سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 16, 2021
13:18 یکشنبه، 26ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124165

ابررایانه سیمرغ رونمایی شد/ راه‌اندازی سوپر کامپیوتر مریم

ICTna.ir – ابررایانه سیمرغ صبح امروز با ظرفیت نیم پتافلاپس با همکاری دانشگاه امیرکبیر و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد و همزمان وزیر ارتباطات دستور راه‌اندازی سوپر کامپیوتر مریم با ظرفیت 10 پتافلاپس را صادر کرد.
 
Simorgh.png
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از ابررایانه سیمرغ گفت: رقابت بر سر هوش مصنوعی، رقابت بر سر قدرت در قرن پیش رو است.
 
او افزود: براساس پرسش‌نامه‌ای که تهیه شد و برآوردهای صورت گرفته، نیاز پردازشی امروز کشور در حوزه هوش مصنوعی مطابق با برآورد ما 10 پتافلاپس است.
 
به گفته جهرمی، درحال حاضر از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده می‌شود که به دلیل محدودیت‌های زمانی و تحریم، درخواست شرکت‌های ایرانی با تاخیر انجام می‌شود و نقل و انتقال پول بسیار دشوار است.
 
او گفت: ابررایانه سیمرغ برای آینده ایران و جوانان ایرانی است اما واقعیت این است که سیمرغ کافی نیست چون ظرفیت آن یک پتافلاپس است و نیاز کشور 10 پتافلاپس است. 
 
جهرمی با اشاره به اینکه باید ظرفیت داخلی را برای توسعه اقتصاد دیجیتالی افزایش دهیم، افزود: وقتی در کشور نیاز وجود دارد، باید جلو برویم و توسعه دهیم. رشد اعجاب‌آوری دز حوزه ICT کشور داشته‎ایم و اثرات آن در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قابل مشاهده است.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه دولت و حاکمیت از جوانان عقب مانده‌اند، اظهار داشت: باید تلاش خود را بیشتر کنیم. ضمن اینکه دختران ایرانی در عرصه توسعه فناوری اطلاعات طی سال‌های گذشته زحمات زیادی کشیدند و ICT یکی از حوزه‌هایی بوده که بالاترین نرخ رشد فعالیت زنان را داشته است.
 
او افزود: از همین رو، به احترام آنها، عملیات اجرایی ساخت ابررایانه بعدی جمهوری اسلامی ایران را برای تامین زیرساخت‌های هوش مصنوعی با ظرفیت 100 برابری ابررایانه سیمرغ اعلام می‌کنم و به پاس تلاش دختران ایرانی در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات این سوپر کامپیوتر به نام دانشمند ایرانی، مریم میرزاخانی، ابررایانه مریم نامگذاری می‌شود.
 
به گفته جهرمی، پژوهشگاه ارتباطات عملیات اجرایی ابررایانه مریم را از امروز آغاز خواهد کرد تا ظرف مدت یک سال به سرانجام برسد و خدمات خود را به فعالیت در بخش ICT ارایه دهند.
 
جهرمی با اشاره به اینکه تامین اعتبار این ابررایانه در وزارت ارتباطات انجام شده و جزو ابلاغیه‌های 1400 است، گفت: ما قطعه‌ساز نیستیم. در سند پیوست فناوری برای توسعه تولید داخل هم اولویت‌های بالاتری از قطعه‌سازی را برای خودمان در نظر گرفتیم که ابتندا باید به آن اولویت‌ها برسیم.
 
او افزود: قطعات این ابرررایانه وارداتی است و سیستم عامل آن متن باز است. ادعای اختراع چرخ نداریم اما توسعه و خدمات‌دهی آن به وسیله تیم‌های ایرانی صورت می‌گیرد و درآمد مناسبی برای دانشگاه است.
 
احمد معتمدی، رئیس دانشگاه امیر کبیر نیز در مراسم رونمایی از ابرراینه سیمرغ که با همکاری این دانشگاه ساخته شده، گفت: کشورهایی که در حوزه ساخت ابررایانه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، به نسبت توان سیاسی و نظامی خودشان در دنیا این کار را انجام می‌دهند.
 
او افزود: 42 درصد ابررایانه‌های جهان را چین به خود اختصاص داده است و پس از آن آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارند.
 
معتمدی اظهار داشت: دولت‌هایی مانند آمریکا و چین به غیر از شرکت‌های خصوصی فعال در این زمینه، سالیانه 320 میلیون دلار روی ساخت ابررایانه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.
 
او افزود: 25 کشور بیش از یک پتافلاپس ابررایانه دارند. یک پتاپلاس شاخص مهمی در دنیا است و در منطقه خاورمیانه نیز عربستان چهار ابررایانه دارد اما به طور کلی کشورهای صاحب این تکنولوژی کمتر از 10 کشور هستند.
 
به گفته رئیس دانشگاه امیرکبیر، ابررایانه سیمرغ با بودجه‌ای در حدود 100 میلیارد تومان ساخته شد که در بخش تحقیقاتی و دانشگاهی بودحه قابل توجهی است.
 
او گفت: ابر رایانه زیرساخت فعالیت‎های روز دنیا است و همان چیزی است که در صنعت نسل پنجم وجود دارد و در سه بخش نرم‌افزاری، پلتفرم و پردازش مرکزی خدمات ارایه می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.