تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 25, 2021
14:22 یکشنبه، 5ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123350

اپل همزمان با فلج کردن تبلیغات هدفمند، تبلیغات خود را گسترش می‌دهد

 
 
احتمالا اپل تا کمتر از یک هفته‌ی دیگر دومین جایگاه تبلیغاتی را به اپ استور اضافه می‌کند. تحلیلگران می‌گویند اپل با فلج کردن بازار تبلیغات هدفمند، قصد دارد فعالیت‌های تبلیغاتی خود را بیشتر کند.
 
 
بر اساس آنچه Ars Technica ادعا می‌‌کند، اپل قصد دارد هم‌زمان با فعال‌سازی قابلیت جدید iOS در حوزه‌ی حریم خصوصی که احتمالا چالش شدیدی برای رقبایی نظیر فیسبوک ایجاد می‌کند، کسب‌و‌کار تبلیغاتی خود را گسترش بدهد. تولیدکننده‌ی آیفون در حال حاضر تبلیغات جست‌و‌جو در اپ استور را می‌فروشد؛ این نوع تبلیغ به توسعه‌دهنده امکان می‌دهد در ازای پرداخت پول در بخش بالای نتایج جست‌و‌جو باشد. برای مثال اگر اکنون در اپ استور عبارت Twitter را جست‌و‌جو کنید، تیک‌تاک به‌عنوان نتیجه‌ی نخست نمایش داده می‌شود.
 
طبق گزارش جدید، اپل می‌خواهد دومین جایگاه تبلیغاتی را به اپ استور بیاورد؛ این بار در بخش Suggested صفحه‌ی جست‌و‌جوی اپ استور. ظاهرا این جایگاه تبلیغاتی جدید تا پایان ماه جاری میلادی (کمتر از یک هفته‌ی دیگر) آغاز به‌ کار می‌کند و به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد اپلیکیشن خود را «در سراسر شبکه تبلیغ کنند؛ نه‌فقط برای جست‌و‌جوی عبارتی خاص.»
 
اپل فعلاً به درخواست خبرنگاران برای ارائه‌ی توضیح پاسخ نداده است.
 
گسترش برنامه‌های تبلیغاتی نخستین نشانه‌ی محکم برای این ادعا است که اپل می‌خواهد هم‌زمان با به‌ چالش‌ کشیدن بزرگ‌ترین شرکت‌های تبلیغاتی دنیا یعنی فیسبوک و گوگل، اقدامات خود را در حوزه‌ی تبلیغات گسترش بدهد و درآمد بیشتری کسب کند. آخرین به‌روزرسانی سیستم‌ عامل آیفون‌ یعنی iOS 14.5، باعث می‌شود اپلیکیشن‌ها و توسعه‌دهندگان بدون کسب مجوز مستقیم از کاربران، اجازه‌ی جمع‌آوری اطلاعات آن‌ها را نداشته باشند. انتظار می‌رود اکثر کاربران از جمع‌آوری داده‌هایشان را جلوگیری و در پی این اتفاق، ضرر زیادی به صنعت تبلیغات هدفمند وارد شود.
 
اپل سال‌‌ها است می‌خواهد به غول صنعت تبلیغات تبدیل شود و ظاهرا راه خود را پیدا کرده است
اپل گفته است تغییرات جدید باعث افزایش حفاظت از حریم خصوصی کاربران می‌شود؛ اما شماری از منتقدان ادعا می‌کنند هدف اصلی اپل، انجام تبلیغات اختصاصی بیشتر و ضرر رساندن به رقبا است. مارک زاکربرگ، مدیرعامل و بنیان‌گذار فیسبوک، پیش‌تر مدعی شد: «ممکن است اپل بگوید این کار را برای کمک به مردم انجام می‌دهد؛ اما اقدامات جدید به‌وضوح منافع رقابتی این شرکت را دنبال می‌کنند.»
 
