اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

May 9, 2021
11:24 یکشنبه، 19ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123868

انتقاد یک مهندس گوگل از اپل: مرورگرهای iOS به‌‌ شکل منحصربه‌فردی ضعیف هستند

 
یک مهندس گوگل از سیاست‌های اپل در قبال مرورگرهای iOS انتقاد کرده و گفته است الزام به استفاده از موتور WebKit باعث می‌شود مرورگرهای iOS «به‌طور منحصربه‌فردی ضعیف» باشند.
 
جنگ حقوقی بزرگ اپل و اپیک گیمز در دادگاه ایالات متحده در جریان است و با گذر زمان اسناد جدیدی از دل این دادگاه مهم بیرون می‌آید. یکی از استدلال‌هایی که اپل در پرونده مطرح کرده این است که توسعه‌دهندگان اجازه دارند اپلیکیشن‌های خود را از طریق وب برای iOS توزیع کنند؛ اما یکی از مهندس‌های گوگل گفته‌هایی انتقادی علیه قوانین اپل برای نسخه‌ی وب اپلیکیشن‌های iOS مطرح کرده است. این مهندس گوگل می‌گوید مرورگرهای iOS «به‌طور منحصربه‌فردی ضعیف» هستند.
 
بر اساس مقاله‌ی Wccftech، وب با آنچه پیش‌تر می‌شناختیم تفاوت‌های محسوسی دارد. امروزه کاربران می‌توانند تقریبا تمامی خواسته‌هایشان را از طریق اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب انجام بدهند؛ از استریم محتوا گرفته تا ویرایش عکس، اسناد و موارد دیگر. صرف‌ نظر از آنچه کاربر انجام می‌دهد، همه‌چیز به مرورگر مربوط است.
 
تعداد کمی از موتورهای مرورگر به روند اجرای اپلیکیشن‌های تحت وب کمک می‌کنند که از بین آ‌ن‌ها می‌توانیم به کرومیوم اشاره کنیم (موتوری که گوگل برای توسعه‌ی گوگل کروم استفاده می‌کند). این در حالی است که اپل از WebKit استفاده می‌کند؛ WebKit همان موتوری است که الکس راسل، مهندس گوگل، از آن انتقاد کرده است.
 
اپل می‌خواهد تمامی مرورگرها در iOS بر پایه‌ی WebKit اجرا شوند. حتی گوگل کروم در دستگاه‌های مجهز به این سیستم‌عامل مجبور است از WebKit استفاده کند. اپل در دادگاه گفته است توسعه‌دهندگانی که با سیاست‌های اپ استور موافق نیستند می‌توانند اپلیکیشن خود را در قالب نسخه‌ی وب توزیع کنند، اما الکس راسل به ضعیف بودن WebKit و مرورگرهای iOS در مقایسه‌ با دیگر مرورگرهای مدرن اشاره کرده است.
 
راسل ادعا می‌کند اپل به‌طور مداوم قابلیت‌های مرورگرهای iOS را «که برای آنلاک کردن تمامی تجارب در وب، کلیدی هستند» به تأخیر می‌اندازد. او می‌گوید اپل به‌عمد چنین کاری انجام می‌دهد تا مطمئن شود نسخه‌ی وب اپلیکیشن‌ها هرگز نتوانند در نقش جایگزین مناسبی برای نسخه‌‌ی اپ استور ظاهر شود.
 
الکس راسل به‌عنوان نمونه به استادیا و دیگر سرویس‌های بازی مبتنی‌ بر فضای ابری اشاره کرده است. اپل در اقدامی بحث‌برانگیز اجازه‌ی انتشار این سرویس‌ها را در اپ استور صادر نکرد و آن‌ها را مجبور کرد سراغ استفاده از نسخه‌ی وب بروند. این وب‌اپلیکیشن‌‌ها برای اینکه با کنترلرهای بازی سازگار شوند باید مجوز API گیم‌پد اپل را دریافت کنند. این قابلیت مدت‌ها است توسط مرورگرهای وب به غیر از مرورگرهای iOS ارائه می‌شود؛ اما اپل همچنان از آن جلوگیری می‌کند.
 
الکس راسل همچنین به جنبه‌های دیگری از ضعیف بودن مرورگرهای iOS اشاره کرده است. او می‌گوید مرورگرهای این سیستم‌عامل پوش نوتیفیکیشن ندارند، از گزینه‌ی نصب استاندارد اپلیکیشن‌های PWA بهره نمی‌برند، در پس‌زمینه همگام‌سازی نمی‌شوند و یک‌ سری ابزار دیگر مهم نیز ندارند. همچنین دسترسی به سخت‌افزارهایی نظیر بلوتوث، USB و NFC به‌سادگی انجام نمی‌گیرد. به‌علاوه طبق گفته‌ی الکس راسل، در مرورگرهای iOS استاندارد AV1 در دسترس قرار ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.