دولت الکترونیک

January 10, 2005
12:01 دوشنبه، 21ام دیماه 1383
کد خبر: 121

سرویس SMS استانداری برای مواقع بحرانی راه اندازی میشود

دوشنبه، 4 آبان، 1383


 



شخصیت اولیه استانداری، شخصیت کاملا درونی است و از همین منظر استانداری باید آمادگی لازم را در بعد فناوری اطلاعات داشته باشد. چه بسا استفاده از این ابزار در امور نظارتی و حمایتی بسیار حائز اهمیت است. در امور اجرایی فعالیت استانداری‌ها بسیار کم و در مواردی همچون انتخابات و برخی مباحث امنیتی است که به واسطه آن نیز همواره نیازمند بهره‌گیری از اطلاعات است.
به واسطه این امر اکنون در حال کار کردن بر روی یک نوع سیستم اطلاعاتی به نام MIS (سیستم های اطلاعاتی مدیریت) استانداری هستیم. همچنین بحث‌هایی مانند پورتال استان تهران که در حقیقت درگاه ارتباط مردم در شکل حقیقی و حقوقی دولت است و از این درگاه مردم نیز با مردم می‌توانند مرتبط باشند. شکل گرفته است.


مهندس محمد ابراهیم طریقت، مشاور ICT استاندار تهران


معصومه لطفی– به منظور آشنایی با روند فعالیت‌های ICT در استانداری تهران که چندی قبل خبر راه‌انداری پورتال استان تهران و ارائه 20 سرویس توسط 5 دستگاه دولتی از سوی این استانداری اعلام شده بود، گفت‌وگویی با مهندس محمد ابراهیم طریقت، مشاور ICT استاندار تهران انجام داده‌ایم که به شرح زیر است:
* نقش استانداری در زمینه ICT چیست و تاکنون چه دستاوردی داشته است؟
استانداری به عنوان نماینده حکومت در استان، اصلی‌ترین وظیفه‌اش ارتقای کیفیت خدماتی است که به مردم ارائه می‌شود. اکنون اگر دولت را به عنوان بخش اجرایی حکومتی و بخش سرویس‌ دهنده درنظر بگیریم، طبیعتا استانداری فراتر از دولت، موظف است که ارائه خدمات دولتی را سامان‌دهی کند تا نگاه مردم به حکومت هرچه مثبت‌تر شود.
از منظر تکنولوژی‌های ارتباطات، IT یک وسیله است و نه علم که می‌توان خدمات را با سرعت، دقت و ارتقای کیفیت بهتری ارائه دهیم. هر چند در آن تسهیل خدمات نیز مطرح است ولی الزاما تکنولوژی تسهیل کننده امور نیست و از زیر بناهای آن فرهنگسازی و آشنایی با تکنولوژی مربوطه است که پس از این آشنایی، تسهیلات نیز به وجود می‌آید. هدف ما نیز این است که بتوانیم خدمات را به متقاضیان در مدت زمان بیشتر و در نقاط بسیار گسترده‌ای ارائه دهیم.
این در حالی است که اکنون ما خدمات را معمولا در پیشخوان‌های مشخص و در ساختارهای فیزیکی مانند ادارات و در زمان‌های محدود مانند ساعات کاری ارائه می‌کنیم. تلاش تکنولوژی اطلاعات این است که با بهره‌گیری از ابزارهای خود، محدودیت‌ها را کاسته و یا آن را از میان بردارد و مردم بتوانند در زمان‌ها و نقاط بیشتری به اطلاعات و نهایتا خدمات دسترسی پیدا کنند، شاید تعریف دولت الکترونیک چیز بیشتری نسبت به مطالب گفته شده نباشد.
برای پرداختن به این امر، طبیعا نیازمند یک متولی در این حوزه هستیم و چه بسا متولی توسعه موضوعی در ابعاد فرهنگی، فنی، اجرایی و تامین اعتبارات در سال‌های اخیر عمدتا طرح تکفا بوده است.