اپل مدت‌ها است که می‌خواهد به یکی از غول‌های صنعت تبلیغات موبایلی تبدیل شود. شرکت کوپرتینویی در سال ۲۰۱۰ مبلغ ۲۷۵ میلیون دلار برای تصاحب Quattro Wireless (یک شرکت حوزه‌ی تبلیغات موبایلی) پرداخت کرد. یک سال قبل، گوگل در حرکتی خبرساز با پرداخت ۷۵۰ میلیون دلار AdMob را تصاحب کرده بود.
 
اپل در سال ۲۰۱۰ سرویس iAd را راه‌اندازی کرد؛ iAd تلاشی چندساله برای ایجاد کسب‌وکاری بزرگ در صنعت تبلیغات بود. این سرویس در هنگام آغاز به کار دارای حداقل قیمت قرارداد یک میلیون دلار بود، اما در عرض یک سال، پیش‌نیازها را نصف کرد. اپل تلاش کرد کنترل خود بر تبلیغات را حفظ کند و داده‌های مردم را در اختیار بازاریابان قرار ندهد. دو سال بعد، اپل حداقل قرارداد را به تنها ۵۰ دلار کاهش داد و در نهایت در اوایل سال ۲۰۱۶ پروژه‌ی iAd به‌طور کلی تعطیل شد.
 
در همین حین، بازار تبلیغات آنلاین رشد انفجاری تجربه کرده بود و آمار مؤسسه‌ی تحقیقاتی Insider Intelligence نشان می‌داد این بازار فروش سالانه‌ی ۳۷۸ میلیارد دلاری ثبت می‌کند. گوگل و فیسبوک دو بازیگر بسیار بزرگ در صنعت تبلیغات آنلاین به‌حساب می‌آیند. تیم کوک، مدیرعامل اپل، پیش‌تر بارها به مدل کسب‌و‌کار این شرکت‌ها یعنی جمع‌آوری حجم عظیمی از داده‌ها برای هدفمند کردن تبلیغات حمله کرده است.
 
طبق بررسی مؤسسه‌ی تحقیقاتی Bernstein، اپل در حال حاضر سالانه حدوداً دو میلیارد دلار درآمد از تبلیغات جست‌و‌جوی اپ استور کسب می‌کند که ۸۰ درصد آن حاشیه‌ی سود است. کوپرتینویی‌ها همچنین در اپلیکیشن‌های Stocks و News تبلیغ می‌فروشند.
 
تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که شرکت‌‌های تبلیغاتی از جایگاه تبلیغاتی دوم اپ استور استقبال کنند؛ به‌خصوص با درنظرگرفتن این حقیقت که تغییرات حریم خصوصی آیفون می‌تواند مؤثر بودن تبلیغات هدفمند را به شکل محسوسی کاهش بدهد.
 
اریک سوفرت، متخصص حوزه‌‌ی تبلیغات موبایلی، می‌گوید جایگاه تبلیغاتی جدید اپ استور افزون‌ بر درآمدزایی بیشتر، مزایای دیگری نیز برای اپل به‌ همراه دارد. یک دهه پیش اپ استور نقشی حیاتی در نحوه‌ی پیدا کردن محتوای جدید توسط مشتریان ایفا می‌کرد. سوفرت اوایل سال جاری میلادی گفت اپل قبلاً «پادشاه‌ساز»‌ بود؛ با این توضیح که اگر در اپ استور برجسته می‌شدید، ممکن بود ارزش شرکت شما تا صدها میلیون دلار افزایش پیدا کند.
 
سوفرت می‌گوید اپل امیدوار است در دنیای امروز هم به این سطح از کنترل برسد: «اگر اپل تبلیغات موبایلی را فلج کند، اپ استور باری دیگر به جایگاه اصلی برای پیدا کردن اپلیکیشن‌های جدید تبدیل می‌شود و اپل تصمیم می‌گیرد مردم چگونه از آیفون‌ ما استفاده کنند. اپل تصمیم می‌‌گیرد کدام اپلیکیشن‌ها، محبوب‌ترین باشند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.