اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 24, 2021
11:30 شنبه، 2ام مردادماه 1400
کد خبر: 126707

اتصال صد درصدی روستاهای بالای ۲۰ خانوار یزد به شبکه ملی اطلاعات

 
دسترسی به اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات این روزها به یک نیاز تبدیل شده و محدود به شهرها نیست، کارنامه دولت تدبیر و امید در توسعه فناوری اطلاعات با پوشش صد درصدی روستاهای بالای ۲۰ خانوار یزد و افزایش ۴۸ برابری پهنای باند اینترنت استان بیانگر اقدامات موثر دولت در این زمینه است.
 
 تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای دسترسی به شبکه ملی ‌اطلاعات تا قبل از آغاز فعالیت دولت یازدهم در کشور صفر بوده است اما هم اکنون بر اساس آمار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۳۵ هزار ۵۱۹ روستا به شبکه ملی اطلاعات و به این واسطه به شبکه اینترنت متصل شده‌اند که این مهم نقش مهمی در سرعت بخشیدن به اطلاع از کاستی‌ها و مشکلات مناطق مختلف کشور و بهبود کیفیت خدمات‌رسانی دولت داشته است.
 
در دوره فعالیت دولت یازدهم و  دوازدهم ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت در کشور از ۷.۶۳ درصد در سال ۹۲ به ۱۱.۲۸ درصد در سال جاری و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار هم از صفر درصد در سال ۹۲ به بیش از ۹۲ درصد رسیده است.
 
تعداد اشتراک‌ پهن باند ثابت از ۵۸ هزار و ۳۱۰ اشتراک در سال ۹۲ به ۹ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۳۳۷ اشتراک در سال جاری و در حوزه اینترنت پهن باند سیار هم از اشتراک صفر در سال ۹۲ به ۷۶ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۱۷۶ اشتراک  رسیده است.
 
در میان استان های مختلف کشور یزد در زمینه توسعه زیرساخت های ارتباطی در دولت تدبیر و امید کارنامه موفقی داشته و جشن پوشش کامل اینترنت پرسرعت روستاهای بالای 20 خانوار استان در اوایل سال‌جاری برگزار شد. 
 
 استان یزد بر اساس آخرین سرشماری های نفوس و مسکن دارای ۳۳۷ روستای بالای ۲۰ خانوار است که تا سال ۱۳۹۹ از این تعداد روستاها،  ۸۸ درصد به شبکه ملی اطلاعات متصل شده بودند و ۲۳ روستا باقیمانده نیز در اوایل امسال زیر پوشش شبکه ارتباطات اینترنت پرسرعت قرار گرفت و هم اکنون ۳۳۷ روستای بالای 20 خانوار استان با ۴۶ هزار و ۹۰۵ خانوار و جمعیت ۱۵۱ هزار و ۲۵۵ نفر از شبکه اینترنت برخوردارند شده اند.
 
اتصال صد درصد روستاهای یزد به شبکه ملی اطلاعات
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد با بیان اینکه هم اکنون  صد درصد جمعیت روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان یزد به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند افزود: با وجود هدف برنامه توسعه ششم کشور مبنی بر دسترسی ۸۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات، با اقدامات صورت گرفته در سطح وزارت ارتباطات و تلاش های مخابرات منطقه، استان یزد موفق شد قبل از اتمام برنامه ششم با ارتقاء تکنولوژی ۲۰ سایت موبایل در کمتر از ۱۰ روز، صد در صد روستاهای بالای 20 خانوار استان را زیرپوشش اینترنت پرسرعت قرار دهد.
 
محمدرضا پاکدل ادامه داد: پروژه های توسعه ارتباطات روستایی و برگزاری جشن دسترسی تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان یزد به شبکه ملی اطلاعات با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خرداد ماه سال جاری برگزار شد.
 
یزد رتبه سوم در شاخص توسعه فناوری 
 
وی ادامه داد: استان یزد شاخص توسعه یافتگی فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) بعد از استان های تهران و سمنان و با  ۷۷.۷  امتیاز رتبه سوم شاخص ای دی ای (IDI) کشور  را به خود اختصاص داده و امتیاز این استان از میانگین کشور بالاتر است. 
 
