اپلیکیشن

تلفن همراه

February 7, 2021
15:19 یکشنبه، 19ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120883

کافه‌بازار: ارسال پوش‌نوتیفیکیشن تبلیغاتی مصداق تبلیغات آزاردهنده است

در پی انتشار خبر تعلیق چند ساعته اپلیکیشن دیجی‌کالا از اپ استور بازار، بحث قوانین بازار در حوزه تبلیغات و شیوه برخورد با تخلف توسعه‌دهنده‌ها در شبکه‌های اجتماعی داغ شد. روز گذشته اپلیکیشن دیجی‌کالا از اپ‌استور اندرویدی کافه بازار تعلیق شد و بازار علت آن را نقض قوانین این پلتفرم اعلام کرد.
 
این سوال مطرح است که بازار چه تبلیغاتی را تخلف به شمار می‌آورد و از چه ابزارهایی برای جلوگیری از این تخلفات بهره می‌گیرد. علی نوربخش، مدیرارشد عملیات و پشتیبانی بازار در گفت و گو با آی تی ایران دلیل اصلی برخورد با تخلفات تبلیغاتی را تبلیغات آزاردهنده توسط تخلف توسعه‌دهندگان اعلام کرد. او با اشاره به این که توسعه‌دهندگان هنگام ثبت برنامه یا بازی خود در بازار، قوانین انتشار و از جمله سند چارچوب‌های مجاز تبلیغاتی را مطالعه می‌کنند و با امضای آن متعهد به رعایت آن می‌شوند، ارسال پوش‌نوتیفیکیشن تبلیغاتی را جزو مصادیق تبلیغات آزاردهنده می‌داند و درباره مراحل برخورد با توسعه‌دهندگان متخلف توضیح می‌دهد: «روز به روز شیوه‌های تبلیغات در برنامه و بازی موبایلی عوض می‌شود. ما تعریف تبلیغات آزاردهنده را بر مبنای دغدغه‌های مطرح شده از جانب کاربران و حدود عملکرد برنامه به دست می‌آوریم و براساس آن عمل می‌کنیم. تبلیغاتی که داخل برنامه نمایش داده می‌شوند باید به آسانی توسط کاربر قابل رد شدن باشند، و کاربر در قبال رد کردن آن‌ها نباید متوجه ضرر یا فقدان کارکردی از برنامه شود.  مواردی چون تبلیغات در پوش نوتیفیکیشن، تبلیغاتی که کاربر را مجبور به کلیک روی تبلیغات یا خریداری کالا می‌کنند و نیز تبلیغات پشت آیکون‌های غیرمرتبط، در دسته تبلیغات آزاردهنده قرار می‌گیرند.»
 
او در ادامه با تاکید بر این موضوع که استفاده از پوش نوتیفیکیشن برای تبلیغات آزاردهنده است، توضیح می‌دهد: «پوش نوتیفیکیشن، راهی در خارج برنامه برای یک برنامه مشخص است. بازار اعلان‌هایی (Notification) را که با قصد تبلیغات روی دستگاه کاربر ارسال می‌شوند آزاردهنده به شمار می‌آورد چرا که  اعلان‌ها برای اطلاع‌رسانی‌های مرتبط با کارکرد برنامه مانند به‌روزرسانی و امکانات جدید آن استفاده می‌شوند و کاربر به دلیل استفاده از آن برنامه به سازنده برنامه اجازه ارسال آن را داده است.  تبلیغات برنامه نباید بدون اطلاع و رضایت کامل کاربر، تغییری خارج از برنامه ایجاد کنند، روی دستگاه کاربر و سیستم عامل آن اثرگذار باشد، یا بر سایر برنامه‌هایی که روی دستگاه کاربر نصب شده است تداخل و تاثیر داشته باشد.»
 
