اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 14, 2021
10:19 شنبه، 23ام مردادماه 1400
کد خبر: 127491

شرط دولت ترکمنستان برای ارایه اینترنت خانگی: به قرآن قسم بخورید از VPN استفاده نمی‌کنید

دولت ترکمنستان اینترنت پرسرعت خانگی را با یک شرط عجیب برای شهروندان متقاضی ارایه می دهد و آن قسم خوردن متقاضیان به قرآن برای دور نزدن سانسور اینترنتی با استفاده از وی‌پی‌ان است.
 

ترکمنستان یکی از بسته‌ترین کشورها در زمینه آزادی گردش اطلاعات است. در این کشور حدود 25 درصد شهروندان به وب دسترسی دارند.

به گزارش وب سایت روزنامه تایمز انگلستان، شهروندان ترکمنستانی متقاضی اینترنت پرسرعت خانگی می‌گویند دولت این کشور شرط عجیب و جدیدی برای ارایه این سرویس به شهروندان در نظر گرفته و آن قسم خوردن به قرآن به عنوان یک تعهد برای عدم استفاده از وی پی ان و عدم ورود به سایت‌های مسدود شده است.

ترکمنستان یکی از محدودترین کشورهای جهان در زمینه گردش آزاد اطلاعات و دسترسی شهروندان به اینترنت است.

در این کشور  پایگاه‌های خبری منتقد یا مستقل به طور معمول توسط دولت " قربانقلی بردی محمدوف" رئیس جمهوری ترکمنستان مسدود می‌شوند.

در ترکمنستان حدود یک چهارم خانوارها دسترسی به وب دارند اما بسیاری از سایت‌ها از جمله فیسبوک، یوتیوب و توییتر فیلتر است و کاربران اینترنت از طریق شبکه‌ای از "بخش‌های امنیتی دیجیتال" تحت نظارت قرار می‌گیرند.

با وجودی که استفاده از" وی پی ان" در ترکمنستان غیرقانونی است اما شهروندان ترکمنستان به طور گسترده برای دور زدن فیلترینگ از این ابزار استفاده می‌کنند.

یک شهروند ترکمنستانی دریافت‌کننده اینترنت خانگی در این باره به رادیو اروپا آزاد گفته است:" من یک سال و نیم منتظر ماندم تا همه مدارک لازم را پر کرده و فرم های درخواست اینترنت خانگی را امضا کردم. حالا آنها می‌گویند من باید به قرآن قسم بخورم که از "وی پی ان" استفاده نمی‌کنم، اما بدون وی‌پی‌ان به هیچ سایتی دسترسی نیست و من نمی‌دانم چه کنم."

در ترکمنستان نصب اپلیکیشن‌هایی چون فیسبوک، یوتیوب و توییتر در گوشی تلفن همراه جرم محسوب می‌شود و شهروندانی که این اپلیکیشن‌ها را روی گوشی تلفن همراه خود نصب کرده باشند، مجازات می شوند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.