تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 1, 2021
12:40 شنبه، 11ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123583

قیمت اتریوم رکورد زد: دومین رمزارز باارزش دنیا در یک قدمی ۳۰۰۰ دلار

 
 
شاخص سلطه بیت‌کوین بر بازار رمزارزها برای اولین بار از تابستان ۲۰۱۸ به زیر ۵۰ درصد رسیده و حالا اتریوم در بالاترین قیمت تاریخ خود روی رقمی بالاتر از ۲۸۰۰ دلار معامله می‌شود.
 
دومین رمزارز بزرگ از نظر ارزش بازار با شکستن سقف تاریخی خود آستانه ۲۸۰۰ دلار را پشت سر گذاشت. این رمزارز در حال حاضر در حوالی ۲۸۶۰ دلار معامله می‌شود، در حالی که قیمت بیت‌کوین حدود ۵۸ هزار دلار است.
 
رشد قیمت ETH به دنبال خبر صدور اولین اوراق قرضه «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» روی بلاکچین اتریوم اتفاق افتاد. کارشناسان می‌گویند تصمیم این بانک می‌تواند به معنای افزایش توجه و اعتماد موسسات مالی جریان اصلی به این رمزارز باشد.
 
قیمت اکثر رمزارزها به واسطه رشد اتریوم بالا رفته. قیمت بیت‌کوین حدود دو هفته پیش با یک افت سنگین ۱۵ درصدی تا ۵۱ هزار دلار پایین آمد و موجب افت قیمت سایر رمزارزها شد، با این وجود بیت کوین در مجموع از ابتدای سال ۲۰۲۱ حدود ۹۰ درصد رشد کرده و بخش عمده رشد خود را مدیون افزایش توجه سرمایه‌گذاران حقوقی و شرکت‌هایی مثل تسلا است.
 
با این حال، بسیاری از تحلیلگران از بابت وجود حباب در بازار رمزارزها هشدار داده‌اند. دوج‌کوین، رمزارزی که بر مبنای یک شوخی به وجود آمد، هفته گذشته پس از توییت جدید ایلان ماسک دوباره رشد کرد و در حال حاضر در حوالی ۳۶ سنت معامله می‌شود.
 
خیلی از کوین‌های دیگر هم امسال رشد قابل توجهی داشتند. این مسئله باعث شده شاخص سلطه بیت‌کوین بر بازار رمزارزها به زیر ۵۰ درصد برسد. این اتفاق نخستین بار در سال ۲۰۱۷ افتاد و پس از آن همه بازار دچار ریزشی موسوم به زمستان رمزارزی شد. با این حال، عده‌ای از تحلیلگران معتقدند که این بار شرایط فرق می‌کند چون رشد قیمت‌ها نه از بابت سرمایه‌گذاران خرد بلکه تحت تاثیر ورود سرمایه‌گذاران حقوقی بوده است.
 
اتریوم و بیت‌کوین تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند. اتریوم دارای چندین توسعه‌دهنده نرم‌افزاری است که برای شبکه آن اپلیکیشن می‌سازند. ترند اخیر فضای اپ‌های غیرمتمرکز که تحت عنوان NFT یا «توکن غیرقابل معاوضه» شناخته می‌شود، عمدتا روی اتریوم قرار دارد. این شبکه همچنین قرار است تغییراتی برای افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش توان لازم برای پردازش تراکنش‌ها داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.