ارسال پوش‌نوتیفیکشن تبلیغات فیدیبو توسط دیجی‌کالا
امیر پاشا، مدیر مارکتینگ دیجی‌کالا در رویداد دی‌ام‌ برد علت این موضوع را توضیح داد: «طبق قانون کافه بازار هیچ اپلیکیشنی در کافه بازار اجازه تبلیغ اپلیکیشن دیگری را به صورت جداگانه ندارد. در حالی که روز گذشته پوش‌ نوتیفیکشنی برای تبلیغ کتاب و دریافت آن از فیدیبو، توسط دیجی‌کالا به کاربران فرستاده شد. از همین رو به مدت 24 ساعت این برنامه از اپ استور کافه پاک شد. در حال حاضر با توقف این پوش نوتیفیکشن دیجی‌کالا دوباره قابل دانلود است.» به گفته او پیش از این هم آن‌ها در این باره تذکری دریافت کرده بودند و در حال مذاکراتی با کافه هستند تا قوانین برای هولدینگ‌ها و برنامه‌های هم‌خانواده متفاوت با قوانین کلی باشد. او می‌گوید آن‌ها در این 24 ساعت نصب ارگانیگ خود را از دست داده‌اند.
 
سیاست‌های بازار قبل از تعلیق برنامه از این پلتفرم
علی نوربخش درباره سیاست‌های بازار در رابطه با توسعه‌دهنده‌ها بیان می‌کند: «در مورد واکنش به تخلف و نقض قوانین توسط توسعه دهندگان سطح‌های مختلفی در بازار وجود دارد. نوع واکنش تیم بررسی بازار با توجه به شدت اثر تخلف روی کاربران و نوع تخلف متفاوت است و می‌تواند شامل اخطار، تعلیق، حذف برنامه یا حذف حساب توسعه‌دهنده باشد.  در حالت اخطار، به توسعه‌دهنده فقط تذکر داده شود ولی برنامه‌ی او حذف نمی‌شود. سطح بعدی تعلیق است که برنامه برای مدت مشخصی از دسترس کاربران خارج می‌شود. در مورد تخلف‌های سنگین‌تر، قدم بعدی، حذف برنامه و یا حذف اکانت توسعه‌دهنده است. در حذف اکانت توسعه‌دهنده برنامه متخلف و تمامی برنامه‌های دیگر توسعه‌دهنده از بازار حذف و حساب توسعه‌دهنده بسته می‌شود. چنانچه توسعه‌دهنده ضربه‌ای به امنیت و کاربر زده باشد برنامه او در بخش سپر امنیت بازار گذاشته می‌شود و به کاربران هشدار داده می‌شود که آن را از گوشی خود پاک کند.»
 
به گفته نوربخش بعد از رفع تعلیق، داده مربوط به برنامه حداکثر ۶ ساعت بعد از انتشار مجدد، وارد موتور جستجوی بازار می‌شود. او با اشاره به اینکه پس از رفع تعلیق چه اتفاقی برای برنامه میفتد، اظهار می‌کند: «از آنجایی که اولویت نمایش محتواها در جستجوی بازار براساس بازخورد کاربرها تعیین می‌شود و در دوران تعلیق، بازخوردی برای اپلیکیشن تعلیق شده ثبت نمی‌شود، جایگاه این اپلیکیشن در عبارت و کلمات مختلف تغییر می‌کند. بسته به زمان تعلیق تأثیر تغییر جایگاه ممکن است بیشتر یا کمتر باشد. برای مثال برنامه‌ای که تنها یک روز تعلیق شده باشد نسبت به برنامه‌ای که ۱۰ روز تعلیق شود، کمتر تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت. در نهایت بسته به تعداد جستجوی عبارت یا کلمه مربوطه و بازخوردهای ثبت شده توسط کاربرها، برنامه تا حداکثر ۷ روز به جایگاه اصلی خود باز خواهد گشت.» او در رابطه با صحبت‌هایی که مدیر بازاریابی دیجی‌کالا درباره مذاکرات و تغییر قوانین مربوط به تبلیغات و شیوه‌های آن گفته بود؛ می‌گوید: «ما رویکردی فعالانه در مورد قوانین توسعه دهندگان و کاربران داریم و براساس شرایط و نوع نیاز کاربر شاید تغییراتی در مورد قوانین بازار بدهیم. مثلا چندی پیش بود که قوانین مربوط به تبلیغات ادموب را تغییر دادیم و این شیوه را برای توسعه‌دهندگان ممکن کردیم.»
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.