امنیت

فناوری اطلاعات

June 1, 2021
13:25 سه شنبه، 11ام خردادماه 1400
کد خبر: 124874

آزمایشگاه ارزیابی عملکردی و کیفی محصولات امنیت فضای مجازی راه‌اندازی شد

ICTna.ir – آزمایشگاه ارزیابی عملکردی و کیفی محصولات امنیت فضای مجازی با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فناوری اطلاعات ایران امروز راه‌اندازی و رونمایی شد.
 
Security Lab.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مراسم رونمایی از این آزمایشگاه، آن را همکاری مشترک بین نهاد دانشگاه و صنعت عنوان کرد.
 
او گفت: پژوهشگاه ارتباطات به عنوان نهاد پیشرو در حوزه پژوهش‌های مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات در کنار نهادهای عملیاتی وزارت ارتباطات قرار دارد. براساس استراتژی که در این دوره از وزارت ارتباطات وجود داشت، تقریبا تمامی مسایلی که قرار بود با پژوهش همراه باشد و نیازمند پژوهش پیش از اجرا بود، با محوریت پژوهشگاه ارتباطات پیش رفت و پس از آن پروژه‌ها بعد از پایلوت در سازمان‌ها اجرا شدند.
 
ناظمی افزود: یکی از این مسایل، موضوع استفاده از اینترنت اشیا در شناسایی آتش‌سوزی در جنگل گلستان بود که پروژه‌های مربوط به اینترنت اشیا در بخش پژوهشی وزارتخانه انجام شده و بعد از اجرای پایلوت آن توسط بخش خصوصی، امیدواریم ماه آینده به صورت رسمی به سازمان محیط زیست کشور واگذار شود.
 
او با اشاره به اینکه در حوزه امنیت سایبری هم به پژوهش مداوم نیازاست، اظهار داشت: در همین راستا مراکز آپا با همکاری مراکز دانشگاهی ایجاد شدند و در هر استان حداقل یک دانشگاه با همکاری معاونت امنیت سایبری سازمان فناوری اطلاعات عهده‌دار اجرای بخشی از امور شده است.
 
ناظمی افزود: در همکاری با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز آزمایشگاه ارزیابی عملکردی و کیفی محصولات فضای مجازی راه‌اندازی شده است تا محصولات مختلف فضای مجازی که همواره امنیت سایبری آنها مورد تردید کاربران است، سطح کیفی امنیت محصولات مورد ارزیابی قرار گیرد.
 
به گفته او، یکی از مهمترین مسوولیت‌های سازمان‌های دولتی این است که یا باید استانداردهایی را تولید کنند و به صورت عملیاتی انجام دهند یا زمینه‌ای را ایجاد کنند تا آزمایشگاه‌ها بتوانند این کار را انجام بدهند و کاربران بتوانند به نتایح برآمده از آزمایشگاه اعتماد کنند.
 
معاون وزیر ارتباطات گفت: یکی از راهبردهای اصلی سازمان فناوری اطلاعات این بود که در حوزه فناوری اطلاعات به جای اجرای پروژه‌ها، برای حوزه امنیت، خلق بازار کند و دراین راستا از راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مختلف تا شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و ارایه کمک به شرکت‌های  خصوصی برای ارایه خدمات امنیت سایبری به استارتاپ‌ها بود.
 
به گفته او، کمک به شکل‌گیری نهادهای مدرن‌تری از امنیت مانند کلاه سفیدها از دیگر اقداماتی بود که در دستور کار قرار گرفت و امروز شاهد رقابت چند شرکت بخش خصوصی برای ارایه خدمت در زمینه هکرهای کلاه سفید هستیم.
 
وحید یزدانیان، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مراسم گفت: با پیچیده شدن محصولات، نیاز به دانش صیانتی هم بیشتر می‌شود و با زیرساخت‌هایی که فراهم شده ارزیابی‌ها وارد مراحل سخت‌تر و پیچیده‌تری می‎شوند که اتفاق خوبی برای امنیت کشور است.
 
 او با اشاره به اینکه آنچه امروز در کشور نیاز داریم، یک نقشه راه کلان به ویژه در حوزه امنیت است، افزد: درحال حاضر فقدان این نقشه راه محسوب است. گرچه اسنادی در این زمینه وجود دارد اما اینکه چقدر با نیاز کشور تطابق داشته باشد، جای بحث دارد اما به لحاط دانشی و فنی همتراز بسیاری از کشورها هستیم.
 
ابوالقاسم صادقی، معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در این جلسه گفت: ارزیابی عملکردی و کیفی محصولات امنیت فضای مجازی، راهنمایی برای بهره‌بردار از محصولات است و رویکردی مبتنی بر الزام در استفاده از این آزمایشگاه نیست بلکه مبتنی بر رقابت و تصمیم‌گیری توسط بهره‌بردار است.
 
او افزود: دستورالعمل صدور گواهینامه امنیت نیز بین سازمان فناوری اطلاعات ایران و مرکز افتای ریاست جمهوری درحال نهایی شدن است. ضمن اینکه هم در سازمان فناوری اطلاعات ایران و هم مرکز افتای ریاست جمهوری به صورت مشترک به دنبال این هستیم که ارزیابی محصولات وارداتی هم از منظر امنیتی صورت بگیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.