مخابرات فضایی

November 10, 2007
13:15 شنبه، 19ام آبانماه 1386
کد خبر: 12320

سلیمانی: باید با چراغ خاموش حرکت کرد

جوانان ایران می‌توانند با تلاش و دقت بیشتر وارد این عرصه شده و این انحصار را بشکنند که در این صورت و با شکسته شدن انحصار به دست جوانان ایرانی، دانش و بهره‌برداری از فضا در اختیار تمام بشریت قرار خواهد گرفت و بشر در استفاده از فضا نفس راحتی خواهد کشید.


به گزارش سیتنا، دکتر محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا که صبح امروز در سالن شهید قندی برگزار شد، اهمیت فعالیت‌های فضایی و استفاده از فضا را در امور مورد نیاز بشر امری بدیهی و استفاده از امکانات موجود در فضارا به خصوص برای ایرانیان با توجه به پیشگامی آن‌ها در پیشبرد علوم فضایی “حق” دانست.
وی، با اشاره به عقب‌ماندگی کشورمان در مقطعی از تاریخ در حوزه علم و دانش فضایی گفت: این یک امر کاملا طبیعی است که باید در پیشبرد علم و دانش، کشور ما با این سابقه حضور جدی داشته باشد.
سلیمانی، نگاه به حوزه فضا از زوایای مختلف را دارای اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: کشور ما حادثه‌خیز بوده و این امر استفاده و بهره‌وری از فضا را بیش از گذشته می‌طلبد، در این صورت گام‌های موثری در جهت پیشرفت کشور برداشته خواهد شد.
وی، افزود: حضور در فضا از لحاظ مباحث ارتباطات با توجه به اهمیت آن در توسعه کشور امری بدیهی است، به گونه‌ای که در کشور ما هزاران نقطه جغرافیایی و دارای سکنه وجود دارد که هنوز از ارتباطات طبیعی و ساده محرومند و با استفاده از امکانات فضایی می‌توان بسیاری از مشکلات را رفع کرد.
سلیمانی، در خصوص ابعاد اقتصادی استفاده از امکانات فضایی تصریح کرد: حضور در فضا یک شبه و یک ساله امکان‌پذیر نیست، بلکه کشورهای موفق در این زمینه سیاست‌های دراز مدتی را دنبال کرده‌اند و این امر ساختاری را می‌طلبد که شاید ده‌ها سال باید در رابطه با آن برنامه‌ریزی صورت گیرد.
وی، سرمایه‌گذاری در بخش فضا را گران قیمت عنوان و تصریح کرد: شاید یکی از دلایل و موانع حضور کشورها در فضا همین امر باشد، اما مهم این است که سرمایه‌گذاری در این حوزه در طی یک زمان 15-20 و 30 ساله صرفه اقتصادی بسیار بالا و قابل توجهی دارد.
سلیمانی، با بیان این‌که روند توسعه تکنولوژی درجهان دسترسی به فضا را سهل‌تر کرده است، گفت: در یک دهه گذشته بسیاری از کشورها توان حضور در فضا را پیدا کرده‌اند که البته کشور ما نیز از این بابت بی‌نصیب نبوده و در چند سال گذشته دانشمندان کشورمان در این حوزه تلاش خستگی‌ناپذیری داشته‌اند.
سلیمانی تاکید کرد: با توجه به تمام مزایا و افق‌های ورود به فضا راهی جز وارد شدن به آن نیست و سرمایه‌گذاری در این بخش باید انجام شود و در غیر این صورت خسارات جبران‌ناپذیری خواهد شد.
وی گفت: دربخش فضا باید تربیت گسترده نیروی انسانی متخصص داشته باشیم که البته نهضت آن از سال گذشته آغاز شده و منتظر رسیدن ثمره‌های آن هستیم.
سلیمانی، در عین حال با بیان این مطلب که در تربیت نیروی انسانی هنوز مقداری ضعف داریم، گفت: سیستم آموزش عالی باید وضعیت خاصی یابد و یک دگرگونی عمیقی در این حوزه صورت گیرد.
سلیمانی، ادامه داد: حوزه فضا به دلیل اهمیت، کاربرد و اشراف آن به سراسر کره زمین مورد طمع دشمنان و خودخواهان و سردمداران استکبار بوده و خواهد بود و در صورت تسلط آن‌ها به این حوزه (که البته هم‌اکنون نیز در برخی حوزه‌ها این‌گونه است)، بشریت روزهای سیاهی را در پی خواهد داشت.
وی تاکید کرد: جوانان ایران می‌توانند با تلاش و دقت بیشتر وارد این عرصه شده و این انحصار را بشکنند که در این صورت و با شکسته شدن انحصار به دست جوانان ایرانی، دانش و بهره‌برداری از فضا در اختیار تمام بشریت قرار خواهد گرفت و بشر در استفاده از فضا نفس راحتی خواهد کشید.
سلیمانی خاطرنشان کرد: نباید در فضا انحصار و تبعیض ایجاد شود و این امکانات دراختیار کشورهای خاصی قرار گیرد، بلکه دانشمندان حوزه‌های مختلف باید دست به کار شده و تحقیقات گسترده‌ای را دراین زمینه انجام دهند.
وی، با طرح این سوال که ” آیا واقعا آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با امور فضایی امکان‌پذیر نیست؟” گفت: جواب مثبت است و تنها مقداری همت و اراده و از خودگذشتگی، مدیریت و بینش عمیق می‌خواهد.
سلیمانی، تصریح کرد: امروزه هیچ دبیرستان و دانشگاهی نمی‌تواند بگوید ماهانه 20 هزار تومان پول برای اتصال مدرسه به شبکه نداریم و این امر تنها مقداری سازماندهی و استفاده از تجارب دیگران را لازم دارد.
وی، در عین حال موانع در این حوزه را زیاد دانست و گفت: باید با چراغ خاموش حرکت کرد، اما هدف اصلی باید ورود به فضا و استفاده از امکانات فضایی باشد.
سلیمانی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته، هر جا و در بخش‌های مختلف سخن از امور فضایی شده، این امر به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار سیتنا، در پایان این مراسم، رونمایی تمبر اختصاصی سازمان فضایی ایران نیز انجام شد و نخستین تمبر فضایی با امضای وزیر ارتباطات، رییس سازمان فضایی ایران، مدیرعامل شرکت پست و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت باطل شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.