اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 9, 2021
14:50 دوشنبه، 18ام مردادماه 1400
کد خبر: 127354

ناسا برای حضور در مریخ با محیطی شبیه‌سازی‌شده ثبت‌نام می‌کند

اگر تا به حال به زندگی در مریخ و شرایط حضور در این سیاره فکر کرده‌اید، اکنون این فرصت برایتان فراهم شده تا چنین حسی را تجربه کنید. ناسا اخیرا از به‌کارگیری نیروهایی داوطلب برای حضور در ماموریتی یک ساله در محیطی شبیه‌سازی‌شده با شرایط مریخ بر روی زمین خبر داد.
 
این ماموریت به دانشمندان ناسا کمک می‌کند تا واکنش روانی یک شخص را نسبت به یک سال دوری و انزوا و همچنین انجام کارهای پراسترس مشاهده و بررسی کنند. نتیجه این تحقیق می‌تواند برای ماموریت‌های آینده در مریخ که در فاصله بسیار دوری نسبت به زمین قرار دارد، حائز اهمیت باشد.
 
این سازمان فضایی اعلام کرد که این سری از ماموریت‌های شبیه‌سازی‌شده تحت عنوان Crew Health and Performance Exploration Analog شناخته می‌شود که شامل سه ماموریت یک ساله با محیطی شبیه به آنچه در مریخ و ماه وجود دارد، می‌شود.
 
به گفته ناسا، این افراد در ماژولی به مساحت تقریبی 158 متر مربع واقع در مرکز فضایی جانسون حضور خواهند داشت و شرایط زندگی و کار آن‌ها نیز به گونه‌ای خواهد بود که گویی در سیاره مریخ مستقر هستند. همچنین در این ماموریت،  با چالش‌هایی همانند محدود بودن منابع و یا از کارافتادگی تجهیزات مواجه خواهند بود.
 
از دیگر برنامه‌های قابل ذکر در این ماموریت می‌توان به انجام کارهایی همانند پیاده‌روی فضایی شبیه‌سازی‌شده، تحقیقات علمی‌و کنترل ربات‌ها اشاره کرد. گریس داگلاس، از دانشمندان ناسا که در مرکز فضایی جانسون فعالیت می‌کند، معتقد است که ایجاد محیطی شبیه‌سازی‌شده برای دستیابی به اطلاعاتی در خصوص الزامات زندگی در سیاره مریخ بسیار ضروری است.
 
وی ادامه داد: این ماموریت به ما کمک می‌کند تا با چالش‌ها و شرایط فیزیکی و روحی فضانوردان در مریخ قبل از اعزام آنها به این سیاره آشنا شویم.
 
حال اگر خود را برای حضور در چنین ماموریتی یک ساله و شرایطی متفاوت آماده می‌بینید، می‌توانید درخواست خود را برای ناسا ارسال کنید. البته پیش‌نیازهای سخت‌گیرانه‌ای نیز از سوی این سازمان برای ثبت‌نام تعیین شده؛ برای نمونه متقاضیان می‌بایست یا شهروند آمریکا باشند یا مقیم دائم با سن 30 تا 55 سال و مسلط به زبان انگلیسی باشند..
 
همچنین متقاضیان می‌بایست از یک سابقه علمی‌نیز برخوردار باشند و دارای مدرک در یکی از رشته‌های تحصیلی STEM بوده یا دوره آموزش خلبانی را گذرانده باشند. ناگفته نماند که افراد سیگاری نیز اجازه حضور در این ماموریت را نخواهند داشت.
 
بدیهی است که در صورت داشتن شرایط فوق، وضعیت سلامت جسمی‌ و روانی متقاضیان نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. ناسا در این خصوص اعلام کرد که افراد واجد شرایط در مرحله پایانی، تحت ارزیابی‌های پزشکی، تست‌های روانشناسی و غربالگری روانپزشکی به منظور احراز صلاحیت آن‌ها برای حضور در این ماموریت طولانی‌مدت قرار می‌گیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.