پاکدل با افزود: استان در سه زیرشاخص ای دی ای نیز  طی ۲ سال گذشته، با بهبود مستمر امتیاز، جایگاه سوم کشور در شاخص توسعه یافتگی فاوا و رتبه دوم در زیرشاخص های دسترسی و مهارت را حفظ کرده و در شاخص استفاده از زیرساخت های ارتباطی، با بهبود قابل توجه جایگاه، به رتبه پنجم کشور ارتقا پیدا کرده است که این شرایط بستر مناسبی را برای توسعه هرچه بیشتر استان فراهم آورده است.
 
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد گفت: در زیرشاخص دسترسی نیز یزد با ۹۰ درصد تحقق برنامه پیش بینی شده رتبه دوم کشور، در  شاخص مهارت با ۶۸ درصد تحقق برنامه پیش بینی شده رتبه دوم کشور و در شاخص استفاده نیز با ۷۰ درصد تحقق برنامه رتبه پنجم کشور را دارد ضمن این که در شاخص دسترسی مردم به رایانه، استان یزد رتبه اول کشور را حفظ کرده است.
 
پاکدل افزود: با توجه به رصد شاخص های ارتباطی استان و ثبت رکورد ۶۰ درصد اوج پهنای باند مصرفی، افزایش پهنای باند ورودی در دستور کار مدیریت ارتباطات زیرساخت استان قرار دارد و با تلاش و پیگیری های انجام شده، پهنای باند ورودی استان با ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش، به ۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده است.
 
افزایش ۵۰ درصد پهنای باند اینترنت در استان یزد
 
وی  گفت: هم اکنون پهنای باند ورودی استان یزد نسبت به سال ۹۲ و ابتدای دولت یازدهم ۴۸ برابر و اوج مصرف داده در استان در این مدت نیز  ۱۰۳ برابر شده که این شاخص ها بیانگر توسعه قابل توجه در زمینه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان است.

پاکدل با تبیین افزایش قابل توجه مصرف دیتا و ثبت رکورد حداکثر پهنای باند مصرفی استان یزد تصریح کرد: با توجه به محدودیت های کرونایی، اوج پهنای باند مصرفی استان به ۱۲۴ گیگابیت بر ثانیه رسیده که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، بیش از ۵.۱ برابر افزایش یافته است.
 
پاکدل خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰۰ مورد بازدید مستمر حضوری از روستاهای استان در کنار نظارت های سیستمی از سال گذشته صورت گرفته که با انجام این بازدیدها و پیگیری ها، وضعیت پوشش ارتباطی روستاهای استان ارتقا یافته و یزد در کیفیت ارتباط و سرویس دهی روستاها، از استان های برتر کشور است.
 
دسترسی ۹۹.۸ درصد جمعیت یزد به اینترنت
 
وی تصریح کرد : در سایه اقداماتی که صورت گرفته هم اکنون دسترسی ۹۹.۸ درصد کل جمعیت استان و صد درصد مناطق شهری و روستاهای بالای ۲۰خانوار به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت فراهم شده است.
 
مدیرکل فاوای یزد از اتمام فاز اول پروژه توسعه ارتباطات روستایی از طریق فیبرنوری در دولت تدبیر و امید در این استان خبر داد و گفت: با اتمام این طرح، زمینه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در ۱۱۶ روستای استان در محدوده مرکز مخابراتی شهرستان مهریز تا مرکز تلفن روستاهای بنادکوک دیزه و بیداخوید فراهم شده  است.
 
وی خاطرنشان کرد: همچنین ۱۳ سایت اپراتور همراه اول، چهار سایت اپراتور ایرانسل و  هفت مرکز مخابرات روستایی به شبکه پهن باند متصل شده است و تلاش می شود با ادامه این پروژه و اتصال به مرکز مخابرات تفت، مشکل پهنای باند مناطق ییلاقی استان در زمان اوج مصرف رفع شود.
 
