بازی

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 21, 2021
11:41 پنجشنبه، 2ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120360

مدیرعامل AMD: صنعت پردازنده‌ها باید منتظر نوآوری بیشتر باشد

نمایشگاه سالانه CES که بزرگ‌ترین رویداد صنعت تکنولوژی به حساب می‌آید، فرصتی است که شرکت‌های بزرگ و فعالان این حوزه از محصولات، خدمات و اقدامات جدیدشان رونمایی کرده و نقشه راه خود در سال جدید و روزهای پیش‌رو را ترسیم می‌کنند. «لیزا سو» مدیرعامل شرکت بزرگ AMD هم در حاشیه این رویداد با وب‌سایت VentureBeat مصاحبه کرده و درباره محصولات جدید، پردازنده‌ها، معرفی کنسول‌های بازی پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری X/ S و همچنین رابطه این شرکت با شرکت اپل صحبت کرده است. AMD در رویداد امسال از پردازنده‌های موبایلی Ryzen ۵۰۰۰ رونمایی و عملکرد نسل سوم چیپ‌های ویژه سرور Epyc را هم بررسی کرده است.
 
 
سو در طول پنج سال گذشته و بعد از رونمایی این شرکت از پردازنده‌های سری Zen، توانسته به خوبی AMD را مدیریت کند. این پردازنده‌ها که عملکرد بهینه‌تری دارند، بعد از سال‌ها مزیت خوبی برای AMD در برابر رقبای بزرگی مانند Intel شدند. در همین راستا شرکت تحلیل بازار Mercury Research اعلام کرد که سهم AMD از بازار تراشه‌های پردازشی مصرفی در طول دوازده فصل متوالی منتهی به فصل سوم سال ۲۰۲۰ رشد کرده است. در این فصل سهم AMD از بازار پردازنده‌های موبایلی ۲/ ۲۰ درصد بوده که نسبت به سال گذشته رشد ۶ درصدی داشته است. این درحالی است که سهم این شرکت از بازار پردازنده‌های دسک‌تاپ در این فصل ۲۰ درصد بوده که این میزان در مقایسه با سال گذشته آن افزایش ۷ درصدی را تجربه کرده است. این روند رشد باعث شد تا بنیاد صنعت پردازنده‌های نیمه‌رسانا برای تقدیر از لیزا سو، جایزه رابرت ان.نویس را به او اهدا کند. این جایزه بالاترین جایزه افتخار صنعت پردازنده به حساب می‌آید. جدیدترین مصاحبه لیزا سو را در اینجا می‌خوانید:
 
 دیدگاه شما درباره رقابت در بازار تراشه‌های مبتنی بر طراحی X۸۶ مخصوصا در بخش سرور چیست؟ ما شاهد معرفی پردازنده‌های Graviton۲ شرکت آمازون برای عملکردهای کلاد AWS و پردازنده‌های Altra از Ampere با عملکرد مشابه بودیم که با ساختار هشت هسته‌ای بازار را درنوردیدند. شرکت ARM توانست جایگاه خودش را در این بازار تثبیت کرده و تهدیدی جدی برای تراشه‌های X۸۶ باشد. موضع خود AMD برای حفظ موقعیت انحصاری خود در این بازار، چیست؟
در ماه‌های اخیر بیشتر بحث‌ها روی ARM و X۸۶ متمرکز بوده است و این نشان می‌دهد که پردازش کامپیوتری در این اکوسیستم چقدر اهمیت دارد. این اولین اصل جامع است و نقشه راه و برنامه‌های ما بر آن متمرکز است. ما به‌دنبال ساختاری برای پردازش با عملکرد بهتر است؛ به‌طوری‌که بتوانیم در هر نسل پیشرفت‌هایی ایجاد کنیم که نه‌تنها فقط به محصولات مرتبط با CPU محدود نباشند، بلکه به کل سیستم مربوط باشند. در موقعیت فعلی شاهد بازاری هستیم که کیفیت عملکرد در آن اهمیت زیادی دارد؛ بازاری که در آن دیتاسنترها و خدمات کلاد با تقاضای عظیمی مواجه هستند. این ما را به سمت طراحی‌‌هایی مبتنی بر نیاز بازار پیش می‌برد که نشان از سرعت رشد اکوسیستم پردازش کامپیوتری دارد. درست به همین دلیل است که ما راهکارهای برای سفارشی‌سازی نسبی محصولات‌مان داریم. به‌طور کلی X۸۶ سیستم بسیار قدرتمندی است و ما قرار است سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در آن بکنیم. با این حال ما فرصت بزرگ‌تری را در راهکارهای نیمه‌سفارشی‌سازی برای مشتریان‌مان می‌بینیم. این موضوع همیشه بخشی از استراتژی ما بوده است.
 
