اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 22, 2020
12:36 سه شنبه، 2ام دیماه 1399
کد خبر: 119369

جهرمی خبر داد: اعتبار یک هزار میلیارد تومانی برای بهبود زیرساخت‌های ارتباطی سیستان و بلوچستان

ICTna.ir – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در راستای جبران عقب‌ماندگی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ضعف زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی درخواست یک هزار میلیارد تومان اعتبار را از سازمان برنامه و بودجه داشتیم که در این زمینه مساعدت‌های لازم انجام شد.
 
Jahromi Majlis Zabol.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، محمدجواد آذری جهرمی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال حبیب‌اله دهمرده، نماینده مردم زابل درخصوص عدم اجرای طرح نصب فیبر نوری در استان‌های مرزی مانند سیستان و بلوچستان افزود: دغدغه شما کاملا درست است و رویکرد مجلس هم مبتنی بر این مساله بوده به گونه‌ای که در برنامه ششم توسعه آمده که ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید به فیبر نوری متصل شوند.
 
او اظهار داشت: شرایط کرونایی ضرورت این موضوع را دوچندان کرد و تلاش همکاران بنده در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همواره این بوده که این موضوع را تسریع کنیم.
 
به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درحال حاضر از مجموع ۳۹ هزار و ۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار، ۳۵ هزار روستا به فیبر نوری متصل هستند و برای ۴۰۰۰ روستای دیگر نیز برنامه‌ریزی شده که اتصال این روستاها نیز تا پایان سال عملیاتی شود.
 
آذری جهرمی گفت: نُرم اتصال روستاهای سیستان و بلوچستان به اینترنت از روستاهای دیگر کمتر است و ما به دنبال آن هستیم که سرعت کار در این مناطق هم افزایش پیدا کند.
 
او افزود: در حال حاضر در استان سیستان و بلوچستان مجموعا ۱۲ هزار کیلومتر فیبر نوری پیش‌بینی شده داریم که 7300 کیلومتر در مجموعه شرکت مخابرات ایران است و در این دولت 4700 کیلومتر فیبر نوری هم در این استان کشیده شده و این آمار نشان دهنده آن است که دولت به احداث فیبر نوری در استان سیستان و بلوچستان توجه کرده است.
 
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: سیستان و بلوچستان به ظرفیت بیشتری نیاز دارد و به همین دلیل ما از رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد درخواست کردیم که اعتباراتی برای حل این مشکل اختصاص دهند که دولت یک هزار میلیارد تومان اختصاص داده تا عقب‌ماندگی استان سیستان و بلوچستان را در این زمینه پوشش دهیم و این برنامه ما تا اردیبهشت ماه تکمیل می‌شود.
 
او افزود: استان سیستان و بلوچستان در زمینه اتصال به شبکه ملی اطلاعات و بهره‌مندی از زیرساخت‌های ارتباطی از تراز ملی پایین‌تر است، البته در این دولت حدود 4700 کیلومتر فیبر نوری در این استان کشیده شده، اما براساس قوانین بالادستی روستاهای بالای 20 خانوار کشور باید به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند که در این استان همه این روستاها و در همه کشور هنوز این اتفاق نیفتاده است.
 
آذری جهرمی گفت: بنده طی سفر 10 روزه به استان به صورت ویژه و با برنامه عملیاتی و با تقسیم‌بندی بخش‌های مختلف، برنامه جدی برای بهبود شرایط و جبران مشکلات استان سیستان و بلوچستان خواهیم داشت اما یکی از چالش های پیش روی ما عدم اتصال بخشی از روستاهای منطقه به شبکه برق است، که البته این موضوع نیز قطعا مورد توجه نماینده محترم قرار دارد و ما نیز در روند انجام عملیات احداث زیرساخت‌های ارتباطی به روش‌های مختلف این مشکل را مرتفع می‌کنیم.
 
او افزود: براساس زمان‌بندی تا اردیبهشت ماه عملیات فیبر نوری در استان سیستان و بلوچستان به مرز قابل قبولی خواهد رسید. پراکندگی روستاهای بالای 20 خانوار استان سیستان و بلوچستان در سطح کشور کم‌نظیر است و شرایط خاصی را برای ما ایجاد کرده و تلاش می‌کنیم طبق برنامه عملیاتی پیش‌بینی شده و با وجود مسایلی که شیوع کرونا ایجاد کرده است، احداث فیبر نوری و اتصال به شبکه ملی اطلاعات با کمترین مشکل انجام شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.