اتصال یکصد مدرسه یزد به شبکه ملی اطلاعات 
 
پاکدل از تحقق صد درصدی اتصال مدارس شهری و روستایی استان به شبکه ملی اطلاعات در دولت تدبیر و امید خبرداد و افزود: با اتمام طرح هوشمندسازی مدارس در استان یزد، یکهزار و ۱۳۸ مدرسه شهری و ۵۰۸ مدرسه روستایی به شبکه ملی اطلاعات متصل و از اینترنت رایگان برخوردار شدند.
 
وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا در کشور و نیاز مدارس به آموزش مجازی، در ابتدای سال تحصیلی گذشته ماهانه ۳۰ گیگابایت اینترنت رایگان به مدارس شهری و روستایی استان یزد اختصاص یافت.
 
پاکدل اظهار کرد: بر اساس پایش صورت گرفته، اغلب مدارس در آموزش مجازی با کمبود حجم مواجه شدند که با موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تامین هزینه افزایش ترافیک مدارس، حجم اینترنت مدارس استان از ۳۰ گیگابایت به ۷۰ گیگابایت افزایش یافت و بر این اساس ماهانه ۱۱۵ ترا بایت حجم اینترنت رایگان به مدارس شهری و روستایی استان یزد اختصاص یافته است.
 
دبیر کارگروه توسعه دولت الکترونیکی استان یزد با بیان برگزاری نشست های کارگروه توسعه دولت الکترونیک در استان گفت: در این کارگروه با بررسی برخی چالش‌های توسعه دولت الکترونیک، راهکارهای و پیشنهاداتی برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف این حوزه پیگیری شد.
 
پاکدل اضافه کرد: کمیته کاری توسعه دولت الکترونیک در استان با هدف ایجاد تعاملات بین دستگاهی و رفع مشکلات استان در توسعه دولت الکترونیک در ذیل کارگروه توسعه دولت الکترونیکی استان برگزار می شود و با اقدامات انجام شده در این کارگروه تمامی دستگاه های اجرایی استان به مرکز ملی تبادل متصل شدند.
 
وی افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری در مورد سرعت بخشیدن به توسعه دولت الکترونیک و اهمیت مضاعف این موضوع در زمان شیوع ویروس کرونا، شتاب توسعه دولت الکترونیک افزایش یافته و استفاده از زیرساخت های آماده شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط دستگاه ها و ارگان ها رو به گسترش است.
 
ارائه ۷۰۰ نوع خدمت بر بستر اینترنت
 
پاکدل گفت: اکنون مرکز ملی تبادل اطلاعات با ارائه بیش از ۷۰۰ نوع خدمت بر بستر اینترنت، بخش قابل توجهی از استعلامات بین دستگاهی را بصورت مکانیزه و هوشمند انجام می دهد و زمان اخذ استعلام نیز کاهش یافته است و تقریبا تمامی دستگاه های اجرایی استان قابلیت اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات را بر بستر شبکه ملی اطلاعات دارند.
 
این مسوول با بیان این که سامانه ۱۹۵ آماده دریافت شکایت شهروندان در حوزه‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات است، هدف از راه‌اندازی این سامانه را افزایش رضایت کاربران و رسیدگی به شکایت‌های مردمی در حوزه های تلفن ثابت، اینترنت، تلفن همراه، خدمات پستی و دفاتر پیشخوان عنوان کرد.
 
وی با بیان این که صد درصد شکایت های ثبت شده توسط مشترکان استان در سامانه ۱۹۵ مورد بررسی قرار می گیرد، میانگین زمان رسیدگی اپراتورها به شکایات دریافتی را کمتر از سه روز کاری عنوان  و خاطر نشان کرد: به منظور خدمات‌رسانی و پاسخگویی بهتر، مشترکان اپراتورهای ارتباطی و فناوری اطلاعات در صورت مشاهده مغایرت در سرویس خریداری شده با اطلاعات موجود در این بخش (سرعت و حجم تعریف شده، هزینه‌های پرداخت شده و …)، با مراجعه به سایت https://۱۹۵.cra.ir یا صندوق پستی ۱۹۵-۱۶۳۱۵ یا تلفن گویای ۱۹۵ شکایت‌های خود را در این زمینه می توانند ثبت کنند.
 