 آیا در راهکارهای ویژه بازار سرورها هم گزینه نیمه‌سفارشی‌سازی دارید؟
در زمینه محصولات و راهکارهای نیمه سفارشی‌سازی، فرصت‌های واضح و روشنی داریم که کنسول‌های بازی بزرگ‌ترین بخش آنها هستند. با این حال فرصت‌های دیگری خارج از بازار کنسول‌های بازی هم وجود دارد که شامل دیتاسنترها می‌شود.
 
 داشتم به موضوع ظرفیت تولید فکر می‌کردم. به‌نظر می‌رسد وقتی چیزی را دارید، آن را نمی‌خواهید و برعکس وقتی چیزی را ندارید، آن را می‌خواهید. روزهایی را به خاطر دارم که سهم بازار AMD رشد چندانی نمی‌کرد؛ چون نمی‌توانست هیچ کارخانه دیگری بسازد. درحال‌حاضر شرایط چطور است؟ آیا همچنان و با وجود سهم ۲۲ درصدی از بازار، نگران هستید که نتوانید به ظرفیت تولید موردنظرتان برسید؟
قبل از هر چیز باید بگویم که از استراتژی تولید و شرکای تولیدمان کاملا راضی هستم. اینها مزیتی رقابتی برای ما محسوب می‌شوند. نگرانی بزرگ‌تر مربوط به زنجیره تامین است که در فشار هستند و رکود ناشی از آن در بعضی محصولات مصرفی مربوط به کامپیوترهای شخصی و کنسول‌های بازی بیشتر احساس می‌شود. این شرایط می‌تواند بر روند تولید تاثیر بذارد و نه لزوما ظرفیت تولید. اما در زمینه محصولات نیمه‌سفارشی‌سازی ما ظرفیت آنلاین قابل‌توجهی را به آن اختصاص داده‌ایم، چون این فرصت را دوست داریم و نمی‌خواهیم آن را از دست بدهیم. با این حال خوب می‌دانیم که رشد در این بخش نیازمند زمان بیشتری است.
 
 می‌توانید بگویید که زنجیره تامین تا چه زمانی بهبود می‌یابد؟ چه زمان‌بندی‌ای برای آن متصور هستید؟
ما محصولات زیادی را تولید و صادر می‌کنیم. میزان تقاضا و به تبع آن حجم تولید در بخش کارت‌های گرافیک گیمینگ و CPUها بالا و رو به افزایش است. انتظار داریم که این روند در طول سال جدید میلادی هم ادامه داشته باشد. رکود در زنجیره تامین دست‌کم تا پایان نیمه اول امسال وجود خواهد داشت. اما ما همچنان سعی می‌کنیم ارتباط موثرمان با تامین‌کنندگان قطعات اولیه را حفظ کرده و حجم تولید خود را بالا نگه داریم. کاملا درک می‌کنیم که چرا تقاضای مشتریان بالاست و انتظار داریم که این تقاضا بیشتر هم بشود.
 
 بعضی شرکت‌های تولیدکننده مانند Asus پیشنهاد وضع تعرفه وارداتی روی محصولات را کرده‌اند که این اتفاق می‌تواند باعث افزایش قیمت پردازنده‌های گرافیکی بشود. با چنین تقاضای بالایی برای نسل جدید این پردازنده‌ها، قیمت فعلی پردازنده‌های گرافیکی در بازار رو به افزایش است. آیا برنامه‌ای برای کاهش انفجار قیمت‌های پردازنده‌های گرافیکی ویژه گیمینگ دارید؟
زمانی که وارد سال جدید میلادی شدیم، شاهد اعمال تغییراتی در سیاست‌های مالیاتی بودیم. ما زمان نسبتا زیادی را برای هماهنگ بیشتر و داشتن یک زنجیره تامین انعطاف‌پذیر صرف کرده‌ایم. فکر نمی‌کنیم این موضوع چندان مهمی برای AMD باشد. ما به شکل جدی تلاش می‌کنیم تا حد امکان قیمت پردازنده‌های گرافیکی را ثابت نگه داریم. موضوع همه‌گیری کووید-۱۹ هم برای روند تامین قطعات اولیه تاثیر چشمگیری گذاشت و باعث افزایش قیمت‌ها شد. در واقع روند لجستیکی تامین قطعات دچار اختلال شد و این همچنان وجود دارد. اما انتظار می‌رود در نیمه دوم سال‌جاری میلادی با بازگشت به شرایط معمولی، این وضعیت هم تغییر کرده و بهتر بشود.
 
