد خبر: 116383

گیت هاب ماه آینده نام مخازن اصلی را از master به main تغییر می‌دهد

 
 
گیت‌هاب در بیانیه‌ای اعلام کرد به‌منظور حمایت از جامعه‌ی سیاه‌پوستان، از ماه آینده‌ی میلادی نام پیش‌فرض مخازن اصلی پلتفرم خود را از master به main تغییر می‌دهد. 
 
 
از آغاز ماه آینده‌ی میلادی، تمامی مخازن کد منبع (Source Code) که در گیت‌هاب ساخته می‌شوند،‌ قرار است نام main را به‌جای master یدک بکشند. این جدیدترین اقدام گیت‌هاب برای حذف واژه‌هایی است که ممکن است مفاهیمی همچون برده‌داری را در ذهن کاربر تداعی کند. گیت‌هاب مدتی پیش اعلام کرده بود در پی جایگزینی واژه‌های نژادپرستانه در پلتفرمش با واژه‌های جدید و بهتر است.
 
مخازن گیت‌هاب جایی هستند که کاربران و شرکت‌ها، کد منبع پروژه‌های خود را ذخیره و همگام‌سازی می‌کنند. به‌صورت پیش‌فرض، گیت‌هاب برای نسخه‌ی اصلی مخزن کد منبع از عبارت master استفاده می‌کند. توسعه‌دهندگان کپی‌هایی از مخزن master در رایانه‌ی خود ذخیره و سپس کدهای مدنظرشان را به آن تزریق می‌کنند. در مرحله‌ی آخر، توسعه‌دهندگان تغییرات را در مخزن اصلی master اعمال می‌کنند.
 
گیت‌هاب با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «از روز ۱ اکتبر ۲۰۲۰ (۱۰ مهر ۱۳۹۹) تمامی مخازن جدیدی که خلق می‌کنید به‌جای master از عبارت main به‌صورت پیش‌فرض استفاده خواهند کرد». مخازن فعلی که دارای نام master هستند بدون تغییر باقی می‌مانند. نماینده‌ی گیت‌هاب مدتی پیش با انتشار پستی در صفحه‌ی پشتیبانی این وب‌سایت نوشت:‌ «برای مخازن موجود، تغییر نام مخزن اصلی باعث ایجاد مجموعه‌ای از چالش‌ها می‌شود». گیت‌هاب از بین چالش‌های یادشده به مواردی مثل اجبار برای ویرایش تنظیمات و اصلاح برخی قوانین امنیتی اشاره می‌کند.
 
گیت‌هاب می‌گوید: «تا پایان سال جاری میلادی، امکان تغییر نام شاخه‌ی اصلی مخازن فعلی را به‌شکلی یکپارچه فراهم خواهیم کرد». این یعنی وقتی که شما نام آن شاخه را عوض کردید، گیت‌هاب به‌صورت خودکار سراغ تمامی بخش‌های مخزن می‌رود و تغییرات لازم را اعمال می‌کند.

اقدام جدید گیت‌هاب برای تغییر نام مخازن اصلی از master به main بخشی از اقدامات گسترده‌تری است که این شرکت از چند ماه پیش آغاز کرده و به‌موجب آن‌ها قصد دارد برخی تغییرات مهم در پلتفرم خود اعمال کند. پس از کشته شدن جرج فلوید به‌دست یکی از افسرهای پلیس آمریکا، تظاهرات گسترده‌ای در سراسر این کشور با شعار جان سیاه‌پوست مهم است (Black Lives Matter) به‌راه افتاد و توجه جهانیان را جلب کرد.
 
در همین راستا شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری با اقدامات مختلف تلاش کردند نشان دهند که جامعه‌ی سیاه‌پوستان برای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخودار هستند. گیت‌هاب یکی از این شرکت‌ها بود؛ گیت‌هاب گفت استفاده از عبارت‌های نژادپرستانه‌ای نظیر master و slave و blacklist و whitelist را پایان می‌دهد.
 
شرکت‌ها و پروژه‌های متن‌باز بزرگی همچون مایکروسافت و IBM و توییتر و رد هت و MySQL و لینوکس کرنل و OpenBSD همگی اعلام کردند در سال جاری میلادی تغییراتی در اصطلاحاتی که در پلتفرم‌های خود به‌کار می‌برند اعمال می‌کنند.
 
گیت‌هاب یکی از نخستین شرکت‌هایی بود که حمایت واضح خود را از جامعه‌ی سیاه‌پوستان و کارزار Black Lives Matter نشان داد. در ماه ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد و تیر ۱۳۹۹) بود که مدیرعامل گیت‌هاب در مصاحبه‌ای اعلام کرد او و اعضای تیمش به‌دنبال جایگزینی مناسب برای عبارت master می‌گردند. جدیدترین بیانیه‌ی گیت‌هاب، وعده‌هایی را که مدیرعامل شرکت داده بود، به‌مرحله‌ی اجرایی می‌رساند. 
 
همچنین پروژه‌ی Git (نرم‌افزاری که گیت‌هاب برپایه‌ی آن ساخته شده) نیز اعلام کرده که برنامه‌های مشابهی دارد. یکی از این اقدامات، این است که پروژه‌ی Git قصد دارد به دارندگان مخزن‌ها اجازه دهد نام شاخه‌ی اصلی مخزن خود را که به‌صورت پیش‌فرض انتخاب شده،‌ شخصی‌سازی کنند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.