اما این مسئولیت حداکثر در حد سیاست‌گذاری و تامین اعتبارات و براساس اولویت‌هایی که شورای عالی اطلاع‌رسانی کشور تبیین می‌کند، است، اما در فضای ساختار و در زمینه‌های عملیاتی، جایی که بحث هماهنگسازی سیاست‌های کلان و نظارت بر اجرا وجود داد، شوراهایی در استان‌ها به نام شورای راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات به مسئولیت استاندار ایجاد شده است.
* آیا استانداری به صورت مجزا نیز پروژه‌هایی را در حوزه IT تعریف کرده و از محل اعتبارات تکفا مبلغی را دریافت کرده است؟
به استانداری از دو نگاه می‌توان نگاه کرد. اول به عنوان یک دستگاه که خود دارای زیرمجموعه‌هایی چون فرمانداری، شورای شهر، شهرداری و همچنین به عنوان یکی از زیربخش‌های وزارت کشور است. از دیدی دیگر استانداری به معنای مدیریت استان است، یعنی هماهنگی بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، به خصوص در تامین شرایط ایمنی برای کار کردن و ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌هایی که وظایف آنها با هم همپوشانی دارد.
شخصیت اولیه استانداری، شخصیت کاملا درونی است و از همین منظر استانداری باید آمادگی لازم را در بعد فناوری اطلاعات داشته باشد. چه بسا استفاده از این ابزار در امور نظارتی و حمایتی بسیار حائز اهمیت است. در امور اجرایی فعالیت استانداری‌ها بسیار کم و در مواردی همچون انتخابات و برخی مباحث امنیتی است که به واسطه آن نیز همواره نیازمند بهره‌گیری از اطلاعات است.
به واسطه این امر اکنون در حال کار کردن بر روی یک نوع سیستم اطلاعاتی به نام MIS (سیستم های اطلاعاتی مدیریت) استانداری هستیم. همچنین بحث‌هایی مانند پورتال استان تهران که در حقیقت درگاه ارتباط مردم در شکل حقیقی و حقوقی دولت است و از این درگاه مردم نیز با مردم می‌توانند مرتبط باشند. شکل گرفته است.
این پورتال در حقیقت لایه‌ای برای ارتباطات است که البته به یکسری ظرفیت‌هایی نیاز دارد که این ظرفیت‌ها به لحاظ علمی _ فنی، سخت افزاری_نرم‌افزاری و از ابعاد فرهنگی_اجتماعی حائز اهمیت است.چه بسا در جذب و استفاده از زمینه های سخت افزاری نسبتا خوب عمل می‌کنیم اما از نظر نرم‌افزاری مشکلات بیشتری داریم. بخصوص در زمینه‌های کاربردی applicationها و استفاده از آنها مشکلات بیشتری وجود دارد.
این مشکل در حالی است که فضای گذشته کشور با روند بوروکراسی رشد کرده و زمانیکه این بروکراسی در مقایسه با محیط‌های الکترونیک مقایسه شود ، خواهیم دید در محیط جدید ضمن افزایش سرعت و دقت، کار مهندسی‌تر شد و در محدوده‌ این تعامل، یکسری مشکلات در نظام اداری کاهش پیدا می‌کند.
در خصوص پورتال استان تهران توضیحات بیشتری دهید؟
در بحث پورتال تلاش خواهیم کرد به نوعی بستر دولت الکترونیک را بسازیم و برای ساختن آن، طبیعتا نمی‌توان به یکباره همه دستگاه‌ها را به همه مردم مرتبط کنیم، که با انجام این کار با شکست مواجه خواهیم شد.
در این رابطه سعی کردیم تعدادی از دستگاه‌ها را انتخاب کنیم که هنوز این انتخاب قطعی نشده است، اما دستگاه هایی که بیشتر مورد درخواست مردم بوده و در بدنه اجتماع بیشتر مطرح هستند، مدنظر ما خواهند بود. اگرچه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در تمامی سازمانها و نهادها ، متناظر با یکدیگر نبوده و دستگاهی را داریم که تا حدودی عقب تر از سایرین است. به این دلیل دستگاه‌هایی از این دست را نمی‌توانیم فراموش کنیم.
