تبلت

تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 4, 2021
12:07 جمعه، 14ام خردادماه 1400
کد خبر: 124974

اپل در صدد ساخت تبلت مبتنی بر macOS و مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی بوده است

ایمیل افشاشده از پرونده‌ی حقوقی اپل و اپیک گیمز، برنامه‌های جالب اپل برای عرضه‌ی محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را نشان می‌دهد که هرگز به بازار عرضه نشدند.
 
به‌تازگی ایمیلی از برنامه‌های داخلی اپل به‌عنوان بخشی از اسناد کشف‌شده در دادگاه استماع اپل و اپیک گیمز منتشر و توسط حساب توییتری TechEmails برجسته شده است. این ایمیل توسط استیو جابز، بنیان‌گذار فقید اپل نوشته شده است و برنامه جلسه تیم اجرایی این شرکت را در آگوست ۲۰۰۷، دو ماه پس از عرضه آیفون اورجینال (نخستین آیفون) نشان می‌دهد و پنجره‌ای به استراتژی سخت‌افزاری معرفی‌نشده غول فناوری باز می‌کند. برنامه‌های مذکور شامل یک تبلت مجهز به سیستم‌عامل مک، مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی، آیپاد سوپر نانو و همکاری با شرکت الکترونیک آرتز، سازنده و ناشر عناوین محبوبی همچون بازی شبیه‌سازی فوتبال فیفا، بتلفیلد، مس افکت و … به‌منظور ساخت بازی برای آیپاد تاچ و آیفون است.
 
بیشتر مباحث آن مقطع، به‌صورت علنی آشکار شده است؛ اما نکات در خور توجهی در مورد پروژه‌هایی وجود دارد که در نهایت متوقف و روانه‌ی بازار نشده‌اند. به‌عنوان مثال، جابز به یک مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی اشاره داشت که برای رونمایی در نیمه نخست سال ۲۰۰۸ برنامه‌ریزی شده بود. اپل برای اولین‌بار مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی را در همان سال رونمایی کرد. استیو جابز در یک اقدام نمادین و به‌یادماندنی برای نشان دادن ضخامت و وزن بسیار اندک مک‌بوک ایر، آن را در یک پاکت پست قرار داده بود.
 
شایعات مربوط به علاقه اپل به یک مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی به سال ۲۰۰۹ بازمی‌گردد؛ البته اخیرا شایعاتی نیز در رابطه با نسخه‌ ۱۵ اینچی مک‌بوک ایر بازطراحی‌شده منتشر شده است که احتمالا از مصمم بودن اپل برای رونمایی از نسخه‌ی ۱۵ اینچی حکایت دارد. اپل تاکنون متعهد به عرضه‌ی نسخه بزرگ‌تر نوت‌بوک محبوب خود نبوده است؛ اما در بازه‌ی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ یک مدل کوچک‌تر ۱۱ را تولید و عرضه می‌کرد.
 
نکته‌ی در خور توجه دیگر این است که ظاهرا اپل قبل از معرفی آیپد در سال ۲۰۱۰، یک مدل تبلت مبتنی بر سیستم‌عامل مک را نیز در دست توسعه داشته است؛ اما در نهایت با معرفی آیپد و تعبیه تراشه مبتنی بر معماری آرم کم‌مصرف که دارای یک سیستم‌عامل سبک بود، مسیری کاملا متفاوت و مسلما هوشمندانه‌تر را در پیش گرفت.
 
از دیگر جزئیات مشخص‌شده در ایمیل جابز، ذکر دستگاه سوپر نانو (Super nano) است که می‌تواند یک نسخه از آیپاد معرفی‌نشده باشد. این دستگاه ۱۹۹ دلار قیمت داشت و احتمالا برای عرضه در سال ۲۰۰۸ برنامه‌ریزی شده بود. در واقع قیمت آیپاد سوپر نانو ۵۰ دلار گران‌تر از مدل پایه ۴ گیگابایتی نسل سوم آیپاد نانو بود که فقط یک ماه پس از ارسال این ایمیل معرفی و عرضه شد. در این ایمیل، آیپاد جدید برای عرضه در سال ۲۰۰۸ ذکر شده؛ اما ظاهرا این مدل هرگز منتشر نشده است. برای یادآوری، نسل دوم آیپاد در سال ۲۰۰۶ و نسل سوم آن در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه و دو سری رنگ جدید در فوریه و سپتامبر ۲۰۰۸ منتشر شد. با این‌ اوصاف، این احتمال وجود دارد که آیپاد سوپر نانو در حقیقت همان نسل سوم باشد که با تأخیر در یک سال بعد از برنامه‌ریزی اپل عرضه شد.
 
 یادداشت‌های دست‌نویسی در سند دیده شده‌اند که نشان می‌دهد اپل در حال بررسی همکاری با الکترونیک آرتز (EA) بوده است که بازی‌هایی برای آیفون و آی‌پاد لمسی به ارمغان می‌آورد. جالب است بدانید که تریپ هاوکینگز، بنیان‌گذار الکترونیک آرتز، تا سال ۱۹۸۲ مدیر بازاریابی تولیدات اپل بود و سپس در همان سال از اپل جدا شد و همراه‌ با دان ولنتاین، الکترونیک آرتز را پایه‌گذاری کرد.
 
یک ایمیل داخلی جداگانه به تاریخ سال ۲۰۱۲، صحبت‌های ادی کیو، مدیر نرم‌افزار اپل را در مورد ادغام برنامه شناسایی موسیقی شزم (Shazam) در برنامه App Shazam Player جدید در اپ استور نشان می‌دهد. کیو ضمن مخالفت با این تصمیم، در آن مقطع گفت: «ما قصد نداریم چیزی را تبلیغ کنیم که هدفش را جایگزینی پخش‌کننده موسیقی ما قرار داده است؛ مگر اینکه به‌طور قابل توجهی بهتر از پخش‌کننده ما باشد.» اپل شزم را در سال ۲۰۱۷ خریداری کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.