 بسیاری از رقبای شما در فکر ادغام هوش مصنوعی با محصولات سخت‌افزاری خودشان در آینده‌ای نه چندان دور هستند. آنها این کار را فرصتی بزرگ برای رشد می‌دانند. با این حال به‌نظر نمی‌رسد که AMD برنامه‌ای جدی در این زمینه داشته باشد. می‌توانید نظرتان را درباره ادغام هوش مصنوعی با بخش‌های سخت‌افزاری و آینده آن بگویید؟
در ماه‌های اخیر شاهد اعلام برنامه‌های ما برای سال‌های آینده بوده‌اید. پس قطعا سرمایه‌گذاری‌های جدی در زمینه هوش مصنوعی خواهیم کرد. ما معماری CDNA خودمان را روی پردازنده‌های گرافیکی ویژه سرورها داریم که در نیمه نوامبر سال گذشته آن را معرفی کردیم و تا حالا به‌روزرسانی‌هایی هم روی آن انجام داده‌ایم. در آینده شما شاهد اضافه شدن قابلیت‌های بیشتر هوش مصنوعی روی CPUها و GPUها خواهید بود. این یک حوزه سرمایه‌گذاری جدید برای AMD است.
 
 معرفی کنسول‌های بازی جدید برای شما چطور بوده است؟ آیا این روند را مفید ارزیابی می‌کنید؟ از بازار فصل تعطیلات و معرفی کنسول‌های بازی جدید رضایت دارید؟
از معرفی کنسول‌های بازی جدید سونی و مایکروسافت هیجان ‌زده هستیم. استقبال قابل‌توجهی که از این کنسول‌ها شده، به سفارش میلیون‌ها دستگاه از این محصولات منجر خواهد شد. این به معنای تولید و صادرات بیشتر آنهاست. تقاضا برای این محصولات بیشتر از تصور قبلی ماست و این باعث می‌شود تا ما ظرفیت بیشتری را به آنها اختصاص بدهیم. از شراکت با سونی و مایکروسافت راضی هستیم. استراتژی‌های متفاوتی در این زمینه داریم، اما در شراکت با این دو تولیدکننده شاهد چرخه بزرگی هستیم.
 
 آیا رویکرد AMD در بازار نسبت به گذشته تغییر کرده است؟
بله، ما سریع‌تر شده‌ایم. اگر به معرفی پردازنده‌های Epyc نگاه کنیم، شاهد معرفی محصولاتی هستیم که بهینه‌سازی‌های زیادی را به خود دیده‌اند. ما زمان زیادی را برای نزدیک شدن به نیاز و روند بازار صرف کرده‌ایم و این در روند دسترسی به پلت‌فرم‌های جدید ما و نوع تعامل با تامین‌کنندگان قطعات‌مان کاملا مشهود است.
 
  بخشی از موفقیت‌های AMD که به کسب سهم بیشتر از بازار منجر شد، افزایش تعداد هسته‌های پردازنده‌هایش در هر سال بوده است. به تازگی تایید کردید که پردازنده Epyc Milan دارای ۶۴ هسته است. اما می‌بینیم که تراشه‌های کامپیوترهای رومیزی همچنان حداکثر ۱۶ هسته دارند و دلیل آن هم مربوط به محدودیت‌های دمایی است که عملکرد آنها را محدود می‌کند. آیا می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در آینده این محدودیت‌ها از بین رفته و شاهد پردازنده‌هایی با تعداد هسته بالاتر برای کامپیوترهای رومیزی باشیم؟
اگر به آنچه ما در فاصله دو سری پردازنده‌های Zen ۲ و Zen ۳ انجام دادیم و همچنین عملکرد ما در فاصله بین Epyc و سری‌های Ryzen ۴۰۰۰ و Ryzen ۵۰۰۰، نگاه کنید، متوجه تمرکز ما بر ارتقا عملکرد و همچنین بهبود کلی سیستم‌ها و تاخیرهای آنها خواهید شد. همه این پردازنده‌ها ساختار ۷ نانومتری دارند، اما ما توانایی بهبود عملکرد تا ۲۰ درصد بیشتر را بسته به معیار متریک موردنظر خواهیم داشت. در نهایت انتظار داریم در آینده به تعداد هسته‌های پردازنده‌های کامپیوترهای رومیزی افزوده شود. چنین پردازنده‌هایی با گسترش بخش‌های دیگر سیستم و ساختار پردازنده‌ها می‌توانند طراحی و تولید شوند.
 
 بعید به نظر می‌رسد که از عملکرد اپل در طراحی و تولید پردازنده M۱ شگفت‌زده نشده باشید. آنها توانستند این طراحی را به محصولات مختلفی مانند ورک‌استیشن‌ها و کارت‌های گرافیکی بیاورند. می‌دانم که در گذشته AMD و اپل شراکت قدرتمندی داشتند. فکر می‌کنید رابطه با اپل در دوره جدید که حالا خود این شرکت به بازیگری مهم در بازار پردازنده‌های موبایل تبدیل شده است، چطور پیش برود؟
این اتفاق نشان از گستردگی پتانسیل نوآوری در این بازار دارد. ما به شراکت با اپل ادامه می‌دهیم و همان‌طور که قبلا گفتیم، آنها به تعامل با ما برای طراحی و تولید کارت‌های گرافیک اختصاصی خودشان ادامه خواهند داد. فکر می‌کنم فرصت نوآوری در بخش سخت‌افزار به سرعت رو به افزایش است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.