تجارت الکترونیک

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 8, 2021
15:29 شنبه، 18ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123840

شایعه: بیت‌ مین سفارش تولید ای سیک پنج نانومتری در TSMC ثبت کرد

 
غول ماینر رمزارز ظاهرا سفارش تولید مدار مجتمع ای‌سیک را با لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC ثبت کرده است. این سفارش شاید روی ظرفیت تولید دیگر تراشه‌های پنج نانومتری اثر منفی بگذارد.
 
بیت‌مین (Bitmain)، شرکت بزرگ فعال در حوزه‌ی استخراج ارز دیجیتال، احتمالا اخیرا سفارش تولید مدار مجتمع ای‌سیک را با لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC ثبت کرده است. این اصلا خبر خوبی نیست؛ به‌خصوص برای کسانی که امیدوار بودند بحران تراشه در آینده‌ای نزدیک به پایان برسد.
 
تک‌اسپات می‌نویسد تولید ای‌سیک‌های پنج نانومتری بیت‌مین توسط TSMC در آغاز سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی شروع می‌شود و شرکت تایوانی تولید این قطعات را در سه‌ماهه‌ی نخست سال آینده‌ی میلادی به‌ شکلی اساسی افزایش خواهد داد. کاهش مصرف انرژی لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC‌ا(N5) برای ماینرها بسیار پرکاربرد است و با درنظرگرفتن رکوردشکنی مداوم قیمت بیت کوین و اتریوم، انتظار داریم تقاضا برای قطعات سخت‌افزاری همچنان بالا باشد.
 
نگرانی اصلی این است که سفارش تولید ای‌سیک توسط بیت‌مین باعث کاهش تولید دیگر تراشه‌های پنج نانومتری بازار شود. در حال حاضر اپل بزرگ‌ترین مشتری لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC است. شرکت کوپرتینویی از این لیتوگرافی در تراشه‌ی A14 Bionic (مخصوص آیفون 12 و آیپد ایر) و M1 (مخصوص جدیدترین مک‌ها و آیپد پرو 2021) استفاده می‌کند.
 
معماری ذن 4 شرکت AMD نیز احتمالا متکی‌ بر لیتوگرافی پنج نانومتری خواهد بود و تا پایان سال جاری میلادی وارد مرحله‌ی تولید خواهد شد. شرکت‌هایی نظیر کوالکام و مدیاتک که تراشه‌ی موبایل می‌سازند نیز احتمالا به‌زودی سراغ استفاده از لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC می‌روند.
 
در حال حاضر دقیق نمی‌دانیم بیت‌مین سفارش تولید چند ویفر پنج نانومتری را در TSMC ثبت کرده است. در اوایل سال جاری میلادی تحلیلگران پیش‌بینی کردند TSMC ظرفیت کارخانه‌های خود را افزایش بدهد تا تولید ماهانه‌ی ویفرهای پنج نانومتری را از ۵۵ تا ۶۰ هزار واحد به ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار واحد برساند؛ از همین رو امیدواریم تولید ای‌سیک برای بیت‌مین تأثیر خاصی روی تولید دیگر تراشه‌های پنج نانومتری نگذارد.
 
استفاده از لیتوگرافی پنج نانومتری خبر خوبی برای محصولات بیت‌مین است؛ چون ای‌سیک‌های پنج نانومتری می‌توانند قدرت پردازشی محصولات را افزایش و مصرف انرژی را کاهش بدهند. دستگاه ماینینگ عرضه‌نشده‌ی Antminer E9 Ethereum بیت‌مین دارای نرخ هش سه گیگاهش‌ بر ثانیه (معادل ۳۲ کارت گرافیک RTX 3080) با توان ۲۵۵۶ وات است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.