اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 3, 2021
8:45 دوشنبه، 13ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123654

اسپیس‌ایکس ۴ فضانورد را در تاریکی به زمین بازگرداند

 
اسپیس ایکس چهار فضا نور را از ایستگاه بین‌المللی فضا به زمین بازگردند و اولین سفر فضا در تاریکی پس از پرتاب آپولو ۸ را به نام خودش ثبت کرد.
 
به نقل از گاردین، کپسول دراگون درست قبل از ساعت ۳ نیمه شب در ساحل پانامای ایالت فلوریدا با چتر فرود آمد و دومین پرواز شرکت ایلان ماسک نیز با موفقیت به پایان رسید. این سفر سریع و سیر تنها ۶ و نیم ساعت به طول انجامید.
 
فضا نوردان که سه نفر آنها آمریکایی و یک نفرشان ژاپنی هستند در یک کپسولی به نام Resilience به زمین بازگشتند، آنها در ماه نوامبر از مرکز فضایی کندی ناسا به فضا رفته بودند.
 
مرکز کنترل این ماموریت چند لحظه پس از فرود این کپسول در آب گفت: «ما بازگشت شما را به سیاره زمین خوش‌آمد می‌گوییم و از پرواز با اسپیس‌ایکس متشکریم. برای شمایی که در برنامه پرواز مکرر ما ثبت نام کردید در این سفر ۶۸ میلیون مایل ثبت شد.»
 
مایک هاپکینز فرمانده فضا پیما گفت: «ما این مایل‌ها را می‌خواهیم. آیا قابل انتقال هستند؟» و اسپیس‌ایکس پاسخ داد که فضا نوردان باید با سازمان بازاریابی این شرکت هماهنگ کنند.
 
پس از گذشت چند دقیقه هاپکینگز گزارش کرد که نور قایق‌ها را از پنجره کپسول می‌بیند.
 
این ماموریت ۱۶۷ روز طولانی‌ترین ماموریت فضا‌نواردان آمریکایی بود. رکورد قبلی متعلق به خدمه ایستگاه فضایی اسکای‌لب ناسا بود که ۸۴ روز در ماموریت باقی ماندند.
 
پرواز روز یک شنبه در حالی انجام گرفت که هفت نفر در ایسگاه فضایی باقی ماندند و چهار نفر آنها یک هفته پیش با اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی رفته بودند.
 
ویکتور گلاور هدایت کننده این کپسول پس از جدا شدن از ایستگاه فضایی در توییتی نوشت «Earthbound!. یک گام نزدیک‌تر به خانه و خانواده!»
 
هاپکینگز و گلاور-به همراه شانون واکر از ناسا و سوچی ناگوچی از ژاپن-باید چهارشنبه هفته گذشته به زمین می‌آمدند اما وزش باد‌های ساحلی باعث شد تا اسپیس‌ایکس چند آزمایش فرود را در طول روز انجام دهد. مدیران به دلیل آرامش جریان آب در شب این زمان را برای فرود انتخاب کردند.
 
اسپیس‌ایکس پیشتر هم محض احتیاط بازگشت در شب را تمرین کرده بود و حتی کپسول اخیر ایستگاه فضایی را در تاریکی از خلیج مکزیک بیرون کشید. دوربین‌های مادون قرمز کپسول را پس از ورود به جو زمین دنبال کردند. ورود کپسول شبیه به ستاره دنبال دار روشنی در آسمان شب بود.
 
تمام چتر‌های اصلی درست پیش از برخورد با آب به کار افتادند.
 
آپولو ۸ ،اولین پرواز ناسا با فضا نوردان به ماه، با فورد در آب‌های نزدیک هاوایی در ۲۷ دسامبر سال ۱۹۶۸ به پایان رسید. هشت سال بعد، کپسول شوروی با دو فضانورد در تاریکی در ساحل یخ زده قزاقستان و در کولاک منفجر شد. از آن زمان تا به امروز دیگر پروازی در شب انجام نگرفت.
 
با وجود ساعت زودهنگام این پرواز، گارد ساحلی برای یک گشت ۱۸ کیلومتری در اطراف محل از پیش تعیین شده فرود کپسول آماده بود. در اولین تلاش اسپیس‌ایکس برای فرود در ماه آگوست، قایق سواران تفریحی به سوی کپسول هجوم بردند.
 
فضانوردان پس از سوار شدن بر کشتی گشت اسپیس‌ایکس قرار است با هلیکوپتر به ساحل رفته و سپس با پروازی به شهر هیوستون رفته و با خانواده‌های خود دیدار کنند.
 
کپسول این فضانوردان برای احیا و استفاده در اولین ماموریت خصوصی اسپیس‌ایکس در ماه سپتامبر به Cape Canaveral در فلوریدا برده می شود. مکانیزم اتصال به ایتسگاه فضایی از روی کپسول برداشته و پنجره‌هایی در جای آن قرار می‌گیرد.
 
یک میلیاردر حوزه تکنولوژی پروازی سه روز در مدار زمین و ۷۵ مایل بالاتر از ایستگاه فضایی را خریداری کرده است. او با دو برنده مسابقه و یک مشاور پزشک از بیمارستان تحقیقاتی سینت جود که به صورت خیریه در این پرواز حضور دارد سفر می‌کند.
 
پرواز بعدی اسپیس‌ایکس برای ارسال فضانوردان ناسا در ماه اکتبر انجام می‌شود.
 
ناسا پس از بازنشسته کردن فضا پیمای شاتل در سال ۲۰۱۱ به شرکت‌های خصوصی روی آورد. اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۱۲ کار خود را آغاز کرد و ماه می گذشته برای اولین بار فضانوردانی را به فضا فرستاد. به لطف اسپیس‌ایکس ناسا دیگر برای ارسال و بازگرداندن فضانوردان به روسیه وابسته نیست.
 
شرکت بوئینگ نیز قرار است در اوایل سال آینده فضانوردانی را به فضا ارسال کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.