سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 14, 2021
12:13 چهارشنبه، 25ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122866

هواوی آمریکا را مقصر اصلی کمبود جهانی چیپ می‌داند

 
 
کمبود جهانی تراشه به چالشی جدی و پیچیده تبدیل شده. در حالی که عوامل مختلفی در این موضوع دخیل هستند، هواوی می‌گوید تحریم‌های ایالات متحده عامل اصلی کمبود جهانی چیپ است.
 
«اریک ژو»، رئیس چرخشی هواوی با اظهار تاسف و سرزنش ایالات متحده، تحریم‌های تعیین شده از سوی این کشور را عامل اصلی کمبود جهانی تراشه می‌‌داند. هواوی ظاهرا قصد دارد یک میلیارد دلار در زمینه تحقیق و توسعه خودروهای الکتریکی و خودران سرمایه‌گذاری کند و به رقابت با شرکت‌هایی همچون تسلا، اپل، نیو و شیائومی بپردازد.
 
کمبود جهانی تراشه موضوعی کاملا پیچیده و چند وجهی است و هواوی تلاش می‌کند انگشت اتهام را در این موضوع به سمت تصمیم‌گیری‌های اشتباه آمریکا بگیرد. اریک ژو می‌گوید تحریم‌های اعمال شده علیه این شرکت طی دو سال گذشته، صدمات جبران‌ناپذیری به صنعت نیمه هادی در جهان وارد کرده است.
 
با توجه به این موضوع که در دوران همه‌گیری کرونا کاربران بیشتری از کنسول‌های بازی، لپ تاپ‌ها و تلویزیون‌های هوشمند استفاده می‌کنند و تقاضای چنین دستگاه‌هایی در بازار افزایش یافته، کمبود تراشه به معضلی بزرگ تبدیل شده. از سوی دیگر تعداد محدود کارخانه‌های تولید چیپ و عدم رقابت در بازار نیمه هادی از دیگر معضلاتی است که به این شرایط دامن زده است.
 
اریک ژو در جریان اجلاس تحلیلگران هواوی در شنژن گفت: «تحریم‌های ایالات متحده باعث انبار کردن و ذخیره تراشه از سوی برخی شرکت‌ها شده. پیش از این، معمولا شرکت‌ها چنین کاری انجام نمی‌دادند. اما به دلیل تحریم‌ها چیپ موردنیاز سه تا شش ماه بعدی را انبار می‌کنند.»
 
کمبود تراشه طی ماه‌های اخیر باعث شده که برخی از کارخانه‌های خودروسازی مطرح و بزرگ دنیا مجبور شوند تولید خود را متوقف کنند.
 
اریک ژو بر این باور است که دولت بایدن نمی‌تواند به سرعت قوانین را تغییر دهد و شرایط به سرعت تغییر نخواهد کرد. هواوی در حال سرمایه‌گذاری در حوزه های جدیدی مانند مراقبت‌های بهداشتی، کشاورزی و خودروهای الکتریکی است تا بتواند از این طریق تاثیر قرارگیری در لیست سیاه آمریکا را کاهش دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.