تلفن همراه

فناوری اطلاعات

گجت

March 12, 2021
16:29 جمعه، 22ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121976

لباسی که از عرق و حرکت بدن شما برق تولید میکند!

 
 
یک لباس مخصوص ساخته مهندسان دانشگاه "کالیفرنیا سن‌دیگو" می‌تواند با بهره‌گیری از عرق و حرکت بدن، انرژی یک ساعت هوشمند و دستگاه‌های دیگر را تأمین کند.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، وقتی صحبت از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود، می‌بینیم که بسیاری از شهرها از منابع مختلفی مانند صفحات خورشیدی و توربین‌های بادی استفاده می‌کنند. دانشمندان اکنون با یک لباس هوشمند که از طریق عرق و حرکت بدن، برق تولید می‌کند، رویکرد مشابهی را اتخاذ کرده‌اند.
 
این لباس هوشمند که توسط تیمی در دانشگاه "کالیفرنیا سن‌دیگو" ایجاد شده است، از سلول‌های سوخت زیستی بهره می‌برد که از عرق بدن برای تولید انرژی استفاده می‌کنند و همچنین مجهز به ژنراتورهای الکتریکی برای تولید انرژی از حرکت بدن و ابرخازن‌ها برای ذخیره برق تولید شده است.
 
تمام این قطعات روی پارچه چاپ می‌شوند، از جمله مدار و سیم کشی از جنس نقره است که ویژگی ضد آب دارد و این قطعات را به هم متصل می‌کند. نکته مهم این است که همه چیز در این لباس هوشمند انعطاف پذیر، کشسان، تاشو و قابل شستشو است، اما در شکل فعلی نمی‌توان برای شستشوی آن از شوینده استفاده کرد.
 
سلول‌های سوخت زیستی که درون این لباس هوشمند تعبیه شده‌اند، در قسمت قفسه سینه قرار دارند و حاوی آنزیم‌هایی هستند که باعث جابجایی الکترون بین لاکتات و مولکول‌های اکسیژن موجود در عرق بدن انسان می‌شوند. این فرآیند، یک جریان الکتریکی مداوم با ولتاژ پایین تولید می‌کند که برای ذخیره در خازن تغذیه می‌شود.
 
در همین حال، ژنراتورهای تریبوالکتریک هر کدام از دو قسمت تشکیل شده‌اند: یک قطعه دارای بار منفی روی بازو و یک قطعه دارای بار مثبت در کنار بدن. هنگامی که دستان کاربر در حال راه رفتن یا دویدن حرکت می‌کند، این قسمت‌ها به یکدیگر ساییده می‌شوند. با این کار، پالس‌هایی از برق ولتاژ بالا تولید می‌شود که آن هم به خازن می‌رود.
 
 
 
در آزمایشاتی که تاکنون انجام شده است، یک داوطلب این لباس هوشمند را هنگام دویدن و استفاده از دوچرخه ورزشی به مدت 10 دقیقه پوشید و پس از آن 20 دقیقه استراحت کرد. طی این جلسه 30 دقیقه‌ای، لباس هوشمند توانست نیروی مورد نیاز نمایشگر ال‌سی‌دی یک ساعت مچی کوچک را تأمین کند.
 
این لباس هوشمند با توسعه بیشترخواهد توانست توسط ورزشکاران برای تأمین انرژی دستگاه‌هایی مانند حسگرهای کنترل عملکرد مورد استفاده قرار گیرد.
 
این تحقیق که توسط پروفسور "جوزف وانگ" و "لو یین" دانشجوی دکترای دانشگاه "کالیفرنیا سن‌دیگو" انجام شده، در مجله Nature Communications منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.