مخابرات فضایی

November 11, 2007
16:38 یکشنبه، 20ام آبانماه 1386
کد خبر: 12335

مرکز تحقیقات مخابرات خواستار همکاری برای انجام پرژه‌های فضایی شد

ماهواره‌های نسل آینده، بردو دیدگاه پیشرفت فناوری و گسترش نیازمندی‌ها و تنوع نوع سرویس‌دهی مبتنی است و تعامل این دو دیدگاه ضروری بوده و نمی‌توان آنها را از یکدیگر جدا کرد.


به گزارش سیتنا، عباس ظریف‌کار، معاون پژوهش و توسعه ارتباطات علمی مرکز تحقیقات مخابرات ایران، در مراسمی که به مناسبت دومین روز هفته جهانی فضا در مرکز تحقیقات مخابرات ایران برگزار شد، با اشاره به فعالیت 15 ساله پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات در حوزه ارتباطات ماهواره‌ای اظهار داشت: مرکز تحقیقات مخابرات با ایجاد تعامل با سازمان فضایی ایران خواستار افزایش زمینه‌های همکاری برای انجام پرژه‌های فضایی است.
وی، با بیان این‌که پروژه ماهواره‌ای مصباح با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات انجام شده است، گفت: اجرای این پروژه بیانگر زمینه‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات در این حوزه بوده است.
ظریف‌کار افزود: همچنین به دلیل پتانسیل موجود در مرکز تحقیقات در اجرای پروژه‌های فضایی، این مرکز می‌تواند حتی با کمک بخش خصوصی در راستای خدمت به سازمان فضایی فعالیت داشته باشد.
به گزارش خبرنگار سیتنا، همچنین مهندس تابلویی نماینده سازمان فضایی ایران، در این مراسم در خصوص ماهواره‌های نسل آینده اظهار داشت: سهم مخابرات و تبادل اطلاعات در بخش فضا بیشتر از سایر بخش‌هاست و در این بخش روز به روز شاهد توسعه بیشتری در این بخش هستیم.
وی افزود: ماهواره‌های نسل آینده، مبتنی بردو دیدگاه پیشرفت فناوری و گسترش نیازمندی‌ها و تنوع نوع سرویس‌دهی است که تعامل این دو دیدگاه ضروری بوده و نمی‌توان آن‌ها را از یکدیگر جدا کرد.
تابلویی، گفت: در دیدگاه اول توسعه ظرفیت‌ها، کاهش هزینه‌ها و افزایش نرخ تبادل اطلاعات مطرح است و در دیدگاه دوم با توجه به سرویس‌های جدید، خواسته‌های جدید نیز مطرح می‌شود که در نهایت شرایط برای استفاده از سرویس‌های ماهواره تعریف‌های جدی به خود می‌گیرد که از جمله آن پوشش جهانی ارتباطات مخابراتی، امکان ایجاد سرعت تبادل اطلاعات و تنوع در ارتباطات چند رسانه‌ای است.
تابلویی، در خصوص توسعه آنتن‌های ماهواره خاطرنشان کرد: اهم دلایل توسعه آنتن‌های ماهواره شامل تراکم در نقاط مداری، محدودیت طیف فرکانسی، افزایش ظرفیت، استفاده مجدد از فرکانس، ایجاد انعطاف در پوشش ماهواره و به کارگیری پردازش on board است.
وی افزود: از دیدگاه سرویس‌دهی ماهواره‌ها در آینده مهم‌ترین بحث استفاده از ماهواره‌های باند پهن است که اهم قابلیت‌های آن پوشش جغرافیایی بسیار وسیع، قابل بهره‌برداری در هر مکان و در کمترین مدت، مقرون به صرفه بود ن و سرعت بالای تبادل اطلاعات است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.