بازی

فناوری اطلاعات

August 5, 2021
13:13 پنجشنبه، 14ام مردادماه 1400
کد خبر: 127209

مدیرعامل Take-Two بازی‌های جدید را مناسب سرویس گیم پس نمی‌داند

 
مدیرعامل تیک تو همچنان عقیده دارد مدل تجاری سرویس‌های اشتراکی بازی مانند گیم پس بیشتر مناسب بازی‌های کاتالوگ هستند تا آثار جدید و رده‌بالا.
 
اشتراوس زلنیک، مدیرعامل Take-Two، یک بار دیگر به وضعیت مالی سرویس اشتراکی گیم پس واکنش نشان داده است. این‌طور به نظر می‌رسد که دیدگاه زلنیک همچنان تغییری نکرده و هنوز اعتقاد دارد که سرویس‌های اشتراکی بیشتر برای بازی‌هایی توجیه دارند که مدتی از زمان عرضه آن‌ها می‌گذرد، نه برای جدیدترها. طرفدارانی که امیدوار بودند بازی‌های بزرگی مانند نسخه جدید GTA را از روز اول عرضه در مجموعه‌ی Game Pass ببینند، نباید خیلی روی آن حساب کنند. زلنیک سال‌ها است که روی این نکته تأکید دارد؛ وی در بخشی از اظهارات اخیر خود در گزارش مالی این شرکت می‌گوید:
 
دیدگاه‌ ما همچنان بدون تغییر باقی مانده است. به اعتقاد ما، مدل تجاری مبتنی بر خدمات اشتراکی، بیشتر برای بازی‌های کاتالوگ یا آثاری که زمان زیادی از انتشار آن‌ها می‌گذرد، توجیه اقتصادی خواهد داشت. برای اینکه یک مدل تجاری در صنعت سرگرمی توجیه و معنا پیدا کند، باید اول از همه برای سازندگان و سپس مصرف‌کنندگانِ آن مفید واقع شود. من فکر می‌کنم در این قبیل سرویس‌ها، بازی‌های کاتالوگ می‌تواند هم برای ناشر و هم برای مصرف‌کنندگانی که مشتاق‌اند به محصولات زیادی دسترسی داشته باشند، منطقی باشند؛ اما وقتی درباره بازی‌های سطح اول صحبت می‌کنیم درک مسائل اقتصادی بسیار دشوارتر می‌شود.

 
زلنیک در ادامه «الگوهای مصرف» در سرویس‌های استریمینگ مانند نتفلیکس را مورد بحث قرار داده و به بیان تفاوت‌های اساسی آن با سرگرمی‌های تعاملی پرداخته است:
 
کاربرانی که با سرگرمی‌های تعاملی مثل صنعت ویدئو گیم در ارتباط هستند، الگوهای مصرف کاملاً متفاوتی با سرگرمی‌های خطی مثل سینما و تلویزیون دارند. مثلاً کاربران سرگرمی‌های خطی، در حدود ۱۵۰ ساعت محتوا در طول یک ماه دریافت می‌کنند که احتمالاً بیش از ۱۰۰ عنوان مختلف را شامل می‌شود. این در حالی است که کاربران سرگرمی‌های تعاملی در ماه حدود ۴۵ ساعت محتوای مفید دریافت می‌کنند که ممکن است از یک، یا دو سه عنوان متفاوت حاصل شود. در واقع هرچه این تعداد بالاتر باشد، قطعاً کمتر از ۱۰۰ عنوانی است که در سرگرمی‌های خطی با آن سروکار داریم؛ بنابراین دقیقاً مشخص نیست آیا مدل‌های اشتراکی در صنعت سرگرمی‌های تعاملی می‌تواند واقعاً منطقی باشد یا نه.
 
البته زلنیک در پایان اعلام کرده است که خود را به ایده‌ی خاصی محدود نمی‌کند و ممکن است شرایط در آینده تغییر کند:
 
البته باید دید که آینده چه اتفاقی می‌افتد. ما ذهن بازی داریم و قبلاً هم بازی‌های کاتالوگ خود را برای این سرویس‌ها منتشر کردیم. حتی گاهی اوقات بازی‌های رده‌بالای خود را از این طریق در دسترس کاربران قرار دادیم؛ اما همچنان این بستر را مناسب بازی‌های کاتالوگ می‌بینیم تا پیشنهاد بازی‌های رده اول.
 
یکی از بازی‌های رده بالایی که زلنیک از آن صحبت می‌کند، Grand Theft Auto V ساخته استودیوی راک استار بود که برای سرویس گیم پس ارائه شد. این بازی قبلاً هم یک بار به این سرویس اضافه و حذف شده بود و گفته می‌شود به‌زودی سرویس اشتراکی مایکروسافت را ترک خواهد کرد. زلنیک پیش از این درباره مدل تجاری سرویس گیم پس گفته بود: «فکر می‌‌کنم در تجارت سرگرمی‌های تعاملی، انجام این روش تا حدی دشوار باشد.» 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.