با چنین شاخص‌هایی تلاش می‌کنیم تعدادی از دستگاه ها را انتخاب کنیم و آنهایی که توانایی لازم را ندارند کمک کرده و با ارائه اعتباراتی مانند تکفا بتوانیم آنها را تامین کرده و سپس ساز و کارهای مقتضی را برای عملیاتی شدن طرح ایجاد کنیم.
البته بحث حفاظت اطلاعات و همچنین روش‌هایی که برای پیاده‌سازی درنظر می‌گیریم بسیار مهم است و به یکباره نمی‌توان کار را عملیاتی کنیم و شاید در قدم‌های اول مباحث اطلاع‌رسانی و سپس تکمیل پورتال را درنظر بگیریم.
*اگر استانداردی از دید دستگاهی نگاه شود، از چه زمانی بحث ICT در این دستگاه مطرح شده و به آن پرداخته شده است؟
استانداری طبیعا موظف است یکسری از سرویس‌ها را ارائه کند که از این منظر خود استانداری نیز می‌تواند جزو یکی از دستگاه‌ها باشد. در این رابطه بیش از 2 سال است که بحث MIS دراستانداری در حال پیگیری است و امیدواریم که به زودی عملیاتی شود. در کنار آن از دیگر اقدامات ایجاد تلفن گویا و فعال شدن سایت استانداری است.
اکنون نیز یکسری سرویس‌ها در سایت قرار داده شده است که برای نمونه می توان به بحث امکان انعکاس شکایات از دستگاه‌ها اشاره کرد و افراد می‌توانند با مراجعه به سایت WWW.Tehranpoartal.ir مشکلات خود را منعکس کنند.
از دیگر سرویس‌ها، سرویس teleconfranceاست که در آن کمتر از دو ماه آینده امکان ارتباط چهره به چهره مردم با مسئولان فراهم می‌شود. هر چند مشکلاتی از لحاظ خطوط مخابراتی وجود دارد. اما به هر ترتیب در حال بررسی آن هستیم.
از دیگر سیستم ها، سیستم پیام کوتاه است که در موارد بحرانی که اکثر خطوط مخابراتی دارای مشکل می‌شود، می‌تواند چاره‌ساز باشد.
در این روش در موارد بحرانی می توان یک پیام را تنها برای محدوده خاصی از افراد و برای هماهنگی با آنها ارسال کرد. هر چند این مورد تنها به موارد بحرانی محدود نمی‌شود و امکان دارد یک پیام خاصی به تعدادی از مسئولان در کل کشور ارسال شود. برای مهیا شدن این سرویس از بستر شرکت مخابرات استفاده خواهیم کرد.
* فکر می‌کنید 20 سرویسی که گفته شده بود توسط 5 دستگاه دولتی ارائه خواهد شد چه زمانی به مرحله عملیاتی برسد؟
این سرویس‌ها مشخص شده است و شامل یکسری مباحث در بعد خدمات شهری یا سرویس‌های نیروی انتظامی است و یا سایر خدمات است که درحال انجام هماهنگی های لازم با آنها هستیم.
البته ما قصد نداریم وارد کار دستگاه ها شویم بلکه در صدد فراهم کردن بستری برای آنها هستیم که تعامل بهتری برای مردم ایجاد شود. در حالی که اگر قرار بود تمامی این دستگاه‌ها درصدد فراهم کردن بستر مورد نیاز باشند، از هم گسیختگی در ارائه سرویس‌ها به مردم پیش می‌آمد.
اکنون در پورتال استان تهران، سرویس‌ها حداکثر در 10 زمینه تقسیم شده است که دستگاه‌ها در این حوزه خدمات خود را ارائه خواهندکرد. زمان تحقق آن نیز به دستگاه‌ها و همچنین مردم در بعد حقیقی و حقوقی بستگی دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.