حمایت از کسب و کارهای نوپا 
 
پاکدل با تبیین اقدامات دولت برای هموار کردن مسیر توسعه و رشد اکوسیستم نوآفرینی و حمایت از کسب و کارهای نوپای استان از تخصیص یکصد میلیارد ریال تسهیلات کم بهره برای توسعه اکوسیستم ارتباطات و فناوری اطلاعات و رونق کسب و کارهای  فناوری اطلاعات استان در قالب ۱۶ طرح با پیش بینی ایجاد بیش از ۳۰۰ شغل پایدار در این حوزه خبر داد.
 
پاکدل یادآور شد: زیرساخت های ارتباطی و ابزارهای فناوری اطلاعات در همه زوایای زندگی مخصوصا حوزه های سلامت، کسب و کار، آموزش و فرهنگ در بحران کرونا نقش موثری  دارد و هدف از بسته تسهیلاتی یکصد میلیارد ریالی  حمایت از کسب و کارهای کوچک و بزرگ فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و ایجاد اشتغال پایدار برای فارغ التحصیلان و نیروهای متخصص این حوزه است.
 
دبیر کارگروه توسعه دولت الکترونیکی استان یزد گفت: تسهیلات به کسب و کارهای نوپا دارای اپلیکیشن و بازی های موبایلی، کسب و کارهای غیرنوپا، واحدهای صنفی، حمایت از توسعه پلتفرم های ارائه خدمات و عرضه کنندگان محصول بر بستر پلتفرم های مبتنی بر فناوری اطلاعات، برگزیدگان رویدادهای نوآوری، ایجاد و توسعه شتابدهنده های تخصصی و ایجاد و توسعه صندوق های جسورانه پرداخت می شود.
 
پاکدل با بیان پذیرش و عضویت پارک علم و فناوری یزد در شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال (تاد) تصریح کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور توسعه اقتصاد دیجیتال و استفاده از ظرفیت شبکه سازی در توسعه کارآفرینی در حوزه های دانش بنیان، از طریق پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات پروژه های توسعه محصول شرکت های فناور تحت حمایت مراکز عضو شبکه تاد را در قالب «اعتبار تحقیقاتی توسعه محصول (گرنت رشد)» حمایت می کند.
 
وی افزود: بر اساس این فراخوان ۴۰ طرح در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط شرکت های نوپا در سامانه های مرتبط ارائه شد که پس از بررسی و تکمیل مدارک، ۱۶ طرح در گام اول تایید و ۱۲.۵ میلیارد ریال حمایت شده اند.
 
این مسوول ادامه داد: از دیگر اقدامات این اداره کل برای هموار کردن مسیر توسعه و رشد اکوسیستم نوآفرینی و حمایت از کسب و کارهای نوپای استان، معرفی طرح های نوآفرین، بومواره و حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اشتغالزایی کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات استان برای استفاده شرکت های نوپا و دانش بنیان از این تسهیلات است که ۱۲۰ شرکت، تیم نوپا، سرمایه گذار و شخص حقیقی جویای کار حوزه فناوری اطلاعات در این سامانه ثبت نام کرده اند.
 
پاکدل با اشاره به جایگاه خوب استان در ارائه خدمات و محصولات متنوع حوزه امنیت اطلاعات، گفت: مجموعا ۱۰ شرکت‌ توانمند در حوزه امنیت اطلاعات دارای پروانه فعالیت در استان وجود داد که تاکنون ۴۲ پروانه فعالیت افتا دریافت کرده اند و آماده ارائه خدمات تست نفوذ، مشاوره، آموزش و فروش محصول به همه دستگاه ها و ارگان های دولتی می باشند.
 
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.